Co w PKP piszczy, czyli najważniejsze inwestycje kolejowe, które są realizowane w Polsce
Korzystanie z pociągów to dla znacznej części polskiego społeczeństwa codzienność. A skoro tak, nic dziwnego, że oczekuje ono możliwości docierania do pracy czy szkoły jak najprędzej i w komfortowych warunkach. W spełnieniu tych wymogów mają pomóc kolejne inwestycje kolejowe, które są obecnie realizowane na terenie naszego kraju. Jak przebiegają te szczególnie istotne i kosztowne?
Z tego artykułu dowiesz się:
Remont stacji Warszawa Zachodnia
Nasz przegląd inwestycji kolejowych w trakcie realizacji zacznijmy od tej, która – według najnowszych doniesień – ma zostać ukończona najpóźniej 28 grudnia tego roku. Mowa tu o remoncie stacji Warszawa Zachodnia. Za jego przeprowadzenie odpowiada firma Budimex, lecz najwyraźniej nie wszystko idzie po jej myśli. Termin oddania obiektu do użytku przesuwany był już bowiem kilkukrotnie. Więcej niż raz wzrastało także wynagrodzenie dla wykonawcy – ostatnio na mocy aneksów podpisanych z PKP PLK we wrześniu ubiegłego roku.
Modernizacja Warszawy Zachodniej ma duże znaczenie nie tylko dla mieszkańców stolicy, ale przede wszystkim każdego, kto musi do niej dojeżdżać. Warto więc wspomnieć, że na początku drugiej połowy 2024 roku, w okresie wakacyjnym, pasażerowie powinni móc już korzystać ze wszystkich peronów na tej stacji. Do tego czasu – według zapowiedzi – mają bowiem być udostępniane kolejne z nich. Jeśli jednak nawet do tego dojdzie należy pamiętać, że dalsze prace w innych częściach dworca będą trwały co najmniej do wspomnianego już 28 grudnia.
Koszt opisywanej inwestycji jest szacowany obecnie na ponad 2 mld złotych, choć wcześniej była to mniejsza kwota. Skąd zatem jej wzrost? Wpłynęły na to w głównej mierze wyższe ceny materiałów budowlanych, będące skutkiem inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. oraz sankcje nałożone na państwo-agresora przez Unię Europejską. Miejmy jednak nadzieję, że w tym roku rzeczywiście jedna z głównych inwestycji kolejowych w Polsce zostanie wreszcie zrealizowana. Obecnie bowiem nie wszystkie tory są do dyspozycji pasażerów, podobnie jak podziemny tunel pod nimi. Ponadto przedłużający się remont sprawia, że co rusz zmianom ulegają rozkłady jazdy.
Czy Centralny Port Komunikacyjny zostanie utworzony? Sprawdź!
Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz z ciężkim bagażem mogą korzystać z nowych wind na peronach nr 4 i 5. W połowie 2024 roku mają zakończyć się zasadnicze prace na stacji Warszawa Zachodnia.https://t.co/wJAe6XSmFr
— Nakolei.pl (@naKolei) February 2, 2024
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - kiedy się zakończy?
W Łodzi także trwają zaawansowane prace modernizacyjne. Ich celem jest utworzenie tunelu średnicowego, dzięki któremu możliwe będzie połączenie poszczególnych dworców, w tym Kaliskiego i Fabrycznego. Nie tylko koszty tej inwestycji są bardzo duże, ale także jej znaczenie. Kiedy bowiem dobiegnie końca, nie tylko sama Łódź, ale też inne miejscowości w jej pobliżu będą miały zapewnione znacznie lepsze warunki komunikacyjne niż obecnie.
Połączenia dalekobieżne, regionalne i lokalne – wszystkie wymienione staną się łatwiej dostępne dla mieszkańców całej aglomeracji łódzkiej – jednej z największych w Polsce. Zanim jednak do tego dojdzie, musi minąć jeszcze sporo czasu. Inwestycja, która pochłonie przynajmniej 1.8 mld złotych, ma zostać (planowo) ukończona w ostatnich miesiącach 2025 roku. Obecnie trwają prace nad drążeniem trzeciego z czterech tuneli jednotorowych, który znajduje się pod centralną częścią Łodzi.
Do wydrążenia tunelu posłuży ogromnych rozmiarów głowica „Faustyna”. Udało się już dokonać jej przeniesienia nad torami, a rozpoczęcie korzystania z niej zostało zaplanowane na najbliższe dni. Warto przy tym wspomnieć, że w celu sfinansowania inwestycji PLK SA udało się pozyskać wsparcie pieniężne z Unii Europejskiej, a za jej realizację odpowiadają konsorcjum Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Przeczytaj o największej inwestycji w historii PKP Intercity!
Tarcza Faustyna, drążąca tunel średnicowy pod #Lodz, przebiła się przy planowanej stacji Koziny - do sierpnia ma potrwać najtrudniejszy etap prac, czyli roboty prowadzone pod budynkami w centrum miasta. Inwestycja (ponad 2 mld PLN) @PKP_PLK_SA ma zostać zrealizowana do końca 2024 pic.twitter.com/0hCqj8q8hv
— Michał Dąbrowski (@dompeq1) January 25, 2023
Inwestycja w Stargardzie Szczecińskim
Stargard Szczeciński to mniejsze miasto niż Warszawa czy Łódź, ale w nim również jest realizowana – już od kilku lat – część bardzo dużej inwestycji kolejowej. Chodzi tu o remont tamtejszej stacji, a także wiaduktów. Niestety, prace znacznie się opóźniają, co sprawia, że wielu mieszkańców zaczyna powątpiewać w to, czy rzeczywiście ulegną zakończeniu w tym roku, jak przekonuje PKP PLK. Na pewno jednak warto poczekać, ponieważ jest to bardzo istotny etap prac mających na celu doprowadzić do przebudowy linii kolejowej na trasie Poznań-Szczecin.
Koszt inwestycji wynosi ponad 4 mld złotych. Dzięki niej podróżujący będą mogli korzystać z nowych przystanków między Poznaniem a Szczecinem, podziwiając przy tym zmodernizowane wiadukty oraz stacje. Co jeszcze istotniejsze, pociągi będą w stanie osiągać na trasie większą prędkość niż dotychczas (do nawet 160 km/h), w wyniku czego pokonywanie kolejnych jej etapów przebiegnie szybciej. By jednak tak się stało, prace na terenie Stargardu muszą zostać pomyślnie zakończone. Tym bardziej, że ich realizacja utrudnia tamtejszej społecznością przemieszczanie się w obrębie miasta.
Źródła:
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/kiedy-koniec-remontu-dworca-zachodniego-pkp-plk-zdradza-kiedy-nastapi-finisz-prac-przy-warszawie-zachodniej-aa-saiH-ks8k-f79W.html
- https://www.money.pl/gospodarka/ogromna-tarcza-nad-torami-wielka-akcja-w-lodzi-6986713390197504a.html
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/stargard-czeka-na-koniec-przebudowy-wiaduktow-kolejowych-kiedy-to-nastapi-aa-VHjM-E54i-tfuo.html