Ulga termomodernizacyjna wisi na włosku – wystarczy jeden brakujący dokument

Polacy chętnie korzystają z ulg podatkowych, takich jak ulga termomodernizacyjna. Jednak brak odpowiedniej faktury VAT lub innych, wymaganych dokumentów, to prosta droga do odrzucenia ulgi przez urząd skarbowy. Właśnie dlatego tak ważne jest, by posiadać odpowiednią i wymaganą przez urząd dokumentację, potwierdzającą poniesione wydatki.
- Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną i kto może z niej skorzystać?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do ulgi termomodernizacyjnej?
- Czym tak naprawdę jest ulga remontowa? Kto może z niej skorzystać?
- Ulga mieszkaniowa i remontowa na zabytki – jaka dokumentacja jest wymagana?
Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną i kto może z niej skorzystać?
Ulga termomodernizacyjna została wprowadzona w 2019 roku i pozwala na odliczenie od dochodu wydatków poniesionych na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Za termomodernizację uznaje się ulepszenia, które zmniejszają zapotrzebowanie na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie budynków mieszkalnych, lub zmniejszają straty energii. Może być to np. ocieplenie ścian, całkowita lub częściowa wymiana źródła energii na źródła odnawialne, wymiana okien, instalacja paneli fotowoltaicznych czy pompy ciepła.
Wszystkie wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, są wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać właściciel lub współwłaściciel domu jednorodzinnego (także w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej). Istotne jest, że prawo przysługuje osobie, która posiada ten status w momencie dokonywania odliczenia, czyli składania zeznania podatkowego.
Maksymalna kwota odliczenia to 53 tys. i odnosi się łącznie do wszystkich realizowanych inwestycji w budynkach, których podatnik jest właścicielem bądź współwłaścicielem. Odlicza się ją w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-28, do którego należy dołączyć odpowiedni załącznik z informacją o odliczeniach.

Jaka dokumentacja jest potrzebna do ulgi termomodernizacyjnej?
W przypadku ulgi termomodernizacyjnej nie wystarczą rachunki, paragony czy umowy. Podstawą do odliczenia są wyłącznie faktury VAT wystawiane przez czynnego podatnika VAT lub faktury zawierającej podatek od wartości dodanej wystawiona przez podmiot z państwa członkowskiego UE.
Istotne jest także, że faktury muszą być wystawione na wszystkie wydatki związane z inwestycją. W przypadku np. ocieplenia domu, by móc odliczyć wydatki całej realizacji, konieczna jest faktura VAT nie tylko na zakupione materiały, ale także na wykonane usługi. Bez właściwej faktury urząd skarbowy nie uzna wydatku, co oznacza odrzucenie ulgi. Co więcej, podczas kontroli podatkowej, fiskus może zażądać okazania faktur, a ich brak skutkuje korektą zeznania i dopłatą podatku.

Czym tak naprawdę jest ulga remontowa? Kto może z niej skorzystać?
Obecnie dla podatników nie jest dostępna żadna uniwersalna ulga przysługująca na dowolne remonty mieszkań i domów. Dawna ulga remontowa została zniesiona w 2006 roku, ale obecnie wydatki na różnego rodzaju remonty można odliczyć w ramach innych preferencji podatkowych, takich jak np. wcześniej wspomniana ulga termomodernizacyjna, ulga remontowa na zabytki bądź ulga mieszkaniowa.
Ulga mieszkaniowa
Jeśli nieruchomość zostanie sprzedana przed upływem pięcioletniego okresu od końca roku kalendarzowego, w którym została nabyta, obowiązkiem staje się zapłacenie 19% podatku od dochodu. Natomiast ulga mieszkaniowa pozwala na całkowite lub częściowe zwolnienie z tego podatku od sprzedaży nieruchomości. Warunkiem jest wydanie przychodu na własne cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym nieruchomość została zbyta. Z ulgi mieszkaniowej mogą skorzystać jedynie osoby fizyczne, które przeznaczają nieruchomość na własny użytek.
Za wyżej wspomniane cele mieszkaniowe uznaje się m.in. kupno budynku mieszkalnego lub jego części, kupno mieszkania, budowa domu, kupno gruntu, a nawet wydatki na spłatę kredytu hipotecznego lub kupno sprzętu AGD, oświetlenia i mebli.
Maksymalna kwota odliczenia wynosi 100 000 zł, a w przypadku małżeństw rozliczających się wspólnie 200 000 zł. Ulgę mieszkaniową obliczą się według następującego wzoru: Przewidywane wydatki na cele mieszkaniowe x dochód ze sprzedaży/przychód ze sprzedaży.
Ulga remontowa na zabytki
Ulga przysługuje osobom fizycznym będącym właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości zabytkowych, które rozliczają się podatkiem PIT: według skali, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Obowiązują trzy rodzaje wydatków objętych ulgą:
- wydatki poniesione na fundusz remontowy spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej obejmującej nieruchomość – dotyczy zabytków wpisanych do ewidencji i rejestru – odliczenie do 50% kwoty;
- wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane – dotyczy tylko obiektów rejestrowych – odliczenie do 50% kwoty;
- wydatki związane z nabyciem nieruchomości zabytkowych w 2022 roku i ich remontem – odliczenie obliczane jest na podstawie specjalnego wzoru matematycznego i nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby m2 powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego oraz nie więcej niż 500 000 zł.
Ulga obowiązuje na:
- dzieła architektury i budownictwa;
- dzieła budownictwa obronnego;
- obiekty techniki, zwłaszcza kopalnie, huty, elektrownie i inne zakłady przemysłowe.
Nie obowiązuje natomiast na:
- parki, ogrody i inne formy zagospodarowanej zieleni;
- cmentarze;
- miejsca upamiętniające wydarzenia historyczne lub działalność osób/instytucji;
- układy urbanistyczne, ruralistyczne i zespoły budowlane;
- krajobrazy kulturowe.

Ulga mieszkaniowa i remontowa na zabytki – jaka dokumentacja jest wymagana?
Ulga mieszkaniowa
Skorzystanie z ulgi mieszkaniowej jest możliwe pod warunkiem udokumentowanie poniesionych wydatków. Dowody powinny być rzetelne, wiarygodne i potwierdzać faktyczne wydatkowanie środków. Mogą to być faktury VAT oraz – w zależności od przypadku i konkretnych wydatków – umowy kupna-sprzedaży, rachunki, potwierdzenie zapłaty, a także dowód zameldowania w nabytym lokalu.
Ulga na zabytki
W przypadku ulgi na zabytki wymagane są faktury VAT wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia VAT. Dodatkowo – w zależności od rodzaju poniesionych wydatków – wymagane są:
- dowód wpłaty na fundusz remontowy lub zaświadczenie o wysokości wpłat wystawione przez wspólnotę lub spółdzielnię mieszkaniową;
- pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych;
- zaświadczenie od wojewódzkiego konserwatora zabytków o wykonaniu prac – po ich zakończeniu;
- akt nabycia nieruchomości w 2022 r.

Źródła
- https://nid.pl/
- https://www.podatki.gov.pl/
- https://www.gov.pl/