Czas na zgłoszenie masz do 31 stycznia. Potem urzędy zaczną wystawiać kary

Do końca stycznia 2025 roku wszyscy właściciele nieruchomości, na której znajdują się materiały zawierające azbest, mają obowiązek złożenia odpowiedniego wniosku. W przypadku niedopełnienia obowiązku czekają kary. Jak złożyć wniosek i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji?
Z tego artykułu dowiesz się:
Co podlega zgłoszeniu w ramach wniosku?
Wszyscy właściciele nieruchomości, na których znajdują się materiały i wyroby zawierające azbest, są zobowiązani do przekazania do urzędu szczegółowych informacji na temat rodzaju materiałów zawierających azbest (na przykład pokrycie dachowe), ilości tych wyrobów oraz dokładnego miejsca przechowywania lub montażu deklarowanych wyrobów z azbestu.
Ponadto wniosek powinien zawierać także ocenę stanu technicznego wyrobów oraz ich potencjalnego wpływu na bezpieczeństwo użytkowania. Systematyczna kontrola w tym zakresie ma na celu wczesne wykrycie problemu emisji szkodliwych substancji. W procesie degradacji azbest wydziela bowiem niebezpieczne dla zdrowia włókna. Tym bardziej do problemu należy podejść odpowiedzialnie. Z tego powodu lokalne władze prowadzą kampanie informacyjne zwiększające świadomość na temat zagrożeń związanych z azbestem.
Jak i gdzie zgłosić materiały zawierające azbest?
Zgłoszenie należy złożyć w urzędzie miasta lub gminy odpowiednim dla lokalizacji nieruchomości. Można to zrobić na trzy sposoby:
- Osobiście – w biurze obsługi klienta urzędu,
- Listownie – wysyłając wypełniony formularz na adres urzędu (wzór dostępny w internecie),
- Telefonicznie – pod numerem właściwego urzędu.
Powiatowe Stacje Sanitarno-Emidemiologiczne wydają stosowane komunikaty, warto zatem śledzić Biuletyn Informacji Publicznej: „Właściciel każdego gospodarstwa ma obowiązek skontrolować, czy na jego terenie znajdują się wyroby azbestowe oraz dokonać oceny ich stanu technicznego. Wyroby zawierające azbest, zakwalifikowane do wymiany muszą być usunięte, natomiast wyroby nieuszkodzone, mogą być bezpiecznie użytkowane do momentu kolejnej kontroli".
Warto wspomnieć, że właściciele nieruchomości mają także możliwość skorzystania z dostępnych programów wsparcia, by jak najszybciej usunąć niebezpieczny azbest.

Co się stanie, jeśli nie zgłoszę azbestu?
Brak zgłoszenia wyrobów zawierających azbest stanowi naruszenie przepisów prawa. W razie kontroli przez odpowiednie organy administracyjne możesz zostać ukarany grzywną, której wysokość zależy od lokalnych regulacji.
W przypadku gdy podczas kontroli zostaną wykryte niezarejestrowane materiały azbestowe, właściciel posesji może zostać zobowiązany do natychmiastowego dopełnienia obowiązku oraz pokrycia kosztów ewentualnych działań naprawczych.
Warto mieć również na uwadze, że brak zgłoszenia wyklucza możliwość udziału w programach finansowych wspierających usuwanie lub wymianę azbestu, takich jak „Czyste Powietrze”. To oznacza, że wszelkie prace związane z usunięciem azbestu będziesz musiał sfinansować w pełni z własnej kieszeni.
Co zrobić, jeśli pierwotny termin zgłoszenia już został przekroczony (nowe instalacje zawierające azbest muszą być zgłoszone w terminie 14 dni od ich montażu)? Korzystniejsze jest oczywiście jego jak najszybsze wypełnienie. W niektórych przypadkach urzędy mogą umożliwić uzupełnienie braków bez nakładania kar, o ile zgłoszenie zostanie złożone dobrowolnie.
Więcej na temat regulacji prawnych i kar za składowanie szkodliwego azbestu niespełniającego wymogów sanitarnych znajdziesz w tym artykule.