Ta linia metra zrewolucjonizowałaby komunikację w Warszawie. Ratusz chce rozpocząć budowę za wiele lat...

Planowana czwarta linia warszawskiego metra - M4 - ma połączyć północ i południe stolicy, prowadząc od Tarchomina przez dziewięć dzielnic aż do Wilanowa. Obecnie trwają prace przedprojektowe, których zakończenie planowane jest na 2027 rok. Sprawdźmy, co dokładnie kryje się za tym ambitnym przedsięwzięciem.
- Dlaczego M4 jest potrzebna?
- Trasa i stacje - co i gdzie?
- Harmonogram prac przedprojektowych
- Technologia: gumowe koła i sprawność ruchu
- Na ostateczne decyzje musimy jeszcze poczekać
- M4 w kontekście szerszego planu rozwoju metra
Dlaczego M4 jest potrzebna?
Pierwszy powód to konieczność odciążenia istniejących linii. Metrem M1 przejeżdża dziś ogromna liczba pasażerów poruszających się w osi północ-południe, co skutkuje dużymi przepełnieniami, zwłaszcza na odcinku Śródmieście - Wilanowska. Linia M4 poprowadzi równoległą trasą, co przyczyni się do skrócenia czasu podróży i bardziej równomiernego rozłożenia ruchu pasażerskiego w systemie. Zaprojektowana o długości około 26 km i z 23 stacjami, M4 ma znacząco odciążyć istniejącą infrastrukturę i usprawnić dojazdy do kluczowych obszarów stolicy. Jej zdolność operacyjna szacowana jest na 30 000 pasażerów na godzinę.
Drugi istotny powód to lepsze skomunikowanie ośmiu dzielnic - Białołęki (Tarchomina), Bielan, Żoliborza, Woli, Ochoty, Włoch, Mokotowa i Wilanowa. To dotarcie do miejsc o dużym natężeniu pracy i osiedli mieszkaniowych - takich jak Służewiec, Wola czy Stegny - dzięki stacjom przesiadkowym przy istniejących liniach metra oraz kolei, tramwajach i autobusach.
Trasa i stacje - co i gdzie?
M4 rozpocznie się na północy w Tarchominie (robocza nazwa Myśliborska) i skieruje się przez Białołękę (Henryków, Stare Świdry), Bielany i Żoliborz (np. stacja Marymont - przesiadka na M1), dalej przez Wolę (Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Kercelak), aż do centrum (Rondo Daszyńskiego - przesiadka na M2), a potem przez Ochotę (Plac Zawiszy, Banacha, Rakowiec), Mokotów (Żwirki i Wigury - przesiadka na M3 oraz kolej, Służewiec, Rondo UE, Ksawerów, Wilanowska - przesiadka na M1, Dolina Służewiecka, Stegny, Sobieskiego) i kończy się w Wilanowie.
Co ważne, 23 stacje zostaną zaprojektowane tak, by aż osiem z nich miało komory torów odstawczych, co usprawni zarządzanie ruchem pociągów i ewentualne rozbudowy. Dodatkowo powstanie nowa STP (Stacja Techniczno‑Postojowa) oraz centralna dyspozytornia, wspierając całe zaplanowane zaplecze linii.

Harmonogram prac przedprojektowych
Prace przygotowawcze rozpoczęły się w marcu 2024 roku, kiedy ratusz przekazał 56 mln zł na prace przedprojektowe. W lipcu 2024 rozstrzygnięto przetarg - wygrała firma Metroprojekt Sp. z o.o. z ofertą opiewającą na ok. 52,2 mln zł. Umowę podpisano 20 września 2024 roku, a przewidywany termin ukończenia dokumentacji to przełom lat 2027/2028.
Zakres prac obejmuje projekt koncepcyjny, dokumentację hydro- i geoinżynierską, analizę wpływu na otoczenie oraz ocenę możliwości zastosowania automatycznego ruchu bez maszynisty i systemu drzwi peronowych. To przygotowania wstępne - prawdziwe prace budowlane planuje się zacząć w latach 30. XXI wieku, choć bardziej szczegółowy harmonogram wymaga jeszcze zebrać finansowanie i pozwolenia.
Technologia: gumowe koła i sprawność ruchu
M4 będzie korzystać z pociągów na gumowych kołach - to technologia używana w najbardziej obciążonych systemach, oferująca lepsze przyspieszenie, krótsze drogi hamowania i cichszą pracę w tunelach. Rozwiązanie to da przewagę w zarządzaniu dużym natężeniem ruchu i komfort podróży.
Ponadto miasto przewiduje kursowanie pociągów co 2 minuty i 10 sekund w godzinach szczytu - to częściej niż obecnie na linii M1. Szacowany szczytowy przepływ to 30 tys. pasażerów na godzinę na całej linii. Oznacza to, że M4 będzie jedną z najwydajniejszych tego typu tras w Europie.
Na ostateczne decyzje musimy jeszcze poczekać
Modelowy czas przejazdu między wybranymi rejonami już pokazuje, jak linia może odmienić komunikację: z Tarchomina do Ronda Daszyńskiego - 18 min (dotychczas ok. 35), z Wilanowa do centrum - 18 min (dzień 31), a z Wilanowa na Plac Zawiszy - 25 min (dziś 36). Taki wynik to realna oszczędność czasu i zwiększona atrakcyjność transportu publicznego.
Wiele jednak zależy od dalszych decyzji - w szczególności finansowania inwestycji, przejścia przez proces pozwoleń i ewentualnego etapowania prac. Zdaniem ekspertów z ILF, przygotowanie budowy M4 realistycznie mogłoby się zakończyć do 2034 roku - ale miasto nie podjęło jeszcze oficjalnego stanowiska w tej sprawie.

M4 w kontekście szerszego planu rozwoju metra
Warszawski masterplan przewiduje pięć linii metra do 2050 roku - obecne M1, M2 oraz budujące się M3, a także planowane M4 i M5. M4 stanie się najdłuższą trasą w systemie (26 km) i kluczowym elementem przyszłej sieci, która ma liczyć około 112 km torów i 103 stacje.
W 2025 roku prace skupiają się głównie na formalno-projektowym etapie - ruszają one równolegle do projektów M3. Ciągle czekamy również na ostateczną datę zakończenia prac i otwarcie linii M2. Prace nad budową M3 mają się rozpocząć w 2028 roku, a M4 - prawdopodobnie na początku lat 30. XXI wieku. Realizacja całego układu pięciu linii do 2050 r. zależy jednak od tempa i dostępności budżetu oraz ocen korzyści społeczno‑ekonomicznych.
Już teraz zainteresowanie rozbudową warszawskiego metra przyciąga uwagę mieszkańców. Sprawdź, jakie są ceny mieszkań w pobliżu przyszłej linii M3.