Elektryk miał być tani w utrzymaniu. Koszty tej "drobnej" awarii przekroczyły wartość samochodu

Akumulator to istotny element każdego auta elektrycznego. Zbudowany jest z wielu litowo-jonowych ogniw, zapewnia napęd oraz zasięg pojazdu. Jego uszkodzenie lub zużycie może wiązać się z kosztami sięgającymi dziesiątek tysięcy złotych, co czasami stanowi niemal połowę wartości samochodu. Nie wszystkie sytuacje są objęte gwarancją, dlatego budzi to największe obawy u właścicieli.
- Degradacja i wymiana baterii trakcyjnych
- Koszty i gwarancje wymiany baterii w EV
- Regeneracja baterii: tańsza i ekologiczna opcja
- Jak dbać o baterię w aucie elektrycznym?
Degradacja i wymiana baterii trakcyjnych
Akumulator trakcyjny, umiejscowiony pod podłogą samochodu, waży kilkaset kilogramów (zwykle w zakresie 300–500 kg) i posiada system chłodzenia. Jego zużycie to naturalny proces – podobnie jak w przypadku innych baterii czy akumulatorów – jednak przyspieszają go czynniki takie jak ekstremalne temperatury, głębokie rozładowania czy uszkodzenia mechaniczne po wypadku.
Wymiana staje się niezbędna, gdy pojemność znacznie się obniża, co może objawiać się w następujący sposób:
- szybsza utrata zasięgu mimo pełnego naładowania;
- problemy z ładowaniem, np. wolniejszy proces lub brak możliwości osiągnięcia pełnej pojemności;
- spadek mocy podczas jazdy, niestabilna reakcja na pedał gazu czy ostrzeżenia na tablicy rozdzielczej o niskim napięciu lub ryzyku przegrzania.
W polskich realiach, z zimnymi zimami, spadek pojemności w niskich temperaturach jest niestety częstym zjawiskiem.

Koszty i gwarancje wymiany baterii w EV
Nowa bateria to najbardziej kosztowny element EV, stanowiący istotną część ceny pojazdu – orientacyjnie zamiana (z uwzględnieniem robocizny) to koszt w granicach 30–80 tys. złotych dla modeli kompaktowych, a nawet ponad sto tysięcy dla tych klasy premium.
Przykłady popularnych EV ukazują, że wydatki różnią się w zależności od marki i pojemności – od tańszych opcji w modelach miejskich po droższe w SUV-ach czy samochodach luksusowych. W autoryzowanych serwisach ceny są wyższe, ale gwarantują zgodność.
A co z gwarancją? Producenci oferują długoterminowe gwarancje na baterie, zazwyczaj obejmujące kilka lat lub duży przebieg, z zapewnieniem minimalnej pojemności. Jeżeli degradacja nastąpi w tym okresie, wymiana jest oczywiście darmowa. Przykłady obejmują BMW, Volkswagena czy Toyotę, gdzie również wady fabryczne są pokrywane.

Regeneracja baterii: tańsza i ekologiczna opcja
Kompletna wymiana baterii to jednak ostateczność – częściej przeprowadza się regenerację, czyli zastąpienie uszkodzonych ogniw lub modułów. To tańsza alternatywa, przywracająca większość początkowej pojemności, a jednocześnie ekologiczna, ponieważ umożliwia odzyskanie cennych materiałów, takich jak lit czy kobalt.
W Polsce serwisy, takie jak Volkswagen, oferują takie usługi w specjalistycznych punktach, a koszty to tylko część ceny nowej baterii.

Jak dbać o baterię w aucie elektrycznym?
Pielęgnując akumulator w aucie elektrycznym warto:
- ładować do większości pojemności na co dzień i unikać skrajnych poziomów – najlepiej utrzymywać poziom naładowania w zakresie 20–80%, ponieważ takie użytkowanie pozwala utrzymać akumulator w dobrym stanie przez dłuższy czas;
- zmniejszyć szybkie ładowanie, które przyspiesza zużycie – warto korzystać z szybkich ładowarek tylko w razie potrzeby;
- parkować w umiarkowanych warunkach temperaturowych – np. w garażach podziemnych, gdy na zewnątrz panuje ekstremalny upał lub chłód;
- jeździć płynnie i unikać gwałtownych manewrów – spokojny styl jazdy zmniejsza obciążenie akumulatora i silnika, co przekłada się na większy zasięg i dłuższą trwałość baterii.