Nowe informacje o III linii metra w Warszawie. Tak będzie wyglądać pierwszy odcinek

Trzecia linia metra w Warszawie to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat. Władze miasta właśnie podały nowe szczegóły dotyczące pierwszego odcinka trasy M3 – wiemy już, gdzie powstaną stacje, jak przebiegać będzie linia i kiedy realnie może rozpocząć się budowa. Metro ma odciążyć komunikacyjnie prawobrzeżną Warszawę i lepiej połączyć Pragę Południe z centrum. Sprawdziliśmy, co dokładnie się zmieni.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak będzie przebiegała III linia metra w Warszawie?
Nowoprojektowana III linia metra w Warszawie (M3) to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych stolicy. Jej głównym celem jest połączenie dzielnicy Praga Południe z centrum miasta oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w tej części Warszawy. Pierwszy etap zakłada budowę około 8-kilometrowego odcinka, który przebiegnie od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław.
Linia M3 umożliwi szybkie dotarcie z gęsto zaludnionych osiedli Gocławia do punktów przesiadkowych, takich jak Dworzec Wschodni i Stadion Narodowy. W przyszłości trasa ma zostać przedłużona na lewy brzeg Wisły, docelowo aż do Mokotowa. Takie rozwiązanie wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju transportu szynowego w stolicy, która zakłada powstanie pięciu linii metra do 2050 roku.
Co istotne, projekt uwzględnia również budowę Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce, która będzie pełnić funkcję zaplecza serwisowego dla pociągów obsługujących linię M3. Cała inwestycja została zaplanowana tak, by w przyszłości móc ją płynnie rozbudować – zarówno w kierunku zachodnim, jak i południowym.
Gdzie powstaną stacje? Szczegółowy przebieg I odcinka linii M3
Pierwszy odcinek III linii metra obejmie łącznie 7 stacji, z czego 6 zostanie zbudowanych całkowicie od podstaw. Trasa rozpocznie się przy Stadionie Narodowym, który stanie się stacją przesiadkową z linią M2. Dalej metro pobiegnie przez kolejne przystanki:
- Dworzec Wschodni – ułatwi przesiadkę na pociągi dalekobieżne i regionalne,
- Mińska – w pobliżu osiedli mieszkaniowych i placówek edukacyjnych,
- Rondo Wiatraczna – istotny węzeł komunikacyjny dla dzielnicy Grochów,
- Ostrobramska – w sąsiedztwie dużych osiedli bloków i punktów handlowych,
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego – zapewni obsługę centralnej części Gocławia,
- Gocław – końcowa stacja pierwszego etapu, otwierająca nowe możliwości komunikacyjne dla mieszkańców tej części miasta.
Według aktualnych założeń, przejazd z Gocławia do Dworca Wschodniego zajmie zaledwie kilkanaście minut. Dla mieszkańców Pragi Południe oznacza to znacznie szybszy i wygodniejszy dojazd do centrum, a także lepsze skomunikowanie z resztą miasta. Trasa została tak zaprojektowana, aby uwzględniać zarówno istniejącą zabudowę, jak i planowane inwestycje mieszkaniowe w tym rejonie.

Co dalej? Plany rozbudowy III linii metra w przyszłości
Pierwszy odcinek III linii metra obejmuje tylko prawobrzeżną część Warszawy, ale to dopiero początek. Docelowo linia M3 ma zostać wydłużona na lewy brzeg Wisły, co pozwoli na jeszcze lepsze połączenie Pragi Południe z centrum miasta oraz dzielnicami takimi jak Mokotów czy Ursynów.
Zgodnie z założeniami Masterplanu Warszawskiego Metra, M3 zostanie przedłużona od stacji Stadion Narodowy w kierunku zachodnim. Trasa ma przebiegać pod Wisłą, z przystankami m.in. w rejonie Solec, placu Unii Lubelskiej i ul. Rakowieckiej. Ostatecznym celem będzie połączenie tej linii z obszarem Służewca i Galerii Mokotów, gdzie powstają nowe osiedla i biurowce.
W przyszłości M3 może również pełnić funkcję linii przesiadkowej, która połączy najważniejsze punkty węzłowe w Warszawie – Stadion Narodowy, Dworzec Wschodni, a następnie także planowaną linię M4 i M5. W dłuższej perspektywie III linia będzie kluczowym elementem nowoczesnej siatki transportu szynowego w stolicy.
Kiedy ruszy budowa? Harmonogram prac nad linią M3
Choć pierwsze prace budowlane jeszcze nie ruszyły, inwestycja już znajduje się w zaawansowanej fazie przygotowawczej. W 2024 roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Zadanie to powierzono konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt, które ma przygotować kompletny projekt budowlany wraz z uzyskaniem pozwoleń.
Na przygotowanie projektu przewidziano 36 miesięcy, co oznacza, że całość dokumentacji powinna być gotowa w 2027 roku. To właśnie wtedy możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Władze Warszawy zakładają, że fizyczna budowa III linii metra ruszy w 2028 roku.
Sam proces budowy potrwa co najmniej kilka lat – wiele zależy od technologii, napotkanych trudności gruntowych oraz dostępnych środków finansowych. Zakłada się, że pierwszy odcinek M3 mógłby zostać udostępniony pasażerom około 2032 roku. Będzie to ważny moment nie tylko dla Pragi Południe, ale dla całej Warszawy, która zyska nową, długo wyczekiwaną oś komunikacyjną.