Opóźniony pociąg? Zobacz, ile możesz otrzymać odszkodowania!
Wybrałeś się na urlop pociągiem? To ekologiczna i bardzo praktyczna metoda przemieszczania się nie tylko po kraju, ale i po całym kontynencie europejskim. Zdarza się jednak, że pociąg, którym mieliśmy udać się na wakacje, nie przyjeżdża na czas. Co wtedy? W niniejszym artykule opisujemy całą procedurę odszkodowawczą!
Z tego artykułu dowiesz się:
Odszkodowanie za opóźniony pociąg: ile możemy otrzymać?
Zgodnie z ustępem 1 artykułu 19 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym: „Pasażerowi przysługuje odszkodowanie od przedsiębiorstwa kolejowego za opóźnienie w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie lub na wspólnym bilecie miejscem wyjazdu a miejscem docelowym (…)”.
Minimalna kwota tego odszkodowania zależy przy tym od długości opóźnienia i wynosi:
- 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;
- 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Kiedy nie otrzymamy odszkodowania za opóźnienie pociągu?
Mając na uwadze powyższe, powiedzieć należy, że odszkodowania za opóźniony pociąg nie otrzymamy, jeżeli opóźnienie wynosiło mniej niż 60 minut.
Ani złotówki zwrotu nie dostaniemy także wtedy, gdy wartość potencjalnego odszkodowania nie przekroczy minimalnego progu, który wynosi:
- 16 zł w przypadku pociągów PKP Intercity;
- 4 euro w przypadku europejskich pociągów międzynarodowych.
Zgodnie z regulacjami przytoczonego już wyżej unijnego rozporządzenia przewoźnik kolejowy nie jest zobowiązany ponadto do wypłaty odszkodowania, jeżeli może udowodnić, że opóźnienie, utrata lub odwołanie połączenia zostało spowodowane takimi czynnikami jak:
- Ekstremalne warunki pogodowe;
- Poważne katastrofy;
- Naturalne lub poważne kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego;
- Wina podróżnego;
- Zachowanie osoby trzeciej, którego przedsiębiorstwo kolejowe mimo zastosowania niezbędnej w danych okolicznościach staranności nie było w stanie uniknąć (np. osoby na torach czy kradzież kabli).
Przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy przed zakupem poinformował nas o danym opóźnieniu.
Pamiętaj również, że analizowane regulacje dotyczą pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych. Odszkodowania za opóźnienia na ich podstawie, nie są więc wypłacane w przypadku pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych. Nie oznacza to jednak, że w przypadku takiego środka transportu nie możemy otrzymać żadnej rekompensaty za opóźnienie. Zależne jest to jednak od zasad konkretnego przewoźnika.
Procedura ubiegania się o odszkodowanie, czyli jak otrzymać rekompensatę?
Jak ubiegać się o odszkodowanie z tytułu opóźnionego pociągu? Procedura jest tu nieskomplikowana. Wystarczy bowiem złożyć stosowny wniosek wraz z biletem (lub jego kopią).
Zrobimy to:
- Online (przez stronę internetową danego przewoźnika);
- Listownie (poprzez nadanie wniosku na poczcie);
- Osobiście (w kasie biletowej).
Wniosek powinien przy tym spełniać wszystkie formalne wymogi, określone przez konkretnego przewoźnika. Przed przygotowaniem takiego dokumentu warto więc sięgnąć po regulamin opisujący proces składania wniosków o odszkodowanie. Bez problemu powinniśmy odnaleźć go na stronie internetowej danej firmy kolejowej. Jeżeli przewoźnik oprócz regulaminu udostępnia także wzór wniosku – koniecznie z niego skorzystajmy. Jeżeli jednak takiego wzoru wniosku nie mamy, przygotujmy go zgodnie z regulaminowymi wytycznymi, pamiętając o takich elementach jak:
- Dane osobowe;
- Informacje dotyczące biletu i podróży;
- Szczegóły opóźnienia (w tym zwłaszcza jego długość);
- Preferowana forma odszkodowania (niektórzy przewoźnicy w takich sytuacjach domyślnie, zamiast gotówki, mogą bowiem udzielać bonów na przyszłe podróże);
- Podpis.
Do wniosku poza biletem, co do zasady, nie musimy natomiast dołączać żadnych dowodów (choć trzeba też powiedzieć, że takowe nie powinny nam zaszkodzić). Przewoźnicy kwestię opóźnienia są bowiem w stanie sprawdzić sami w prowadzonych przez siebie systemach informatycznych.
Pamiętaj, że jeżeli Twój wniosek o odszkodowanie za opóźniony pociąg spotka się z nieuzasadnioną decyzją odmowną ze strony przewoźnika (albo innymi trudnościami w całym, opisanym wyżej procesie), to o pomoc w walce o swoje prawa zwrócić się możesz także do Rzecznika Praw Pasażera Kolei.