Sezon grzewczy 2025: lawina awarii pieców na pellet. Ten element psuje się najczęściej

Jednym z najważniejszych elementów systemu kotła na pellet jest podajnik, który odpowiada – jak sama nazwa wskazuje – za dostarczenie paliwa do palnika. Problemy z podajnikiem mogą prowadzić do przerw w ogrzewaniu i wysokich kosztów napraw, a problem ten często wynika z nieskiej jakości pelletu.
- Zablokowanie podajnika – najczęstsza usterka
- Problemy z układem napędowym podajnika
- Problemy z zapłonem
- Jak uniknąć awarii pieca na pellet?
- Ile kosztuje wymiana podajnika w kotle na pellet?
Zablokowanie podajnika – najczęstsza usterka
Zablokowany podajnik to jedna z najczęstszych awarii w kotłach na pellet. Często winny jest pellet złej jakości, który kruszy się, pyli lub zawiera zanieczyszczenia, takie jak kamienie czy kawałki drewna. Rozwarstwiający się lub rozpadający granulat o niewłaściwych parametrach technicznych może zapychać mechanizm ślimakowy, uniemożliwiając prawidłowe podawanie paliwa. Inne przyczyny to mechaniczna blokada lub zerwana zawleczka zabezpieczająca przed przeciążeniem.
Aby rozwiązać problem zablokowanego podajnika, konieczne jest wyłączenie kotła i całkowite odłączenie go od zasilania. Dopiero wtedy można podjąć próbę usunięcia wszelkich zanieczyszczeń, w tym tych odpowiedzialnych za zablokowanie systemu.

Problemy z układem napędowym podajnika
Równie często właściciele kotłów na pellet zgłaszają usterki w układzie napędowym podajnika, takie jak problemy z silnikiem czy mechanizmem ślimakowym. Może to objawiać się nieregularnym podawaniem paliwa lub całkowitym zatrzymaniem systemu. Przyczyny obejmują zużycie części mechanicznych, brak smarowania lub nadmierne obciążenie spowodowane złym pelletem. W kotłach z podajnikiem tłokowym dodatkowym problemem jest zacięcie tłoka, co może wynikać z nieprawidłowych ustawień sterownika lub podłączeń podzespołów.
Rozwiązaniem jest regularna konserwacja – w tym czyszczenie i smarowanie elementów napędowych. W przypadku poważniejszych usterek konieczna może być interwencja serwisu, aby wymienić zużyte komponenty.

Problemy z zapłonem
Kolejną – jedną z najczęściej spotykanych – awarią pieca na pellet są wszelkie problemy z zapłonem urządzenia. Przyczyny to m.in. problemy z podawaniem paliwa, uszkodzona zapalarka lub zbyt duża ilość popiołu blokująca mechanizm. Niewłaściwe ustawienia sterownika mogą dodatkowo pogarszać sytuację.
W takim przypadku należy sprawdzić stan zapalarki i wymienić ją, jeśli faktycznie jest uszkodzona – oczywiście, jeśli potrafimy zrobić to samodzielnie. Warto sięgnąć po instrukcję lub skonsultować się z profesjonalistą.

Jak uniknąć awarii pieca na pellet?
Aby zminimalizować ryzyko usterek, istotne jest stosowanie pelletu wysokiej jakości, regularne czyszczenie kotła i podajnika oraz zapewnienie odpowiedniej wentylacji w kotłowni. Brak ciągu kominowego czy zapchany palnik mogą pośrednio wpływać na pracę podajnika. Eksperci zalecają także coroczne przeglądy serwisowe, które pozwalają wykryć wczesne objawy zużycia.
Warto też pamiętać o tym, że rozpoznanie awarii podajnika na wczesnym etapie może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i kosztownym naprawom. Nietypowe odgłosy, takie jak piszczenie, zgrzytanie, buczenie lub stukanie, mogą wskazywać na problemy z podajnikiem. Piszczenie często sygnalizuje tarcie spowodowane złym pelletem lub zużyciem łożysk, a zgrzytanie może oznaczać zablokowanie mechanizmu.
Nowoczesne kotły na pellet są wyposażone w sterowniki, które wyświetlają kody błędów. Komunikaty takie jak „brak podawania paliwa”, „błąd napędu” czy „przeciążenie podajnika” wskazują na wystąpienie problemu i nie należy ich ignorować.
Innymi objawami potencjalnych awarii są:
- nieregularne podawanie paliwa lub brak płomienia;
- widoczne zanieczyszczenia lub pył w zbiorniku;
- zmniejszona efektywność grzewcza.
Ile kosztuje wymiana podajnika w kotle na pellet?
Ignorowanie kodów błędów, niepokojących hałasów lub spalanie pelletu niskiej jakości (lub jego wątpliwych, a nawet domowych zamienników) to prosta droga do nawracających awarii, a nawet do konieczności wymiany elementów systemu.
Najczęściej wymienianymi elementami w kotłach na pellet są:
- zapalka ceramiczna – ok. 100-150 zł;
- silnik z przekładnią – ok. 350 zł;
- ślimak, zawleczka – ok. 200-600 zł;
- podajnik ślimakowy – ok. 300-1000 zł;
- płytki sterujące, czujniki, kołnierze – ok. 75-200 zł.