III linia metra w Warszawie - prace ruszają, zmiany koncepcji
Wyłoniony został wykonawca projektu pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra, którym zostało konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Trwają już prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra. W piątek, 23 lutego, poznaliśmy ostatecznie wykonawcę projektu pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra. Chodzi o nową, ośmiokilometrową trasę z siedmioma stacjami, w tym sześcioma nowymi, od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt, które zaproponowało ponad 78 mln zł brutto.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak będzie przebiegała III linia metra w Warszawie?
Nowa linia zbliży Pragę do centrum Nowoprojektowana linia warszawskiego metra pozwoli na dotarcie z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy w zaledwie kilkanaście minut. Założenia Masterplanu Komunikacyjnego dla Warszawy mówią o wydłużeniu w przyszłości linii M3 na lewy brzeg Wisły. Nowa trasa pojedzie na Mokotów – i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w stolicy. Wykonawca projektu pierwszego odcinka M3 będzie miał 36 miesięcy na realizację zadania, co pozwoli na rozpoczęcie budowy nowej linii w 2028 roku.
Jakie stacje będzie miała III linia metra w Warszawie?
Inwestycja zakłada powstanie siedmiu stacji, w tym jednej już istniejącej oraz sześciu nowych - Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Wybudowane zostanie ponadto odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy – prawdopodobnie już w marcu br.
Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy III linii metra w Warszawie?
Planowane rozszerzenie warszawskiego metra to ogromny krok naprzód dla mieszkańców stolicy. Nowa linia pozwoli na skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla wielu dzielnic Warszawy. Przewidywany rok rozpoczęcia budowy, czyli 2028, daje mieszkańcom czas na przygotowanie się do zmian, które niesie ze sobą rozbudowa metra. Dodatkowo, wydłużenie linii M3 na lewy brzeg Wisły otworzy nowe możliwości komunikacyjne dla mieszkańców tego obszaru oraz zwiększy atrakcyjność mieszkania w tych rejonach stolicy.
Inwestycja ta ma ogromne znaczenie dla rozwoju miasta oraz poprawy infrastruktury komunikacyjnej. Warszawa, jako jedno z największych miast w Polsce, potrzebuje nowoczesnych i efektywnych rozwiązań transportowych, aby sprostać wymaganiom rosnącej liczby mieszkańców i turystów. Rozbudowa linii metra to jeden ze sposobów na redukcję korków, zanieczyszczenia powietrza oraz poprawę jakości życia mieszkańców. Oczekiwania wobec nowej linii są duże, jednak aby spełniła wszystkie założenia, niezbędna jest wspólna praca wszystkich zaangażowanych stron.