Płaską kartą nie zapłacisz już w tych miejscach. Duże zmiany w płatnościach bezgotówkowych

Coraz więcej linii lotniczych rezygnuje z płatności gotówkowych na rzecz kart płatniczych. Jednak nie wszystkie z nich są w samolotach akceptowane — mowa jest tu w szczególności o tzw. kartach płaskich. Dlaczego się tak dzieje? Jakie konkretnie karty mogą być odrzucane przez linie lotnicze?
- Czym są płaskie karty?
- Próbował zapłacić kartą Revolut w samolocie. Odrzucono ją
- Brak połączenia z internetem i transakcje offline
Czym są płaskie karty?
Karty płaskie (ang. flat cards) nazywane są także kartami przedpłaconymi (prepaid) oraz kartami bez wypukłych danych. Karty takie nie wymagają powiązania z kontem bankowym z pełnym kredytem lub możliwością zadłużenia.
Płaskie karty debetowe bądź kredytowe zazwyczaj służą do wypłat gotówki z bankomatów lub płatności w sklepach wyposażonych w elektroniczne czytniki kart POS. Przykładami są karty Revolut, N26 oraz prepaidowe karty Mastercard — czyli popularne rozwiązania wśród podróżnych.
Karty z wytłoczonymi danymi, nazywane kartami embosowanymi, są znacznie bardziej uniwersalne i umożliwiają płatności offline, gdy sprzedawca napotyka problem z prądem lub bankiem.

Próbował zapłacić kartą Revolut w samolocie. Odrzucono ją
W 2024 roku szerokim echem odbiła się historia Pana Jacka, opisana przez serwis subiektywnieofinansach.pl. Podróżował on samolotem linii Enter Air i napotkał problemy związane z zakupem artykułów spożywczych za pomocą karty Revolut. Nie miały one jednak związku ze zbyt wysoką kwotą ani z problemami technicznymi. Pasażer usłyszał, że jest to decyzja przewoźnika, który nie akceptuje tego typu kart. Dlaczego? Sprawą zainteresował się UOKiK.
Przedstawiciele linii lotniczych odnieśli się do sytuacji, tłumacząc, że decyzja o odrzuceniu karty wynika z ryzyka finansowego dla przewoźników. Wysokość i brak łączności z internetem wymuszają przeprowadzanie płatności offline. Oznacza to, że pracownicy nie mają wówczas możliwości upewnienia się, czy na karcie na pewno znajdują się środki wystarczające, by pokryć transakcję.

Brak połączenia z internetem i transakcje offline
Główną przyczyną problemów z płaskimi kartami w samolocie jest brak połączenia internetowego na pokładzie, szczególnie w tanich liniach lotniczych podczas krótkich lotów.
Transakcje offline są realizowane, dopiero gdy terminal odzyska połączenie z internetem — w przypadku samolotu będzie to moment po wylądowaniu. Wówczas może okazać się, że pasażer nie posiadał wystarczających środków na karcie przedpłaconej, która nie oferuje możliwości zadłużenia. Dodatkowo płaskie karty, zwłaszcza przedpłacone, często nie wspierają tego typu transakcji, ponieważ wymagają natychmiastowej weryfikacji salda, której przeprowadzenie nie jest możliwe bez dostępu do sieci.
Przykładem jest sieć lotnicza Ryanair, która zastrzega, że na pokładzie akceptowane są jedynie karty VISA, Mastercard i American Express. Żadne inne rodzaje kart — w tym Maestro — nie będą akceptowane na pokładzie tej linii, chyba że zostaną skonfigurowane w Google Pay lub Apple Pay. Jednocześnie Ryanair całkowicie wyeliminował możliwość transakcji gotówkowych na pokładzie.
Niektóre linie lotnicze informują, że akceptacja kart może zależeć od dostępu do internetu, łączności w samolocie i sposobu płatności (np. przez personel czy portal pokładowy). Inne linie, takie jak np. Wizz Air, przywracają możliwość płatności kartami Revolut. Przed lotem warto zorientować się, jakie rodzaje płatności są aktualnie akceptowane przez wybranego przewoźnika oraz — na wszelki wypadek — jak otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot.

Źródła
- https://www.alertfinansowy.pl/
- https://help.ryanair.com/