Zapowiedź nowego programu rządowego. Czy ruszy dotacja na nowe i używane auta elektryczne?
W ostatnim czasie bardzo głośno było na temat podatku od samochodów spalinowych. Temat ten odbił się głośnych echem wśród Polaków, którzy sprzeciwiają się nowym daninom. Na szczęście pojawił się nowy pomysł pozwalający na zakupienie auta elektrycznego w ramach nowego programu.
Z tego artykułu dowiesz się:
KPO i stary pomysł na podatek od aut spalinowych
Jeszcze niedawno żyliśmy projektem odbudowy gospodarki, który obejmował m.in. wprowadzenie nowego podatku od posiadania auta spalinowego. Nowa danina miała być częścią Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dzięki temu programowi Polska ma dostać aż 268 mld złotych, które mają być przeznaczone na odbudowę oraz rozwój gospodarki.
Należy jednak mieć na uwadze, że oprócz zaplanowanych 55 różnych inwestycji, stawiane będą także pewne wymagania. Jednym z nich jest poprawa klimatu. Stąd pojawił się pomysł na wprowadzenie podatku od aut spalinowych, który miał wejść w życie w 2026 r. Projekt ten wzbudzał wiele kontrowersji, szczególnie patrząc na ceny paliw, które nie należą do najtańszych. Wśród społeczeństwa zaczęły pojawiać się głosy, że przeciętnego Polaka nie będzie stać na utrzymanie samochodu.
Zamiast podatku, dotacje na elektryki
Ostatecznie okazuje się, że podatku od samochodów spalinowych nie będzie. Jest to bardzo dobra informacja dla właścicieli takich pojazdów. Komisja Europejska już wstępnie rozpatrzyła nowy projekt z pozytywnym skutkiem. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przyznała: “Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary”.
Osoby, które będą zainteresowane zakupem nowego lub używanego samochodu elektrycznego, przewidywane są dopłaty w wysokości do 30 tys. złotych. W sumie na ten cel ma zostać przeznaczone 1,5 mld złotych. Natomiast pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej, na co już zostało wydane przyzwolenie.
Rozbudowany projekt na zakup aut elektrycznych
Projekt ma obejmować dopłaty nie tylko do zakupu nowych oraz używanych samochodów elektrycznych. Przy czym używane pojazdy mają mieć maksymalnie 4 lata. Program ma być bardziej rozbudowany. Przede wszystkim zakłada on, aby osoby zainteresowane zakupem elektrycznego samochodu, mogły pozwolić sobie na nabycie modelu pochodzącego ze średniej półki.
Przewidywana jest dopłata w wysokości do 30 tys. zł. Oczywiście będą również przypadki, w których będzie można liczyć na większe wsparcie. Do takich sytuacji zalicza się mniej zamożne osoby, których nie stać na zakup auta. Według wstępnych informacji, o wyższą dotację mogą ubiegać się wnioskodawcy, których dochód za rok poprzedni, nie przekroczyłby kwoty 135 tys. zł. Drugą taką sytuacją będzie, gdy zdecydujemy się na złomowanie swojego starego samochodu.
Kolejnym pomysłem, jaki ma być zawarty w nowym projekcie, jest możliwość dopłaty do wynajmu długoterminowego lub leasingu. Jednak w tych przypadkach wnioskodawcy będą mogli liczyć na kwotę w wysokości, która nie będzie przekraczać opłaty wstępnej.
Wstępnie Komisja Europejska przychyliła się do nowego projektu, który został zaproponowany przez polski rząd. Jednak należy pamiętać, że rewizja KPO dotyczy także zaplanowania budżetu w innych dziedzinach. W związku z tym na dokładną ocenę projektu przyjdzie nam czekać jeszcze przez ok. 2 miesiące, zanim Unia Europejska rozpatrzy szczegóły programu.
Program “Mój elektryk” na zakup lub leasing samochodów elektrycznych
W Polsce jest już program “Mój elektryk”, który przewiduje dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Projekt jest wdrożony od 2021 r. i ma trwać jeszcze do 2026 r. Natomiast w chwili obecnej okres kwalifikacji kosztów ustalono do 31 grudnia 2025 r., a wydatkowanie otrzymanych funduszy będzie możliwe do 30 czerwca 2026 r.
Suma, jaka została zaplanowana na ten cel, wynosi maksymalnie 500 mln zł. Celem programu “Mój elektryk” jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Osoby zainteresowane dotacjami, mogą w ramach projektu zakupić lub wziąć w leasing zeroemisyjne pojazdy kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, a także L7e.
W tej kategorii znajdują się wyłącznie pojazdy, które wykorzystują do napędu energię elektryczną. Takie pojazdy są regulowane prawnie ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
Aktualnie o dofinansowanie w ramach programu “Mój elektryk” mogą ubiegać się osoby fizyczne, które są zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego o maksymalnej kwocie 225 tys. zł brutto. Natomiast nie ma żadnych ograniczeń cenowych odnośnie pojazdu zakupionego przez posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
W przypadku leasingu samochodu elektrycznego wnioskodawcy mogą liczyć na dotację opłaty wstępnej oraz opłaty transferowej. Natomiast decydując się na zakup zeroemisyjnego samochodu, wysokość dotacji jest uzależniona od kategorii pojazdu. Na przykład decydując się na zakup samochodu kategorii M1, można liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł.
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/planodbudowy/o-kpo
- https://rankomat.pl/samochod/podatek-od-posiadania-samochodu
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/podatek-od-samochodow-spalinowych-jednak-zostanie-resort-zradza-szczegoly/qlylyw7
- https://www.money.pl/gospodarka/rzad-obiecuje-nowy-program-tyle-dostaniesz-na-zakup-auta-7022746005986208a.html
- https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/planowane-nabory
- https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/o-programie