Jak będzie wyglądać pierwszy odcinek M3 – trzeciej linii metra w Warszawie?

Warszawskie metro, stanowiące jedyny system kolei podziemnej w naszym kraju, przejdzie ogromną rozbudowę i wzbogaci się nie tylko o dodatkowe stacje, ale także o nowe linie. Obecnie stolica intensywnie przygotowuje się do kolejnego etapu rozwoju – budowy trzeciej linii metra, znanej jako M3. Pierwszy odcinek tej linii ma stanowić ogromny krok ku poprawie sytuacji komunikacyjnej w Warszawie. Jak będzie wyglądał nowy odcinek warszawskiego metra? Ile nowa linia będzie mieć stacji i jakie dzielnice obejmie? Przedstawiamy najnowsze informacje o budowie linii M3.
Z tego artykułu dowiesz się:
Pierwszy odcinek linii M3 w Warszawie – przebieg i stacje
Jak wyjaśnił prezydent Trzaskowski, linia M3 ma pełnić funkcję linii obwodowej, która wpisze się w tworzony w stolicy system komunikacyjny. Pierwszy odcinek linii M3 ma mieć długość 8,1 kilometra oraz obejmować siedem stacji, z czego jedna – Stadion Narodowy – już istnieje i w ramach rozbudowy metra ma stać się ważnym węzłem przesiadkowym. Natomiast sześć nowych stacji metra zaplanowanych dla Warszawy to:
- Dworzec Wschodni – na Pradze-Północ, ma zapewnić integrację z koleją
- Mińska – na Pradze-Południe, pod ul. Podskarbińską, między skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską;
- Rondo Wiatraczna – pod wschodnią częścią ronda na Pradze-Południe;
- Ostrobramska – pod skrzyżowaniem ulic Ostrobramskiej, Zamienieckiej i gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe;
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego – pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe, między skrzyżowaniami z ulicami Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Jerzego Bukowskiego/gen. Leopolda Okulickiego;
- Gocław – pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe.
W planach jest także poprowadzenie odgałęzienia do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce, które ma zapewnić obsługę techniczną pociągów. Pojawiają się jednak głosy, że budowa M3 w Warszawie nie za bardzo ma sens, a co więcej, istnieje dużo bardziej opłacalny kierunek inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać w tym artykule.

Nowoczesne stacje metra na warszawskiej Pradze
Władze miasta Warszawa sprawiają sprawę jasno: Praga potrzebuje trzeciej linii metra. W końcu jest to druga pod względem liczby ludności dzielnica w Warszawie i pierwsza pod względem gęstości zaludnienia.
Nowe stacje metra zaplanowane zostały w obszarach o największej gęstości zaludnienia. Ma być to przyjazne nie tylko dla komfortu pasażerów, ale także dla poprawy jakości powietrza na Pradze, dotychczas znacznie zanieczyszczonej przez intensywny ruch samochodowy w tej części miasta.
ILF i Metroprojekt, odpowiedzialne za projekt, współpracują z architektami, by zaprojektowane przestrzenie były przyjazne dla pasażerów, także tych z niepełnosprawnościami. Na przedstawionych wizualizacjach widoczne są surowe materiały – takie jak beton, stal czy szkło – połączone z akcentami zieleni. Wyjścia i wejścia do metra zamknięte są w nowoczesnych, przeszklonych formach z roślinnością na płaskich dachach.

Projekt nowej linii warszawskiego metra
Etap projektowy I etapu budowy warszawskiej linii M3 ma zakończyć się w 2027 roku, a prace budowlane powinny ruszyć w 2028 roku. Budowa zapewne będzie trwać kilka lat – według założeń pierwszy odcinek ma zostać ukończony około 2032 roku.
Projektem pierwszego odcinka III linii metra zajmuje się ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Przewiduje się, że budowa nowej linii kosztować będzie około 5 miliardów złotych.
Plany projektowe zakładają nie tylko budowę nowej linii i stacji, ale także zmiany w ich otoczeniu, a nawet uproszczenie ruchu drogowego. W miejscu pętli tramwajowej Rondo Wiatraczna ma powstać wielofunkcyjny plac miejski, a także dużo zieleni, sieć dróg rowerowych oraz zadaszenie. W ramach budowy stacji Dworzec Wschodni rejon wokół niej ma zyskać charakter wygodnego i przyjaznego węzła przesiadkowego między metrem a koleją regionalną i dalekobieżną, stanowiącego wizytówkę miasta. Układ drogowy ma zyskać nowe ścieżki piesze oraz pieszo-rowerowe, przestrzenie zieleni niskiej i wysokiej, ławki i elementy małej architektury.

Ambitny masterplan dla Warszawy do 2050 roku
Budowa nowej linii M3 to jednak nie wszystko, co planują władze stolicy. Założenia masterplanu dla Warszawy do 2050 roku przewidują w przyszłości przedłużenie linii M3 aż na Ochotę – do stacji Żwirki i Wigury – przez Wisłę i Mokotów. Co więcej, równolegle mają trwać także prace przedprojektowe dla kolejnej, już czwartej, linii metra. Warszawskie metro ma dotrzeć nawet na wieś, w której mieszka jedynie 131 osób.
Zgodnie z masterplanem władze miasta planują rozbudowę warszawskiego metra aż do 5 linii, by stolica zbliżyła się do koncepcji miasta 15-minutowego, o której wspomina sam prezydent Trzaskowski. Czym jest owa idea? Miasto 15-minutowe to koncepcja urbanistyczna przyjazna dla mieszkańców, kładąca nacisk na ruch pieszy. W mieście 15-minutowym mieszkańcy mają dostęp do wszystkich niezbędnych usług i miejsc (praca, edukacja, zakupy, opieka zdrowotna, rekreacja) w ciągu 15 minut od miejsca zamieszkania.
Nowe linie warszawskiego metra – M3, M4 i M5 – mają sprawić, że sześć kolejnych dzielnic zyska bezpośredni dostęp do metra. W rezultacie metro w Warszawie ma przedstawiać się następująco:
- linia M1: Kabaty – Mołocin;
- linia M2: Ursus Niedźwiadek – Marymont;
- linia M3: Stadion Narodowy – Żwirki i Wigury;
- linia M4: Tarchomin – Wilanów;
- linia M5: Szamoty – Gocławek.
Źródła
- https://metro.waw.pl/metro-warszawskie/linia-m3/przebieg-i-lokalizacja-stacji/