Masowe kontrole i kary do 5000 zł! O co chodzi z powszechnym brakiem wpisu?
Jak podaje portal Onet.pl, funkcjonariusze straży miejskiej przeprowadzają ostatnio regularne kontrole, sprawdzając, czy polskie nieruchomości zostały wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Sprawdź, jak uniknąć wysokiej grzywny!
Z tego artykułu dowiesz się:
Straż miejska z nowymi uprawnieniami
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nadało funkcjonariuszom straży miejskiej nowe uprawnienia, obowiązujące od 1 stycznia tego roku.
Funkcjonariusze mogą teraz kontrolować domy i mieszkania, sprawdzając, czy nieruchomości te mają dokumenty potwierdzające wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (a więc rejestru skrótowo nazywanego CEEB).
Czym jest CEEB (Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków)?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to rejestr, który zbiera informacje o źródłach ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych. Ma on kluczowe znaczenie dla planowania krajowej polityki ekologicznej i energetycznej, a także pozwala władzom szacować koszty utrzymania konkretnych nieruchomości.
Rejestr ten funkcjonuje już od 2021 r., natomiast termin na obowiązkowe wpisanie się do niego przez wszystkich właścicieli domów oraz zarządców budynków (w których źródło spalania paliw wynosi minimum 1MW nominalnej mocy cieplnej) minął 30 czerwca 2022 r.
Pomimo że obowiązek wpisu do CEEB istniał więc już od przeszło 2 lat, dopiero od tego roku stał się on faktycznie egzekwowany…
Jakie kary za brak wpisu do CEEB?
Brak dokumentu potwierdzającego wpis nieruchomości do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków w trakcie kontroli straży miejskiej oznacza dzisiaj grzywnę w wysokości 500 zł.
Jeżeli jednak sprawa trafi do sądu, kara ta może wzrosnąć nawet do 5000 zł!
Kary są więc niemałe i warto ich uniknąć. Jak to zrobić, a więc jak wpisać swoją nieruchomość do CEEB?
Jak wpisać nieruchomość do CEEB?
Deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków złożyć można:
- Przez Internet;
- W urzędzie;
- Listownie.
Niezależnie od wybranej metody złożenia wniosku, przygotować musimy następujące dane:
- Dane budynku, w tym jego adres, rodzaj oraz w przypadku budynków wielorodzinnych i budynków zbiorowego zamieszkania: liczbę lokali;
- Informację o wykorzystywanych źródłach ciepła, w tym o ich rodzaju i liczbie;
- Jeżeli w budynku jest kocioł lub kotły na paliwo stałe to także informacje o klasie i liczbie tych kotłów oraz rodzaju używanego paliwa;
- Dane kontaktowe właściciela lub zarządcy budynku, w tym:
- Jego imię i nazwisko albo nazwa;
- Adres zamieszkania lub siedziby;
- Adres budynku lub lokalu, gdzie jest zainstalowane źródło ciepła bądź źródło spalania paliw;
- Opcjonalnie numer telefonu bądź adres e-mail.
Warto przy tym pamiętać, że w przypadku nowych budynków na złożenie deklaracji do CEEB mamy tylko 14 dni!