Kiedy traci się prawo do mieszkania komunalnego? Czy gmina może nas wyrzucić z lokalu?
Zgodnie z przepisami, mieszkanie komunalne nie należy do najemcy, lecz wchodzi w skład zasobów gminy i tylko ona ma prawo nim dysponować. Oznacza to, że osoby mieszkające w takich lokalach mogą je utracić. Czy wiesz, w jakich sytuacjach lokatorom grozi eksmisja i co zrobić, aby zablokować tę procedurę?
Z tego artykułu dowiesz się:
W jakich przypadkach może nam grozić utrata mieszkania komunalnego?
Mieszkania komunalne są przydzielane obywatelom, których nie stać na zakup własnej nieruchomości, a ich zarobki są zbyt wysokie, by starać się o miejsce w lokalu socjalnym. Na lokatorów mieszkań komunalnych nałożono kilka obowiązków, z których najemcy powinni wywiązywać się bez zastrzeżeń. Pierwszym z warunków przebywania w takim lokalu jest regularne płacenie czynszu w określonej wysokości. Równie ważne okazuje się utrzymanie mieszkania w czystości i porządku oraz przeprowadzanie lub zgłaszanie bieżących napraw i konserwacji. Lokatorzy muszą przestrzegać regulaminu budynku i powiadamiać gminę o istotnych zmianach w sytuacji osobistej.
Lokatorom niestosującym się do zapisów umowy najmu grozi jej rozwiązanie, a następnie eksmisja z mieszkania. Gmina może wyrzucić z lokalu obywatela, który:
- Zalega z opłatami za czynsz ponad trzy miesiące.
- Nie przebywa w mieszkaniu socjalnym od roku lub dłużej.
- Nabył prawo do innego lokalu mieszkalnego w tej samej miejscowości.
- Przekroczył limit dochodów uprawniający do mieszkania w lokalu komunalnym.
- Podnajmował mieszkanie bez zgody gminy.
- Uporczywie naruszał regulamin budynku lub uprzykrzał życie innym mieszkańcom.
- Użytkował lokal niezgodnie z przeznaczeniem.
Okazuje się, że istnieje wiele przyczyn, które wpływają na utratę prawa do lokalu. Warto pamiętać, że w niektórych gminach można przeprowadzić wykup mieszkania komunalnego w atrakcyjnej cenie po upływie kilku lat od podpisania umowy najmu – jeżeli staniemy się prawnymi właścicielami nieruchomości, nikt nie będzie mógł nas z niej wyrzucić.
Nie każdemu grozi eksmisja – kto jest chroniony przez polskie prawo?
Ustawa o ochronie praw lokatorów jasno wskazuje, kogo nie wolno eksmitować z mieszkania. Te zasady dotyczą zarówno lokali socjalnych, jak i nieruchomości należących do prywatnych właścicieli. Na liście osób objętych szczególną ochroną znajdują się między innymi;
- kobiety w ciąży,
- osoby niepełnoletnie,
- emeryci i renciści w trudnej sytuacji finansowej,
- bezrobotni,
- niepełnosprawni oraz obłożnie chorzy.
Nawet jeśli takie osoby nie przestrzegają zasad zapisanych w umowie najmu, to gmina nie może przeprowadzać eksmisji na standardowych zasadach. Obywatele zaliczani do powyższej grupy otrzymają prawo do lokalu socjalnego. Dopóki nie zostanie on przydzielony, będą mogły przebywać w mieszkaniu komunalnym. Warto pamiętać, że wysiedlenie z obiektu należącego do zasobów gminy nie może być przeprowadzane w okresie od 1 listopada do 31 marca, jeśli najemcy nie przyznano lokalu zastępczego.
Co można zrobić, by uniknąć eksmisji z mieszkania komunalnego?
W jaki sposób powinni zachować się najemcy, którym grozi utrata mieszkania komunalnego? W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nie zaliczamy się do którejś z grup objętych kategorycznym zakazem eksmisji. Warto też pamiętać, że gmina nie może wyrzucić nas na bruk, a w okresie jesienno-zimowym wyprowadzka może nastąpić tylko pod warunkiem skierowania najemców do lokalu zastępczego. W takim przypadku najlepiej powołać się na okres ochronny lokatorów.
Gmina może nam odebrać prawo do mieszkania komunalnego, jednak ten problem w zdecydowanej większości przypadków nie dotyczy obywateli, którzy przestrzegają warunków zapisanych w umowie. Osoby, które nie chcą utracić lokalu, powinny pilnować, by regularnie opłacać czynsz najmu, dbać o mieszkanie oraz zgłaszać poważniejsze usterki, przestrzegać regulaminu budynku i zasad życia społecznego.
Co zrobić, gdy pomimo starań otrzymamy nakaz eksmisji? W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego jak zdanie mieszkania komunalnego. Ta procedura w każdym rejonie Polski może wyglądać nieco inaczej, dlatego warto zasięgnąć informacji w wydziale lokalowym urzędu gminy lub miasta. Niezależnie od pory roku, nie zostaniemy wyrzuceni na bruk – polskie prawo zabrania takich praktyk. Eksmisja będzie prowadzona przez sąd i komornika, a najemcy zostaną skierowani do innego lokalu. Standardowy czas na opuszczenie mieszkania komunalnego na drodze eksmisji wynosi 14 dni, jednak za porozumieniem stron termin ten można wydłużyć do 30 dni.