Tu powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Podróżni będą zachwyceni tą trasą

Nowoczesna, szybka i w pełni zelektryfikowana – taka ma być nowa linia kolejowa łącząca Szczyrzyc z Tymbarkiem. To część potężnego projektu „Podłęże–Piekiełko”, który ma nie tylko skrócić czas podróży między Krakowem, Zakopanem i Nowym Sączem, ale też zwiększyć znaczenie transportu kolejowego w południowej Polsce.
- Przełom w małopolskiej komunikacji – nowa trasa przyspieszy podróże
- Inwestycja w samym sercu gór – to tam powstanie najdłuższy tunel w kraju
- Trasa kolejowa, która zmieni oblicze całego regionu
- Koniec z męczącymi podróżami!
Przełom w małopolskiej komunikacji – nowa trasa przyspieszy podróże
6 października 2025 roku doszło do podpisania umowy, która otworzyła nowy rozdział w historii polskich inwestycji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły kontrakt z konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Gülermak na zaprojektowanie oraz budowę ośmiokilometrowego odcinka linii kolejowej nr 622 między Szczyrzycem a Tymbarkiem.
Projekt ma strategiczne znaczenie dla polskiego kolejnictwa – to pierwszy fragment zupełnie nowej trasy, która połączy Podłęże koło Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Wartość umowy to około 2 miliardy złotych brutto, a czas realizacji projektu wynosi 46 miesięcy. Oznacza to, że do połowy 2029 roku gotowy będzie nowoczesny szlak kolejowy przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych.
Budowa nowej trasy to początek wielkich zmian. Odcinek ten stanie się częścią rozbudowanej sieci, która ma połączyć Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, skracając czas podróży do Zakopanego do około 90-100 minut, a do Nowego Sącza – do zaledwie godziny. Dziś pociągi potrzebują zdecydowanie więcej czasu na pokonanie tych tras.
Inwestycja w samym sercu gór – to tam powstanie najdłuższy tunel w kraju
Inwestycja dotyczy budowy odcinka o długości zaledwie ośmiu kilometrów – dlaczego więc wzbudza tak duże zainteresowanie? Chodzi o rozmieszczenie trasy w trudnym, górzystym terenie. Realizacja projektu nie będzie należeć do najprostszych – tory zostaną poprowadzone przez liczne wiadukty, mosty oraz dwa imponujące tunele – T7 o długości 1,1 km i T9, liczący niemal 3,8 km. Ten drugi po ukończeniu stanie się najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce.
Prace obejmą także budowę trzech mostów kolejowych, trzech mostów drogowych, dwóch wiaduktów, dziesięciu przepustów i potężnej ściany oporowej zabezpieczającej teren inwestycji. W połowie nowej trasy, w miejscowości Stróża koło Dobrej, powstanie nowy, 200-metrowy przystanek kolejowy z zadaszeniem, oświetleniem i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
Inwestycja w pełni odpowiada europejskim standardom bezpieczeństwa. Wszystkie skrzyżowania z drogami będą bezkolizyjne, a ruchem pociągów pokieruje cyfrowy system sterowania. Nowa sieć trakcyjna zapewni nie tylko ekologiczne, ale i niezawodne połączenia. Już niebawem podróże pociągiem po Małopolsce staną się szybsze, wygodniejsze, a co najważniejsze – jeszcze bezpieczniejsze niż dotychczas. W tym artykule tłumaczymy, jak wygląda największa inwestycja w historii PKP Intercity.

Trasa kolejowa, która zmieni oblicze całego regionu
Projekt „Podłęże–Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w kraju. Ta inwestycja ma przyczynić się do szybszego rozwoju regionu i znacznie poprawić komunikację w trudnym, górzystym terenie.
Odcinek prowadzący od Szczyrzyca do Tymbarku będzie pierwszą częścią zupełnie nowego szlaku, który połączy Kraków z Limanową i Nowym Sączem. Do tej pory wszelkie prace koncentrowały się głównie na modernizacji XIX-wiecznej linii nr 104 (Chabówka–Nowy Sącz). Budowa nowoczesnego, dwutorowego odcinka o parametrach zbliżonych do kolei dużych prędkości jest więc ważnym wydarzeniem dla mieszkańców tego regionu.
Samorządy gmin, przez które przebiega trasa, zgodnie podkreślają, że to inwestycja przełomowa. Nowa linia kolejowa ułatwi podróże w stronę Krakowa. Projekt ma cieszyć się pełnym poparciem lokalnej społeczności, a wszyscy mieszkańcy, którzy zostali wysiedleni ze względu na budowę linii, otrzymali mieszkania zastępcze oraz uczciwe odszkodowania.
Koniec z męczącymi podróżami!
Wartość projektu „Podłęże–Piekiełko” jest szacowana na niemal 8 miliardów złotych. Zakłada on budowę łącznie 13 tuneli i 11 mostów lub wiaduktów oraz pełną elektryfikację trasy. Inwestycja powinna zostać ukończona do 2030 roku.
Efekty będą imponujące: pociągi z Krakowa dotrą do Limanowej w około 40 minut, a do Mszany Dolnej w 45 minut. Skróci się także czas przewozu towarów, co odciąży drogi i poprawi konkurencyjność lokalnej gospodarki. Nowe połączenia mają też pobudzić rozwój turystyki w Beskidach, Gorcach i Tatrach, czyniąc południową Małopolskę bardziej dostępną dla podróżnych. Po latach wykluczenia komunikacyjnego regiony takie jak Limanowa czy Tymbark odzyskają połączenie kolejowe z resztą kraju. Dzięki dofinansowaniom do małych miast powracają pociągi i autobusy – więcej o podobnych inwestycjach przeczytasz w tym artykule.
Budowa odcinka Szczyrzyc–Tymbark to nie tylko wyzwanie techniczne, ale i dowód na to, że w Polsce można realizować ambitne projekty infrastrukturalne. Dzięki zaangażowaniu PKP PLK oraz współpracy z samorządami już za kilka lat na mapie kraju pojawi się efektowny, najdłuższy tunel kolejowy w historii.