Czy 12-letnie opony są niebezpieczne? Konsekwencje mogą być opłakane
Stan opon wpływa nie tylko na komfort, ale też bezpieczeństwo samochodu. Po przekroczeniu pewnego wieku w większości nadają się już do wymiany. Niestety, jazda na starych oponach grozi poważnymi konsekwencjami. Sprawdź, co o jeździe na 12-letnich oponach mówią przepisy.
Z tego artykułu dowiesz się:
Wiek opon – co na to przepisy?
W Polsce opony nie powinny być starsze niż 10 lat. Jak wygląda to w rzeczywistości? Już po 5 latach użytkowania większość z nich nadaje się do wymiany. Ważny czynnik to bowiem stan opon, nie staż. Wyraźnie zużyty bieżnik albo uszkodzenia mechaniczne powinny zdyskwalifikować takie opony z użytku. Jakie uszkodzenia uważa się za szczególnie niebezpieczne?
- głębokie ubytki materiału,
- rozcięcia,
- wybrzuszenia powstałe przez uderzenia,
- nierównomiernie starty bieżnik.
W wielu przypadkach powyższe mankamenty okazują się ważniejsze niż sam wiek opony. Jeśli chodzi o przepisy w Polsce, nie ma teoretycznie żadnych, które wskazują na to, ile lat mogą mieć opony zamontowane w pojeździe. Wciąż można więc spotkać kierowców, którzy od kilkunastu lat… w ogóle nie zmienili ogumienia.
Jakie jest tłumaczenie właścicieli pojazdów? Zwykle podobne. Sądzą, że skoro opony wizualnie wyglądają nienagannie, a wysokość bieżnika mieści się w normie, to bez sensu je wymieniać. Takie myślenie jest błędem i świadczy o nieodpowiedzialności. Opona może eksplodować w najmniej oczekiwanym momencie, jeśli jej struktura będzie mocno osłabiona.
Co ile trzeba wymieniać opony?
Opony nie powinny byś starsze niż 10 lat. Ich zużycie zależy od intensywności użytkowania i stylu jazdy. W praktyce wiele osób wymienia opony szybciej. Dużym ułatwieniem są też dostępne na rynku opony wielosezonowe, dzięki którym nie trzeba zmieniać ich co sezon. Wielosezonowe mają jednak krótszą żywotność niż letnie czy zimowe. Niezależnie od rodzaju, wymiana opon wskazana jest, gdy grubość bieżnika zbliża się do ok. 4 mm. Aby zmierzyć bieżnik, należy wykorzystać w tym celu miernik np. manualny z podziałkami.
W Polsce nie ma obowiązku zmian opon na zimowe. Są jednak zalecane od 1 listopada do 1 kwietnia. Warto zadbać o to dla bezpieczeństwa własnego oraz pasażerów, którzy z nami jeżdżą. Za brak zmienionych opon nie grozi nam żadna kara, ponieważ w Polsce nie istnieje ustawa o oponach. Jeśli podróżujesz, powinieneś jednak pamiętać, że w niektórych krajach nakładane są potężne kary na kierowców, którzy nie przestrzegają lokalnych przepisów (np. kilka tysięcy euro za brak opon zimowych).
Zmiana opon na zimowe – ile trwa i ile kosztuje?
Jak sprawdzić rok opony? Najczęściej umieszczony jest z boku ogumienia. Rozpoznasz go zwykle po dwóch cyfrach w prostokącie. Dwie dodatkowe przed nimi oznaczają tydzień produkcji opony. Na samym początku umieszczony jest dopisek DOT. Jak więc rozumieć oznaczenie np. DOT1816? 18 tydzień 2016 roku. Jeśli oznaczenie na twoim ogumieniu jest inne, poproś wulkanizatora w okolicy, aby pomógł ci je prawidłowo odczytać.
Gdy temperatura spada poniżej 7 st. C, należy zmienić opony letnie na zimowe. Eksperci zalecają, aby zrobić to właśnie wtedy, mimo że w prawie nie ma wyszczególnione, kiedy zmienić opony na zimowe. Należy pamiętać, że letnie opony przy tak niskiej temperaturze nie zagwarantują już bezpiecznej jazdy. Robią się twarde, więc poruszanie się po jezdni na takim ogumieniu prowadzić może do opłakanych konsekwencji – podobnie jak jazda na 12-letnich oponach.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- Cena wymiany opon – uzależniona jest od m.in. wielkości i rodzaju felgi. Koszt felg aluminiowych w przypadku wielkości 16-18 cali to ok. 150-200 zł. Jeśli trzeba dodatkowo wymienić np. wentyle, koszty mogą wzrosnąć.
- Czas wymiany opon – z reguły trwa ok. 40 minut, jeśli oddajesz je do profesjonalnego serwisu wulkanizacyjnego, który ma nowoczesne urządzenia i przeszkolonych specjalistów. Jeśli podczas standardowej wymiany pojawią się jakieś dodatkowe problemy, czas ten może się wydłużyć.