Pendolino szybsze niż samolot? 17 minut krócej z Warszawy do Wrocławia
Już wkrótce pojedziemy najszybciej w historii na kluczowej trasie Warszawa-Wrocław. Podróż pociągiem będzie krótsza, więc może stać się znakomitą alternatywą dla samochodów, autobusów, a nawet samolotów. Skrócenia czasu spodziewać się można w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.
Z tego artykułu dowiesz się:
Skrócenie czasu przejazdu pociągiem
Pociągi na trasie Warszawa-Wrocław niebawem powinny kursować krócej. Dzięki temu staną się zastępczym rozwiązaniem dla pozostałych środków transportu. Piotr Malepszak, wiceminister w resorcie infrastruktury, w prezentacji przygotowanej na Kongres Praktyków Kolei Regionalnej 2024 zapowiedział i przedstawił konkretne pomysły. Dotyczą zmiany, która nastąpić ma nie wraz z powstaniem szybkiej linii Y, ale w ramach istniejącej infrastruktury. Zmiany pojawić się mają w ciągu kilkunastu miesięcy. Sprawdź, w jaki sposób możliwe są zwroty biletów PKP.
- Pociągi w relacji Warszawa-Wrocław powinny kursować krócej, aby stały się realną alternatywą dla aut, samolotów i autobusów – mówi Piotr Malepszak. Wspomniana trasa jest jedną z najbardziej kluczowych, jeśli chodzi o połączenia kolejowe obsługiwane przez Pendolino. Pasażerowie już długo narzekają na czas przejazdu między Warszawą a Wrocławiem. Aktualnie najszybszy pociąg na trasie kursuje w czasie 3 godzin i 37 minut. Niedawno większość pociągów ze stolicy do Wrocławia jeździła w czasie do 4 godzin. Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury, teraz ma się to zmienić.
Pendolino nigdy nie było tak szybkie
Pod koniec przyszłego roku czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia spadnie do poziomu 3 godzin i 20 minut. Zapowiada się, że będzie to najkrótszy czas przejazdu w historii polskiego Pendolino. Rekordowy czas podróży koleją na tej trasie odnotowano w 2015 roku. Wówczas jazda ze stolicy do Wrocławia trwała 3 godziny i 28 minut.
Jak powiedział Piotr Malepszak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, pociągi na trasie Warszawa-Wrocław jeżdżą zbyt długo. Poza pracami na CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) planowana jest także poprawa parametrów prędkości na tzw. protezie koniecpolskiej. Jest to projekt linii i zespół inwestycji realizowanych po to, aby zapewnić szybkie oraz bezpośrednie połączenie kolejowe Warszawy z Wrocławiem. Specjaliści już sprawdzają, gdzie bezpiecznie można podnieść prędkość szlakową powyżej 140 km / h.
Kiedy pojedziemy szybciej z Warszawy do Wrocławia?
Pendolino jest najszybszym pociągiem polskiego przewoźnika PKP Intercity. To dzięki niemu mieszkańcy dużych polskich miast mogą podróżować łatwo i wygodnie (np. Warszawy, Wrocławia, Poznania, Krakowa i Trójmiasta).
Planowane prace na CMK doprowadzić mają do poniesienia prędkości pociągów. Powinny skrócić podróżnym czas przejazdu już pod koniec 2025 roku. Czy to oznacza, że pasażerowie jadący z punktu A do punktu B zaczną chętniej korzystać z pociągu niż z własnego samochodu lub samolotu? To bardzo prawdopodobne. Zwłaszcza że podróżni zaoszczędzić mogą co najmniej 17 minut w porównaniu do obecnie najszybszego pociągu na trasie Warszawa-Wrocław.
Źródła:
- https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/piotr-malepszak-pociagi-wroclaw--warszawa-musza-przyspieszyc-117790.html
- https://www.fly4free.pl/czy-pendolino-bedzie-konkurencja-dla-samolotu-juz-wkrotce-na-kluczowej-trasie-pojedziemy-najszybciej-w-historii/
- https://podroze.wprost.pl/turystyka/11614861/pendolino-z-warszawy-do-wroclawia-pojedzie-szybciej-wiceminister-obiecuje-zmiany.html