Czy uda się dokończyć drogę S3 do lata 2024?
Jedną z najciekawszych inwestycji w Polsce jest budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Do użytku oddana będzie do lata 2024 roku, choć już na ten moment niewiele zostało do zrobienia. Na trasie pojawią się m.in. dwa tunele, których budowa powinna skończyć się zimą. Czy drogę ekspresową S3 uda się dokończyć do tegorocznych wakacji? Znamy odpowiedź.
Z tego artykułu dowiesz się:
Odcinek Bolków – Kamienna Góra i dwa tunele
W województwie dolnośląskim powstaje ostatni odcinek drogi ekspresowej S3. Jest to brakujący fragment odcinka ciągnącego się od Legnicy aż do granicy Polski (Lubawka). Jest to część całej, niemal gotowej drogi ekspresowej prowadzącej od wspomnianej Lubawki (granica z Czechami) do Świnoujścia. Odcinek Bolków – Kamienna Góra ma ponad 16 km. Właśnie tu będzie dwupasmówka w każdym kierunku jazdy oraz pas awaryjny. Nawierzchnia będzie bitumiczna. Na trasie pojawią się dwa tunele dwunawowe, z czego jeden ma 300 m, a drugi 2,3 km. Sprawdź informacje o najdłuższym tunelu w Polsce biegnącym pod Odrą.
Dłuższy tunel TS-26 powstanie między miejscowością Nowe Bogaczowice a Sady Górne. Z kolei drugi, krótszy tunel TS-32 będzie niedaleko Gostkowa. Warto dodać, że już w grudniu 2020 roku rozpoczęto drążenie dłuższego tunelu. Jest w nim osiem przejść ewakuacyjnych, a także przejazd awaryjny wewnątrz tunelu. TS-26 wydrążono metodą górniczą w nowej austriackiej metodzie drążenia tuneli nazywanej NATM. Jej podstawową zasadą jest drążenie, podczas którego należy wykorzystać jak największy efekt samonośności górotworu. Przy tej metodzie najistotniejsze jest m.in. prawidłowe wykonanie wyłomu.
Drugi, krótszy tunel wykonano innym sposobem. Zastosowano tu technologię w tzw. otwartym wykopie, czyli Cut&Cover. Na pierwszym etapie robót wykonano wykop do fundamentów tunelu. Później wykonano żelbetową konstrukcję. Obudowa TS-32 składa się z 27 segmentów.
10 nowych obiektów inżynierskich. Kiedy koniec S3?
Na placu budowy trwają prace na MOP-ach, ale też obiektach mostowych. Montowane są ekrany. Większa część drogi ekspresowej już jest gotowa. Na odcinku Bolków – Kamienna góra mamy w sumie 10 obiektów inżynierskich, takich jak 2 wspomniane tunele drogowe, ale też 7 wiaduktów drogowych, 1 most drogowy, 4 wiadukty nad drogą S3, 14 przepustów i 1 przejazd gospodarczy. Wykonawcą robót na S3 na wspominanym odcinku jest lider konsorcjum firm PORR oraz partner PORR Bau. Wartość umowy szacowana jest na ponad 1,5 mld zł.
Odcinek S3, który wciąż jest w budowie, gotowy ma być w połowie 2024 roku. Szacuje się, że będzie to lato 2024. Dzięki skończeniu odcinka będzie można pojechać z Lubawki bezpośrednio nad morze, do Świnoujścia. Obecnie trwa jeszcze budowa odcinków drogi ekspresowej, a raczej dwóch odcinków między Świnoujściem a Troszynem. W dalszym ciągu nie będzie można przejechać też 3-km odcinka od Kamiennej Góry do Lubawki. Mimo wybudowanej drogi zostanie ona otwarta, ponieważ Czesi po swojej stronie zbudują jej dalszy ciąg (autostradę D11). Czeska autostrada D11 będzie gotowa do użytku do 2027 roku. Budować ją będzie polska firma, Budimex.
Źródła:
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/s3-bedzie-gotowa-w-2024-zima-na-dolnym-slasku-dobiega-konca-budowa-tuneli-aa-CavR-HnK9-68xd.html
- https://www.youtube.com/watch?v=fEXlqJTtYfs
- https://www.wroclaw.pl/dla-mieszkanca/budowa-s3-bolkow-kamienna-gora-zdjecia-film-z-przejazdu-tunelem
- https://investmap.pl/trasa-s3-na-dolnym-slasku-bedzie-gotowa-w-2024-roku-zdjecia.a307647