Wielu nadal wyrzuca opony do lasu… a można zrobić to legalnie i bez opłat

Potrafią zalegać w środowisku dziesiątki lat, a porzucone w lasach czy przydrożnych rowach zamieniają się w realne zagrożenie dla lokalnego ekosystemu. Rozkładają się uwalniając szkodliwe substancje, a przepisy jednoznacznie zakazują wyrzucania ich do zwykłych pojemników czy pozostawiania w przestrzeni publicznej. Właśnie dlatego system gospodarowania starymi oponami jest jasno określony. Nie każdy jednak wie, jak legalnie pozbyć się starych opon.
- Utylizacja opon w warsztacie utylizacyjnym
- Utylizacja opon ponadgabarytowych – ile to kosztuje?
- Gdzie jeszcze można oddać stare opony?
- Dlaczego utylizacja opon jest tak ważna?
Utylizacja opon w warsztacie utylizacyjnym
Bardzo częstą praktyką jest oddawanie opon już w warsztacie utylizacyjnym, najczęściej po prostu przy wymianie ogumienia na nowe. Znaczna większość serwisów przyjmuje je bezpłatnie, jeśli jednocześnie jednocześnie zakupiono i zamontowano nowe opony – koszt przetworzenia starego kompletu jest wtedy wliczony w usługę lub marżę sprzedaży.
Jednak zdarzają się oczywiście warsztaty pobierające za to symboliczną opłatę – szczególnie w przypadku, gdy opony zostały dostarczone samodzielnie. Koszt utylizacji opon zależy przede wszystkim od ich rodzaju oraz miejsca oddania. W serwisach wulkanizacyjnych, w których usługa ta jest płatna, cena za przyjęcie opony osobowej oscyluje średnio około 15–17 zł za sztukę, choć w zależności od miasta można spotkać zarówno stawki na poziomie 10 zł, jak i 25 zł.

Utylizacja opon ponadgabarytowych – ile to kosztuje?
O ile za oddanie standardowych opon do serwisów wulkanizacyjnych obowiązuje co najwyżej symboliczna opłata, tak w przypadku opon ciężarowych, przemysłowych oraz rolniczychkoszty są znacznie wyższe.
Przy ogumieniu ciężarowym cena waha się zwykle od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu złotych za sztukę, natomiast opony przemysłowe kosztują około 100 zł za sztukę. Opony rolnicze oraz ponadgabarytowe wyceniane są z reguły za tonę – ceny zaczynają się od około 800–950 zł, a przy bardzo dużych elementach mogą sięgać nawet 900 zł netto za tonę.

Gdzie jeszcze można oddać stare opony?
W niemal każdej gminie funkcjonuje PSZOK, czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Jest to specjalnie zorganizowane miejsce, w którym mieszkańcy mogą bezpłatnie oddawać odpady, których nie można wyrzucić do standardowych pojemników, takie jak zużyty sprzęt AGD, meble, odpady budowlane czy inne niebezpieczne.
PSZOK-i przyjmują opony pochodzące z pojazdów osobowych, zwykle w limitowanej liczbie – najczęściej od czterech do ośmiu sztuk rocznie na gospodarstwo domowe. Ogumienie musi być wstępnie oczyszczone, a niekiedy wymagane jest potwierdzenie opłaty za odbiór odpadów komunalnych. Natomiast warto tu dodać, że PSZOK-i nie przyjmują opon ciężarowych ani rolniczych, które muszą być kierowane do specjalistycznych firm.
W tym artykule przedstawiamy także listę innych odpadów, których PSZOK nie przyjmie.

Dlaczego utylizacja opon jest tak ważna?
Opony pozostawione w środowisku stanowią poważne zagrożenie, ponieważ w procesie powolnej degradacji uwalniają metale ciężkie i toksyczne substancje, przenikające do gleby i wód gruntowych.
Gromadzone w dużych ilościach stwarzają także wysokie ryzyko pożarów, których gaszenie jest niezwykle trudne, a skutki – długotrwałe. Właśnie z tego względu od 2012 roku obowiązuje zakaz składowania ich na wysypiskach komunalnych, a nielegalne wyrzucanie może skutkować karą finansową sięgającą nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Prawidłowa utylizacja opon nie jest jednak jedynie troską o środowisko, lecz także formą odzysku cennych surowców. Granulat gumowy, stal czy tekstylia znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, a wykorzystanie opon jako paliwa alternatywnego pozwala ograniczyć emisję CO₂ i zużycie tradycyjnych surowców energetycznych.