Wiemy już, które stacje nowej linii metra powstaną jako pierwsze. Ogromne utrudnienia na horyzoncie

Metro w Warszawie, będące jedynym systemem podziemnej kolei w Polsce, zostanie znacząco rozbudowane i zyska nie tylko nowe stacje, ale również dodatkowe linie. Aktualnie stolica aktywnie przygotowuje się do kolejnego etapu rozszerzenia – budowy trzeciej linii metra, oznaczonej jako M3. Pierwszy odcinek tej linii ma stanowić istotny krok w kierunku poprawy sytuacji transportowej w Warszawie. Jak będzie wyglądał nowy fragment warszawskiego metra? Ile stacji będzie mieć nowa linia i które dzielnice obejmie? Prezentujemy najświeższe informacje na temat budowy linii M3.
- Nowa linia M3: kluczowe zmiany w Warszawie
- Trzecia linia metra w sercu Pragi
- Budowa III linii metra w Warszawie: plany i koszty
- Przyszłość warszawskiego metra: nowe linie i plany
- Żródła:
Nowa linia M3: kluczowe zmiany w Warszawie
Prezydent Trzaskowski wyjaśnił, że linia M3 będzie działać jako linia okrężna, która stanie się częścią nowego systemu transportowego w stolicy. Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał długość 8,1 kilometra i obejmie siedem stacji, z których jedna – Stadion Narodowy – jest już zbudowana i zostanie przekształcona w kluczowy punkt przesiadkowy podczas rozbudowy metra. Natomiast sześć nowych stacji metra planowanych w Warszawie to:
- Dworzec Wschodni – na Pradze-Północ, ma zapewniać połączenie z koleją
- Mińska – na Pradze-Południe, pod ul. Podskarbińską, między skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską;
- Rondo Wiatraczna – pod wschodnią częścią ronda na Pradze-Południe;
- Ostrobramska – pod skrzyżowaniem ulic Ostrobramskiej, Zamienieckiej i gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe;
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego – pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe, między skrzyżowaniami z ulicami Jana Nowaka-Jeziorańskiego a Jerzego Bukowskiego/gen. Leopolda Okulickiego;
- Gocław – pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze-Południe.
Planowane jest również stworzenie odnogi do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce, co umożliwi obsługę techniczną pociągów. Niemniej jednak, pojawiają się opinie, że budowa M3 w Warszawie może być nieopłacalna, a istnieją lepsze alternatywy inwestycyjne. Więcej na ten temat można przeczytać w tym artykule.

Trzecia linia metra w sercu Pragi
Władze stolicy Warszawy nie pozostawiają wątpliwości: Praga potrzebuje trzeciej linii metra. To w końcu druga co do wielkości populacji dzielnica w Warszawie, a także najbardziej zaludniona.
Nowe przystanki metra zostały zaplanowane w miejscach o największym zagęszczeniu ludności. Ma to nie tylko zwiększyć komfort pasażerów, ale również poprawić jakość powietrza na Pradze, która do tej pory była znacznie zanieczyszczona z powodu intensywnego ruchu samochodowego w tym rejonie.
ILF i Metroprojekt, które zajmują się projektem, współpracują z architektami, aby zaprojektowane przestrzenie były przyjazne dla podróżnych, w tym tych z niepełnosprawnościami. Na przedstawionych wizualizacjach można zobaczyć wykorzystanie surowych materiałów – takich jak beton, stal czy szkło – w połączeniu z zielonymi akcentami. Wejścia i wyjścia do metra są wykonane w nowoczesnych, przeszklonych formach z roślinnością na płaskich dachach.

Budowa III linii metra w Warszawie: plany i koszty
Faza projektowa dla pierwszego etapu budowy warszawskiej trasy M3 ma zostać zakończona w 2027 roku, a roboty budowlane powinny rozpocząć się w 2028 roku. Budowa prawdopodobnie potrwa kilka lat – zgodnie z planami pierwszy fragment powinien być gotowy około 2032 roku.
Projektowanie pierwszego fragmentu trzeciej linii metra jest realizowane przez ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Szacuje się, że koszt budowy nowej linii wyniesie około 5 miliardów złotych.
Plany projektowe przewidują nie tylko stworzenie nowej linii i stacji, ale także zmiany w ich otoczeniu, a nawet uproszczenie układu drogowego. W miejscu obecnej pętli tramwajowej Rondo Wiatraczna planowane jest stworzenie wielofunkcyjnego placu miejskiego, dużo zieleni, sieci dróg rowerowych oraz zadaszenia. W ramach budowy stacji Dworzec Wschodni jej okolica ma stać się wygodnym i przyjaznym węzłem przesiadkowym między metrem a koleją regionalną i dalekobieżną, będącym wizytówką miasta. Układ drogowy wzbogaci się o nowe ścieżki piesze oraz pieszo-rowerowe, tereny zieleni niskiej i wysokiej, ławki i elementy małej architektury.

Przyszłość warszawskiego metra: nowe linie i plany
Budowa nowej trasy M3 to jednak nie wszystko, co planują urzędnicy stolicy. Założenia planu głównego dla Warszawy do 2050 roku zakładają w przyszłości wydłużenie linii M3 aż na Ochotę – do stacji Żwirki i Wigury – przez Wisłę i Mokotów. Co więcej, w tym samym czasie mają być prowadzone również prace przygotowawcze dla kolejnej, już czwartej, linii metra. Warszawskie metro ma dotrzeć nawet na wieś, w której mieszka jedynie 131 osób.
Zgodnie z planem głównym władze miasta zamierzają rozbudowę warszawskiego metra aż do 5 linii, aby stolica zbliżyła się do koncepcji miasta 15-minutowego, o której wspomina sam prezydent Trzaskowski. Co oznacza ta idea? Miasto 15-minutowe to koncepcja urbanistyczna przyjazna dla mieszkańców, kładąca nacisk na poruszanie się pieszo. W mieście 15-minutowym mieszkańcy mają dostęp do wszystkich niezbędnych usług i miejsc (praca, edukacja, zakupy, opieka zdrowotna, rekreacja) w ciągu 15 minut od miejsca zamieszkania.
Nowe trasy warszawskiego metra – M3, M4 i M5 – mają sprawić, że sześć kolejnych dzielnic zyska bezpośrednie połączenie z metrem. W efekcie metro w Warszawie ma wyglądać następująco:
- linia M1: Kabaty – Mołocin;
- linia M2: Ursus Niedźwiadek – Marymont;
- linia M3: Stadion Narodowy – Żwirki i Wigury;
- linia M4: Tarchomin – Wilanów;
- linia M5: Szamoty – Gocławek.
Żródła:
- https://metro.waw.pl/metro-warszawskie/linia-m3/przebieg-i-lokalizacja-stacji/