Porozumienie ograniczające podszywanie się pod cudze numery telefonów podpisane przez Prezesa UKE
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał najnowsze porozumienie z czterema największymi operatorami komórkowymi w Polsce. Dzięki temu już od września zostanie wdrożone rozwiązanie uniemożliwiające przestępcom podszywanie się pod inne osoby lub organizacje, przy użyciu zmodyfikowanych numerów telefonu. Na czym polegają zmiany? Zapraszamy do lektury.
Z tego artykułu dowiesz się:
Na czym polegał problem?
Zjawisko polegające na podszywaniu się pod cudze numery telefoniczne w ostatnich latach zataczało coraz szersze kręgi. Nazywane jest przy tym CLI spoofingiem, a jego ofiarą padają osoby w naprawdę bardzo różnym wieku. Ciężko się dziwić. Niejednokrotnie dla własnej wygody zapisujemy różne numery telefonów – w tym także znanych nam osób i instytucji.
Wykorzystują to oszuści, którzy przy użyciu specjalistycznego oprogramowania są w stanie zmienić numer, z którego dzwonią na taki, który należy do zaufanego podmiotu.
My natomiast widząc, że dzwoni do nas ktoś, komu ufamy (np. bank, w którym posiadamy swoje indywidualne konto), do dzwoniącego nabieramy automatycznego zaufania i o tragedię (a więc padnięcie ofiarą oszustwa i wyłudzenia danych – np. naszego numeru PESEL) nietrudno.
Tego typu sytuacje mają się jednak skończyć, dzięki najnowszemu porozumieniu, które zostało podpisane 20 lutego br.
Co zakłada porozumienie?
Dzięki wdrożeniu porozumienia już wkrótce sieci komórkowe, które obsługują co najmniej 50 tys. abonentów, będą miały obowiązek weryfikacji tego, czy konkretne połączenie przychodzące jest wykonywane z prawdziwego numeru, czy też z numeru zmodyfikowanego.
Innymi słowy, weryfikacja skupi się na tym, czy ktoś, kto do nas dzwoni, nie próbuje się podszyć pod inną osobę lub organizację (np. bank). Jeżeli sieć komórkowa rozpozna, że mamy do czynienia z przypadkiem CLI spoofingu, to połączenie zostanie albo automatycznie odrzucone, albo pozostawione, ale bez podanego nam numeru dzwoniącego – a więc z dopiskiem „Numer nieznany”.
Rozwiązania, które wynikają z porozumienia, wprowadzone zostaną przez operatorów komórkowych już we wrześniu tego roku.
Lutowe porozumienie to kontynuacja wcześniejszych działań
Podpisane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej porozumienie z czterema największymi operatorami mobilnymi to kolejny krok w walce z teleinformatycznymi oszustami.
Już w 2021 roku podpisane bowiem zostało podobne porozumienie w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego. Przyjęty wtedy dokument przerodził się ostatecznie w całą Ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1703).
Wynikał z niej np. obowiązek, który wejdzie w życie już w kwietniu tego roku i który nakłada na operatorów komórkowych konieczność filtrowania SMS-ów, w celu zmniejszenia liczby otrzymywanych przez nas wszystkich spamów i prób wyłudzeń.
Walka z podszywaniem się pod cudze numery telefonów jest więc kolejnym etapem oczyszczania polskich telefonów z potencjalnych zagrożeń i oszustw.
Źródła:
- https://www.uke.gov.pl/akt/porozumienie-prezesa-uke-i-operatorow-w-sprawie-cli-spoofingu,522.html?fbclid=IwAR2Nn2lJMUR9H-SmeVsiGR3ZCEpo_WtYI_FbFKORiyL00aNUg7lsxaDVqPU
- https://uke.gov.pl/blog/operatorzy-wdroza-skuteczne-rozwiazania-przeciwdzialajace-podszywaniu-sie-pod-numery-telefonow-podpisalismy-porozumienie,109.html