Myślisz, że dzwoni do ciebie pracownik banku? Sprawdź, jak nie dać się oszustom! Raport BIK
Według raportu BIK oszuści odchodzą od prób zaawansowanych ataków hakerskich. Częściej wykorzystują metody, które bazują na oszukiwaniu pojedynczych osób. Proceder przybiera na siłę. Dowiedz się, jak wyglądają najczęstsze sposoby wyłudzania danych albo pieniędzy!
Z tego artykułu dowiesz się:
Najczęściej stosowane metody oszustów
Najczęściej stosowane przez oszustów metody w Internecie to tak zwane vishing i phishing. Jak wynika z Raportu Antyfraudowego przygotowanego przez BIK (Biuro Informacji Kredytowej), w 2023 roku zaobserwowaliśmy najczęściej właśnie te sposoby wyłudzania danych czy środków.
Phishing to atak oparty na wiadomościach SMS lub e-mail. Ma postać wiadomości od firm kurierskich, urzędów albo operatorów telekomunikacyjnych. Najczęściej zawierają prośbę o udostępnienie danych do logowania czy kont społecznościowych. Wiadomości wyglądają maksymalnie autentycznie i są tak przygotowane przez cyberprzestępców, że wiele osób zauważa kradzież danych dopiero kiedy wyparują pieniądze z kont.
Jedną z odmian phishingu jest tak zwany vishing, czyli ‘voice phisgin’ – oszustwo telefoniczne. Polega na tym, że osoba dzwoniąca podaje się za przedstawiciela banku, samorządu, administracji lub towarzystwa ubezpieczeniowego. Prosi o potwierdzenie podstawowych danych i podanie kolejnych. Całość wygląda bardzo przekonująco.
Raport BIK – najczęstsze oszustwa finansowe
Raport Antyfraudowy BIK 2023 zawiera informacje o najczęściej stosowanych sposobów wyłudzenia danych. Jego autorzy zwracają uwagę, że przestępcy coraz rzadziej posuwają się do prób zaatakowania bezpośrednio serwerów. Zamiast tego stosują socjotechniki i podszywają się pod poważane instytucje, by wzbudzić zaufanie i pozyskać dane.
Zarówno phishing, jak i vishing zajmują pierwsze miejsca w niechlubnym rankingu najczęściej wykorzystywanych sposobów na wyłudzenie danych. Raport zapewnia, że „potwierdzają to sami klienci, jak również banki i instytucje finansowe”.
Tak zwane metody socjotechniczne są niestety bardziej skuteczne niż standardowe ataki hakerskie. Oczywiście oszuści wspierają się nowoczesnymi technologiami, ale bazują na wydobyciu informacji bezpośrednio od ofiary. I często niestety im to wychodzi.
Mogłeś paść ofiarą oszustów
W raporcie BIK opublikowano badania, które wskazują, że kontakt z taką metodą wyłudzenia danych i pieniędzy miało do czynienia w 2023 roku aż 36% badanych! To o 4 punkty procentowe więcej niż w 2022 roku. Oszuści poczynają sobie coraz śmielej i atakują zarówno osoby indywidualne, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa.
Najsłabszym ogniwem są osoby, które nie mają wiedzy i świadomości istnienia takich zagrożeń. To szczególnie ważne, by informować seniorów i młode osoby o takiej możliwości. 70% respondentów korzystających z banków zetknęło się z próbą wyłudzenia danych do kont bankowych. Dowiedz się, też jak bezpiecznie wziąć kredyt w banku.
Bardzo wiarygodne oszustwo
Oszuści są świetnie przygotowani o tego, by całe przedsięwzięcie wyglądało bardzo wiarygodnie. W oszustwach telefonicznych wykorzystywana jest technologia, która pozwala na zaaranżowanie rozmowy wyglądającej jak konwersacja z pracownikiem banku. Osoba jest przełączana do „różnych działów”, często w czasie oczekiwania gra przyjemna melodyjka, a każdy kolejny rozmówca przedstawia się imieniem i nazwiskiem.
Rozmowa może trwać naprawdę długo. W jej trakcie oszustw może przedstawiać jakieś nieprawdziwe oferty. O dane prosi na sam koniec, kiedy już nawiąże nić zaufania. To powinno zapalić nam w głowie czerwoną lampkę. Pracownik BIK, banku ani żadnych innych instytucji publicznych nie może zapytać przez telefon o numer karty do bankomatu, datę jej ważności i kod CVV. Nie podawaj także numeru dowodu ani loginu i hasła do bankowości elektronicznej.
Jeśli tylko masz podejrzenie, że padłeś ofiarą oszustwa, zastrzeż swoje dane i zgłoś sprawę na policję. Zamów także alerty BIK – to nie tylko instytucja zajmująca się sprawdzaniem zdolności kredytowej. Może także pomóc ci ochronić swoje pieniądze.
Firmy na celowniku
Firmy także nie są wolne od tego rodzaju problemów. Wydawałoby się, że oszustwa telefoniczne czy przez sieć dotyczą tylko osób prywatnych, ale tak nie jest.
Eksperci BIK zaznaczają, że 40% korporacji odnotowuje ponad 500 zdarzeń fraudowych każdego roku. Z oszustwami finansowymi mierzyło się około 60% wszystkich firm, od najmniejszych, do największych. Straty były naprawdę duże – co trzecie przedsiębiorstwo straciło ponad 100 tys. złotych.
Źródła:
- https://media.bik.pl/informacje-prasowe/760936/bik-przestrzega-uwaga-na-telefoniczne-proby-wyludzania-danych dostęp z 22.01.2024
- https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/oszustwa-vishing-i-phishing-najpopularniejszymi-metodami-dzialania-oszustow-raport-biura-informacji-kredytowej-za-2023-rok-st7716522 dostęp z 22.01.2024