Taką kartą bankową nie zapłacisz w samolocie i wielu innych miejscach

Coraz więcej przewoźników lotniczych odchodzi od przyjmowania gotówki na rzecz kart płatniczych. Jednak nie każda karta jest akceptowana na pokładzie — szczególnie dotyczy to tzw. kart płaskich. Dlaczego tak się dzieje? Jakie dokładnie karty mogą być odrzucane przez przewoźników?
- Zalety i zastosowania kart płaskich
- Spór o akceptację kart Revolut w Enter Air
- Problemy z płatnościami kartą na pokładzie samolotu
Zalety i zastosowania kart płaskich
Karty płaskie (ang. flat cards) określane są również jako karty przedpłacone (prepaid) oraz karty pozbawione wypukłych danych. Takie karty nie muszą być połączone z rachunkiem bankowym posiadającym pełny kredyt czy możliwość zaciągania długu.
Płaskie karty debetowe lub kredytowe są zazwyczaj używane do wypłacania gotówki z bankomatów lub realizowania płatności w sklepach z elektronicznymi czytnikami kart POS. Przykładami są karty Revolut, N26 oraz prepaidowe karty Mastercard — czyli popularne opcje wśród podróżujących.
Karty z wytłoczonymi danymi, zwane kartami embosowanymi, są dużo bardziej wszechstronne i pozwalają na płatności offline w sytuacjach, gdy sprzedawca ma problem z prądem lub bankiem.

Spór o akceptację kart Revolut w Enter Air
W 2024 roku głośno było o historii Pana Jacka, przedstawionej przez portal subiektywnieofinansach.pl. Podróżował on samolotem przewoźnika Enter Air i napotkał trudności związane z zakupem produktów spożywczych przy użyciu karty Revolut. Problemy te nie miały związku z nadmierną kwotą ani z kłopotami technologicznymi. Podróżny dowiedział się, że jest to decyzja przewoźnika, który nie akceptuje tego rodzaju kart. Dlaczego? Tematem zainteresował się UOKiK.
Przedstawiciele linii lotniczych wypowiedzieli się na temat sytuacji, wyjaśniając, że decyzja o odrzuceniu karty jest związana z ryzykiem finansowym dla przewoźników. Wysokość i brak połączenia z internetem wymagają realizacji płatności offline. Oznacza to, że personel nie ma wówczas możliwości sprawdzenia, czy na karcie na pewno są środki wystarczające na pokrycie transakcji.

Problemy z płatnościami kartą na pokładzie samolotu
Kluczowym powodem trudności z używaniem płaskich kart w samolocie jest brak dostępu do internetu na pokładzie, zwłaszcza w budżetowych liniach lotniczych na krótkich trasach.
Transakcje offline są finalizowane dopiero po odzyskaniu przez terminal połączenia z siecią — w przypadku samolotu dzieje się to po lądowaniu. Może wtedy okazać się, że pasażer nie miał wystarczających środków na karcie przedpłaconej, która nie umożliwia zadłużenia. Co więcej, płaskie karty, szczególnie przedpłacone, często nie obsługują takich transakcji, ponieważ wymagają natychmiastowego sprawdzenia salda, co jest niemożliwe bez dostępu do internetu.
Przykładem jest linia lotnicza Ryanair, która zaznacza, że na pokładzie akceptowane są wyłącznie karty VISA, Mastercard i American Express. Żadne inne typy kart — w tym Maestro — nie są przyjmowane na pokładzie tej linii, chyba że są skonfigurowane w Google Pay lub Apple Pay. Dodatkowo Ryanair całkowicie zrezygnował z możliwości płatności gotówkowych na pokładzie.
Niektóre linie lotnicze informują, że akceptacja kart może być uzależniona od dostępu do internetu, łączności w samolocie i metody płatności (np. przez załogę czy portal pokładowy). Inne linie, takie jak np. Wizz Air, ponownie wprowadzają możliwość płatności kartami Revolut. Przed lotem warto sprawdzić, jakie metody płatności są aktualnie akceptowane przez wybranego przewoźnika oraz — na wszelki wypadek — jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot.

Źródła:
- https://www.alertfinansowy.pl/
- https://help.ryanair.com/