Mało który rowerzysta zna ten przepis. Mandat to 500 zł

Większość rowerzystów nie zdaje sobie sprawy, że obowiązują ich te same przepisy drogowe co kierowców samochodów — a za ich łamanie grożą wysokie mandaty, nawet do 500 zł! Czy wiesz, kiedy musisz ustąpić pierwszeństwa pieszym i jakie wykroczenia są najczęstsze? Poznaj zasady, które pomogą Ci uniknąć kar i jeździć bezpiecznie na drodze. Czas wziąć rower w ręce, ale z pełną świadomością przepisów!
- Statystyki wykroczeń rowerzystów w 2024 roku
- Kary finansowe dla rowerzystów za najgroźniejsze wykroczenia<
- Droga dla rowerów to nie wszystko – kiedy trzeba ustąpić pieszemu?
Statystyki wykroczeń rowerzystów w 2024 roku
Choć rowerzyści nadal są uważani za jednych z najbardziej zagrożonych uczestników ruchu drogowego, dane z 2024 roku pokazują, że sami także popełniają liczne wykroczenia. Wbrew powszechnemu przekonaniu, cykliści nie są bezkarni – policja i straż miejska coraz częściej egzekwują od nich przestrzeganie przepisów. Według statystyk Komendy Głównej Policji, w 2024 roku rowerzyści dokonali aż 90 118 wykroczeń, z czego duża część dotyczyła niewłaściwego zachowania wobec pieszych i innych uczestników ruchu.
- 17 932 przypadki – nielegalna jazda po chodniku.
- 15 471 przypadków – przejazd rowerem wzdłuż przejścia dla pieszych.
- 8 326 przypadków – brak wymaganych świateł na rowerze.
- 4 201 przypadków – awarie oświetlenia roweru.
- 1 708 przypadków – korzystanie z telefonu podczas jazdy na rowerze.
- 1 318 przypadków – nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi.
- 1 305 przypadków – ignorowanie sygnalizacji świetlnej.
Dodatkowo, ponad 38 tysięcy wykroczeń sklasyfikowano jako inne przewinienia, co podkreśla skalę problemu i złożoność sytuacji na drogach. W 2024 roku wprowadzono również zmiany w prawie, które pozwoliły straży miejskiej na nakładanie mandatów na rowerzystów. Podniesiono także wysokość kar – za niektóre wykroczenia, na przykład jazdę pod wpływem alkoholu, można otrzymać mandat nawet do 2 500 zł.
Większa liczba kontroli i ostrzejsze kary mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. To jasny sygnał dla rowerzystów, że powinni znać i respektować przepisy tak samo jak kierowcy samochodów.
Kary finansowe dla rowerzystów za najgroźniejsze wykroczenia<
Chociaż mandaty dla rowerzystów zazwyczaj są niższe niż te dla kierowców samochodów, nie oznacza to, że cykliści mogą lekceważyć przepisy. Owszem, samochody poruszają się szybciej i mają większą masę, co w przypadku wypadku może prowadzić do poważniejszych konsekwencji. Jednak rowerzysta również stwarza realne zagrożenie, zwłaszcza dla pieszych. Z tego powodu prawo przewiduje konkretne kary finansowe za najbardziej niebezpieczne wykroczenia, które mogą naprawdę obciążyć portfel.
- 50–500 zł – za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.
- 50–500 zł – za utrudnianie przejścia osobie niepełnosprawnej przekraczającej jezdnię w miejscu oznakowanym odpowiednim znakiem.
- 50–500 zł – za wyprzedzanie pojazdu tuż przed przejściem dla pieszych lub na samym przejściu, jeśli ruch nie jest kierowany światłami.
- 50–500 zł – za omijanie pojazdu, który zatrzymał się, by ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
Niższe, lecz nadal znaczące mandaty w wysokości od 50 do 300 zł grożą m.in. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy włączaniu się do ruchu, brak zachowania ostrożności w strefie zamieszkania czy jazdę po przejściu dla pieszych lub chodniku tam, gdzie jest to zabronione.

Droga dla rowerów to nie wszystko – kiedy trzeba ustąpić pieszemu?
Wielu rowerzystów może być zdziwionych, że zasady obowiązujące na drogach rowerowych są podobne do tych na jezdni. Chociaż rowerzyści często mają pierwszeństwo, nie zawsze i nie wszędzie jest to regułą. Zgodnie z przepisami pieszy ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych – także wtedy, gdy przejście przecina drogę dla rowerów. W takiej sytuacji rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa, a zbliżając się do przejścia, powinien zwolnić i zachować szczególną ostrożność, aby nie doprowadzić do potrącenia.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku tzw. przejść sugerowanych, które często nie są oznakowane pionowym znakiem D-6. Jeśli takie oznaczenie jest nieobecne, pieszy nie ma formalnego pierwszeństwa przed rowerzystą. W praktyce jednak sprawy bywają skomplikowane, a sporne sytuacje często kończą się interwencją policji lub rozstrzygnięciem sądu. Dlatego zalecana jest ostrożność po obu stronach – piesi powinni upewnić się, czy mogą bezpiecznie wejść na przejście, a rowerzyści, nawet jeśli przepisy formalnie ich do tego nie zobowiązują, dla własnego bezpieczeństwa i spokoju powinni wykazać się kulturą jazdy i ustąpić pierwszeństwa.