Ponad 500 uwag do programu "Mój Rower Elektryczny" - co dalej z dopłatami?
Marzysz o rowerze elektrycznym, który ułatwi Ci codzienne dojazdy do pracy? Już niedługo dopłatę do takiego zakupu otrzymasz dzięki programowi „Mój Rower Elektryczny”! Zakończone zostały właśnie konsultacje społeczne związanego z tym projektu od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na czym dokładnie polega ta inicjatywa? Jakie będą wymogi programu dopłat do rowerów elektrycznych i kiedy on wystartuje? O tym w niniejszym artykule!
Z tego artykułu dowiesz się:
„Mój Rower Elektryczny” – czym jest program?
Program „Mój Rower Elektryczny” to jedna z najnowszych inicjatyw Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która zrodziła się z potrzeby promowania ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych, wysokoemisyjnych środków transportu.
Przewidywany budżet tego programu ma wynosić przy tym nawet 300 mln zł. Środki te pochodzić będą z unijnego Funduszu Modernizacyjnego, a przeznaczone mają zostać na dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych, rowerów typu cargo oraz wózków rowerowych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do udziału we właśnie zakończonych konsultacjach społecznych zaprosił wszystkich polskich obywateli. Zainteresowanie okazało się ogromne, gdyż do projektu wpłynęło aż 500 uwag, które obecnie są analizowane.
Po zakończeniu tego procesu opublikowane zostanie podsumowanie konsultacji, w tym w szczególności przedstawione zostaną zmiany dotychczasowego projektu. Jakie jednak na dzisiaj projekt ten ma założenia?
„Mój Rower Elektryczny” – najważniejsze założenia projektu
Jak zostało już wyżej zauważone, projekt programu „Mój Rower Elektryczny” zakłada na ten moment dofinansowania dla trzech grup pojazdów:
- Rowerów elektrycznych;
- Rowerów elektrycznych typu cargo (czyli rowerów elektrycznych przystosowanych do przewozu towarów lub osób);
- Wózków rowerowych.
Każdy pojazd, który ma zostać objęty tym programem, będzie musiał przy tym spełniać szczegółowe warunki, w tym w szczególności:
- Mieć wspomagający napęd elektryczny, którego uruchomienie nastąpi po rozpoczęciu pedałowania (przy zachowaniu możliwości jazdy bez tego wspomagania). Napęd ten powinien być zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W;
- Być wyprodukowany w okresie 24 miesięcy przed dokonaniem zakupu;
- Być wykonany z materiałów odpornych na zniszczenie i spełniać wymogi określone przez Ministra Infrastruktury;
- Być wyposażony w akumulator litowo-jonowy (lub akumulator wyprodukowany w podobnej technologii) o pojemności co najmniej 10 Ah;
- Być wyprodukowany przez producenta pochodzącego z Unii Europejskiej (nie ma więc mowy o dofinansowaniu tanich rowerów z Chin);
- Mieć minimalny zasięg jazdy (na wspomaganiu) wynoszący 50 km;
- Mieć możliwość ładowania baterii za pomocą domowego gniazdka elektrycznego;
- Być wyposażony w niezbędny do ładowania zestaw.
Do listy warunków należy także dodać:
- Konieczność oznakowania pojazdu w okresie 2 lat od daty jego zakupu;
- Konieczność zarejestrowania pojazdu na policji i oznakowania go numerem na ramie.
Według projektu w obecnym kształcie dofinansowanie ma przy tym wynieść:
- Do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5000 zł w przypadku roweru elektrycznego;
- Do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 9000 zł w przypadku roweru elektrycznego typu cargo lub wózka rowerowego.
Pojazd objęty dofinansowaniem nie może być nabyty z wykorzystaniem leasingu. Dofinansowanie nie rozciąga się także na dodatkowe elementy wyposażenia rowerów elektrycznych (oraz rowerów cargo i wózków rowerowych).
„Mój Rower Elektryczny” – kto i kiedy będzie mógł otrzymać dopłaty?
Projekt w obecnym kształcie zakłada, że program dopłat do rowerów elektrycznych skierowany będzie nie tylko do osób fizycznych, ale także do samorządów oraz do przedsiębiorców, którzy zajmują się:
- Transportem drogowym towarów;
- Działalnością pocztową objętą obowiązkiem świadczenia usług powszechnych;
- Pozostałą działalnością pocztową i kurierską;
- Wypożyczaniem i dzierżawą sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Kiedy program ma ruszyć? Na ten moment wszystko wskazuje na to, że dopiero w roku 2025.