Co naprawdę dzieje się z samochodem elektrycznym podczas wypadku? Pożar? Porażenie prądem? A może nic z tych rzeczy?

Pojazdy elektryczne coraz częściej pojawiają się na naszych drogach. O ich popularności decyduje ekonomia jazdy oraz względy ekologiczne. Jednak wiele osób zastanawia się nad kwestiami bezpieczeństwa. Czy elektryk jest bezpieczny w razie wypadku? Wokół tego tematu narosło sporo mitów. Dodatkowo technologia niesie ze sobą pewne wyzwania, z którymi nie ma problemu w przypadku pojazdów spalinowych.
- Baterie w samochodach spalinowych – ryzyko pożaru po wypadku
- Wysokie napięcie – obawa o ryzyko porażenia prądem po wypadku
- Wyższa masa pojazdu i rozmieszczenie baterii – wpływ podczas wypadku
Baterie w samochodach spalinowych – ryzyko pożaru po wypadku
Najczęściej powielaną obawą jest zagrożenie pożarem baterii po kolizji pojazdów. Na ten temat narosło wiele mitów i twierdzeń, które nie mają przełożenia na rzeczywistość. Co prawda, baterie litowo jonowe mogą ulec termicznemu rozbiegowi, a w przypadku uszkodzenia mechanicznego akumulatora, może dojść do pożaru.
Jednocześnie producenci stosują wielowarstwowe zabezpieczenia akumulatorów. Są to specjalne ochrony obudowujące pakiet akumulatorów, systemy chłodzenia oraz czujniki, które odcinają zasilanie. W związku z tym, ryzyko pożaru w samochodach elektrycznych staje się coraz niższe.
Niektórzy eksperci sugerują nawet, że ryzyko pożaru auta elektrycznego jest niższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Problemem jest natomiast ugaszenie pożaru, jeśli dojdzie do zapalenia się baterii. Proces gaszenia pojazdów elektrycznych stanowi duże wyzwanie dla służb ratowniczych. Co więcej, ryzyko wystąpienia pożaru budzi pewne obawy o bezpieczeństwo pasażerów. Tutaj omawiamy nowe zakazy, które mogą obowiązywać właścicieli elektryków w garażach podziemnych.
Wysokie napięcie – obawa o ryzyko porażenia prądem po wypadku
Niektóre osoby obawiają się porażenia prądem po wypadku w samochodzie elektrycznym. Instalacje w pojazdach elektrycznych na ogół pracują z napięciem około 400 – 650 V, co generuje obawy o bezpieczeństwo pasażerów oraz osób, które udzielają pomocy. Jednak obawy te stają się bezzasadne.
W rzeczywistości, samochody elektryczne posiadają bardzo rozbudowane systemy odłączania akumulatora w czasie wypadku. Jeśli dojdzie do kolizji, wyłączniki odcinają przepływ prądu do układów napędowych, a akumulatory są odcinane od reszty instalacji.
Dzięki nowoczesnym systemom zabezpieczeń, ryzyko porażenia prądem po wypadku jest marginalne. Dodatkowo, procedury ratownicze wdrażają nowe zabezpieczenia dla strażaków, którzy udzielają pomocy i muszą rozciąć karoserie.

Wyższa masa pojazdu i rozmieszczenie baterii – wpływ podczas wypadku
Samochody elektryczne posiadają inną konstrukcję niż pojazdy spalinowe. Auta elektryczne muszą posiadać ciężką baterię, którą montuje się w podłodze. Przez to pojazd posiada większą masę, a często również bardzo niski środek ciężkości.
Większa masa pojazdu i niski środek ciężkości wpływają korzystnie na bezpieczeństwo w czasie podróży. Auta elektryczne stabilnie trzymają się drogi i są w mniejszym stopniu narażone na dachowanie. Masa całkowita pojazdu wpływa na dynamikę zderzeń, co z kolei nie jest korzystne dla lżejszej przeszkody.
W przypadku zderzenia ciężkiego pojazdu elektrycznego z lekkim autem spalinowym, istnieje ryzyko zwiększenia uszkodzeń w lżejszym pojeździe. Wato w tym miejscu zauważyć, że nowoczesne samochody elektryczne posiadają odpowiednio zaprojektowane strefy zgniotu, które chronią pasażerów oraz wzmacniają konstrukcje wokół baterii. Auta mogą posiadać wysokie noty w testach Euro NCAP. Dodatkowo, najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne sprawiają, że podróżowanie elektrykami staje się coraz bezpieczniejsze i oszczędniejsze. Tutaj podpowiadamy, jakie korzyści może dać montaż fotowoltaiki i zakup elektryka.