Nowe przepisy dotyczące prawa jazdy. Co muszą wiedzieć kierowcy z krajów UE?
Posiadanie prawa jazdy i samochodu to przywilej, z którego codziennie korzystają miliony Polaków i obywateli innych krajów Unii Europejskiej. By jednak mogli robić to bezpiecznie zarówno dla siebie, jak i innych, władze wspólnoty postanowiły wprowadzić nowe przepisy. Na co zatem należy się przygotować, będąc kierowcą?
Z tego artykułu dowiesz się:
Badania lekarskie – kiedy kierowcy będą musieli się im poddać?
O tym, jak za kółkiem radzi sobie dana osoba, w dużej mierze decyduje jej aktualny stan zdrowia. Nie trudno przecież zauważyć, że wraz z wiekiem trudniej jest zachować m.in. ten sam refleks, co kiedyś. Różnego rodzaju dolegliwości i choroby także nie sprzyjają bezpiecznemu podróżowaniu. W związku z kierowcy z krajów należących do UE będą musieli poddawać się w określonych sytuacjach badaniom lekarskim.
Do tej pory na kontrolę kierowane były osoby, które ukończyły już 70. rok życia. Teraz jednak tej samej (nie)przyjemności będą poddawani młodsi posiadacze „prawka”, korzystający z niego mniej lub bardziej regularnie. Kiedy konkretnie? W momencie, gdy zgłoszą się do wydania im lub przedłużenia okresu prawa jazdy następujących kategorii: AM, A, A1, A2, B, B1, BE.
Warto również wspomnieć o tym, że prawo jazdy straci swoją ważność po upływie 15 lat, licząc od momentu jego otrzymania przez kierowcę. Gdy to nastąpi, konieczne będzie dokonanie wymiany dokumentu na nowy. Czy jednak akurat ten przepis znacząco wpłynie na stan bezpieczeństwa na europejskich drogach?
Ile czeka się na prawo jazdy? Sprawdź.
Kierowanie autem przez młodych kierowców przez dwa lata tylko nocą?
Wracając do badań lekarskich, należy wspomnieć, że w Polsce kierowcy niezawodowi są nim poddawani tylko w dwóch przypadkach:
- przed jego uzyskaniem,
- gdy podczas prowadzenia pojazdu dojdzie do złamania prawa w konkretnej formie (np. w sytuacji kierowania po alkoholu).
Polski Instytut Transportu Samochodowego chciałby jednak wprowadzić obowiązek przeprowadzania badań psychologicznych na kierowcach nie tylko w wymienionych wyżej sytuacjach. Cel wydaje się oczywisty – zmniejszenie ryzyka posiadania prawa jazdy przez osobę, której stan psychiczny nie pozwala na w pełni bezpieczne dla niej i otoczenia korzystanie z auta.
Z kolei Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego proponuje wprowadzenie przepisu, który pozwoliłby osobom ubiegającym się o prawo jazdy szkolić się wcześniej (przez nawet 24 miesiące) pod kontrolą osoby towarzyszącej. Ponadto coraz częściej można usłyszeć głosy, że młodzi kierowcy w przyszłości powinni przez pierwsze 2 lata od momentu uzyskania uprawnień kierować jedynie w określonych godzinach – między 22 a 6. W dodatku wyłącznie w sytuacji, w której obok znajdowałaby się osoba bardziej doświadczona w tym zakresie, posiadająca „prawko” co najmniej 5 lat.
Zatrzymanie prawda jazdy. Zobacz, kiedy może do tego dojść i jakie bywają tego konsekwencje.
Źródła:
- https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9421765,nowe-obowiazki-dla-wszystkich-kierowcow-te-zmiany-dotkna-kazdego.html
- https://www.jednoslad.pl/mlodzi-kierowcy-nie-powinni-jezdzic-od-2200-do-600-nowa-propozycja-instytutu-transportu-samochodowego/
- https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-zakaz-jazdy-dla-mlodych-kierowcow-po-22-00-kontrowersyjna-pr,nId,7317309