Ta linia metra zrewolucjonizuje transport w Warszawie. Niestety ratusz chce długo poczekać z jej budową

Projektowana czwarta linia metra w Warszawie - M4 - ma łączyć północną i południową część miasta, biegnąc od Tarchomina przez dziewięć dzielnic aż do Wilanowa. Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze przed rozpoczęciem projektu, które mają zakończyć się w 2027 roku. Przyjrzyjmy się bliżej temu ambitnemu projektowi.
- Nowa linia M4: odciążenie i lepsza komunikacja
- Nowa linia metra M4: trasa i przyszłość
- Rozpoczęcie prac nad nową linią metra
- Nowatorskie rozwiązania w metrze M4
- Szybsze połączenia dzięki nowej linii metra
- Przyszłość warszawskiego metra: plany i wyzwania
Nowa linia M4: odciążenie i lepsza komunikacja
Pierwszym powodem jest potrzeba zmniejszenia obciążenia obecnych linii. Przez metro M1 przejeżdża obecnie ogromna liczba osób przemieszczających się w kierunku północ-południe, co prowadzi do dużych przepełnień, zwłaszcza na odcinku Śródmieście - Wilanowska. Linia M4 będzie przebiegać równolegle, co pomoże skrócić czas podróży i bardziej równomiernie rozłożyć ruch pasażerski w systemie. Zaplanowana o długości około 26 km i z 23 stacjami, M4 ma znacznie zmniejszyć obciążenie istniejącej infrastruktury i usprawnić dojazdy do kluczowych części stolicy. Jej przepustowość szacowana jest na 30 000 pasażerów na godzinę.
Drugim ważnym powodem jest lepsze połączenie ośmiu dzielnic - Białołęki (Tarchomina), Bielan, Żoliborza, Woli, Ochoty, Włoch, Mokotowa i Wilanowa. To docieranie do miejsc o dużym natężeniu pracy i osiedli mieszkaniowych - takich jak Służewiec, Wola czy Stegny - dzięki stacjom przesiadkowym przy obecnych liniach metra oraz kolei, tramwajach i autobusach.
Nowa linia metra M4: trasa i przyszłość
M4 wystartuje na północy w Tarchominie (tymczasowa nazwa Myśliborska) i poprowadzi przez Białołękę (Henryków, Stare Świdry), Bielany oraz Żoliborz (np. stacja Marymont - przesiadka na M1), następnie przez Wolę (Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Kercelak), aż do centrum (Rondo Daszyńskiego - przesiadka na M2), a później przez Ochotę (Plac Zawiszy, Banacha, Rakowiec), Mokotów (Żwirki i Wigury - przesiadka na M3 oraz kolej, Służewiec, Rondo UE, Ksawerów, Wilanowska - przesiadka na M1, Dolina Służewiecka, Stegny, Sobieskiego) i zakończy się w Wilanowie.
Warto zaznaczyć, że 23 stacje będą zaprojektowane w taki sposób, aby aż osiem z nich posiadało komory torów odstawczych, co poprawi zarządzanie ruchem pociągów i potencjalną rozbudowę. Dodatkowo powstanie nowa STP (Stacja Techniczno-Postojowa) oraz centralna dyspozytornia, wspierając całe planowane zaplecze linii.

Rozpoczęcie prac nad nową linią metra
Wstępne działania ruszyły w marcu 2024 roku, gdy urząd miejski przeznaczył 56 mln zł na prace przygotowawcze. W lipcu 2024 ogłoszono wynik przetargu - zwyciężyła firma Metroprojekt Sp. z o.o. z ofertą wynoszącą około 52,2 mln zł. Umowa została zawarta 20 września 2024 roku, a oczekiwany czas zakończenia dokumentacji to przełom lat 2027/2028.
Zakres działań obejmuje projekt koncepcyjny, dokumentację hydro- i geoinżynierską, ocenę oddziaływania na środowisko oraz analizę możliwości wdrożenia automatycznego systemu jazdy bez maszynisty i drzwi peronowych. To wstępne przygotowania - rzeczywiste prace budowlane planowane są na lata 30. XXI wieku, jednak bardziej szczegółowy plan wymaga jeszcze uzyskania finansowania i zezwoleń.
Nowatorskie rozwiązania w metrze M4
M4 będzie wykorzystywać pociągi na oponach gumowych - to technologia stosowana w najbardziej obciążonych systemach, oferująca lepsze przyspieszenie, krótsze drogi hamowania i cichszą pracę w tunelach. Rozwiązanie to zapewni przewagę w zarządzaniu dużym natężeniem ruchu i komfort podróży.
Dodatkowo miasto planuje kursowanie pociągów co 2 minuty i 10 sekund w godzinach szczytu - to częściej niż obecnie na linii M1. Szacowany szczytowy przepływ to 30 tys. pasażerów na godzinę na całej linii. Oznacza to, że M4 będzie jedną z najwydajniejszych tego typu tras w Europie.
Szybsze połączenia dzięki nowej linii metra
Przykładowy czas podróży pomiędzy wybranymi obszarami już ukazuje, jak linia może zmienić transport: z Tarchomina do Ronda Daszyńskiego - 18 min (wcześniej około 35), z Wilanowa do centrum - 18 min (wcześniej 31), a z Wilanowa na Plac Zawiszy - 25 min (dotychczas 36). Taki rezultat to rzeczywista oszczędność czasu i większa atrakcyjność transportu zbiorowego.
Wiele jednak zależy od dalszych decyzji - głównie finansowania projektu, przejścia przez proces uzyskiwania pozwoleń i ewentualnego podziału prac na etapy. Według specjalistów z ILF, przygotowanie budowy M4 mogłoby realistycznie zakończyć się do 2034 roku - ale miasto nie zajęło jeszcze oficjalnego stanowiska w tej kwestii.

Przyszłość warszawskiego metra: plany i wyzwania
Plan rozwoju Warszawy zakłada do 2050 roku uruchomienie pięciu linii metra - obecnie istniejących M1, M2 oraz będącego w budowie M3, a także planowanych M4 i M5. Linia M4 będzie najdłuższą trasą w sieci (26 km) i istotnym elementem przyszłej infrastruktury, która ma obejmować około 112 km torów oraz 103 stacje.
W 2025 roku działania koncentrują się głównie na fazie projektowo-formalnej - startują one jednocześnie z projektami M3. Wciąż czekamy także na finalną datę zakończenia prac i otwarcie linii M2. Budowa linii M3 ma się rozpocząć w 2028 roku, a M4 - prawdopodobnie na początku lat 30. XXI wieku. Realizacja całego systemu pięciu linii do 2050 r. zależy jednak od szybkości prac, dostępności finansowania oraz analiz korzyści społeczno-ekonomicznych.
Już teraz zainteresowanie dalszym rozwojem warszawskiego metra przyciąga uwagę mieszkańców.