PKP Intercity unieważni ogromny przetarg
PKP Intercity unieważni przetarg na dostawę 38 piętrowych pociągów push-pull. Zamiast nowoczesnych pociągów będą piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. Okazują się znacznie tańsze. Przetarg na pociągi EZT ogłoszony zostanie w maju tego roku.
Z tego artykułu dowiesz się:
Drugie unieważnienie przetargu na piętrowe pociągi?
Rzecznik kolejowej spółki, Cezary Nowak, uważa, że propozycja złożona przez konsorcjum w drugim postępowaniu nie podlega dalszej ocenie. Twierdzi, że termin związania ofertą już się skończył. Mimo występowania o wydłużenie terminu nie zgodziło się na to konsorcjum, które złożyło ofertę. W związku z tym przetarg na dostawę 38 piętrowych pociągów push-pull zostanie unieważniony. Sprawdź, jak możliwe są zwroty biletów PKP.
PKP Intercity otrzymało wyłącznie jedną ofertę w drugim przetargu na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull – razem z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Oferta spółek PESA Bydgoszcz i Newag opiewała na ponad 8,5 mld zł.
Okazuje się, że unieważnienie przetargu na piętrowe pociągi najprawdopodobniej będzie więc drugim. Pierwszy przetarg unieważniono, ponieważ złożona oferta znacznie przekraczała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Przewidziany budżet wynosił 2,4 mld zł, gdzie wysokość złożonej oferty wyniosła powyżej 7,8 mld zł brutto.
Kolejny przetarg w maju?
Cezary Nowak przyznaje, że PKP Intercity zrobiło już rozpoznanie na rynku w zakresie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Są to pojazdy szynowe, które zwykle składają się z dwóch członów sterowniczych, a także członów pośrednich. Opierają się na wózkach klasycznych lub wózkach Jakobsa i są przystosowane do przewozu pasażerów. Wyróżniają się zwykle jedną przestrzenią dla pasażerów na długości całego pojazdu. Rzecznik kolejowej spółki potwierdza, że PKP chce kupić właśnie takie pojazdy.
Rzecznik PKP Intercity przyznał, że w maju zostanie ogłoszony kolejny przetarg – tym razem na 50 piętrowych składów typu EZT. To projekt, który ma zastąpić piętrowe pociągi push-pull. Spółka już przystępuje do przygotowywania dokumentów na przetarg. Zamierza pozyskać również wszelakie niezbędne zgody, aby można było oficjalnie ogłosić przetarg.
Ile pieniędzy przeznaczono już na modernizację?
PKP Intercity chce uruchomić do końca 2030 roku nawet dwa razy więcej pociągów. Założeniem polskiego przewoźnika kolejowego jest również zwiększenie liczby pasażerów o ok. 90 mln rocznie. Poza tym PKP chce im zaoferować wysoki standard przyszłych podróży. Na modernizację taboru przewoźnik przeznaczył już blisko 11 mld zł. Zmodernizowanych zostało już ponad 900 wagonów. Z kolei od marca tego roku do floty PKP Intercity dołączy kolejnych 40 wagonów, które zostaną zmodernizowane. Polskiemu przewoźnikowi udało się zainwestować również w 81 nowych wagonów.
PKP Intercity chce do końca marca 2024 roku ogłosić również kolejny przetarg – tym razem na 23 elektryczne zespoły trakcyjne. W założeniu mają przewozić podróżnych z prędkością ok. 250 km / h. W maju i czerwcu tego roku przewoźnik otrzyma też kolejne, nowe lokomotywy typu Griffin.
Źródła:
- https://businessinsider.com.pl/biznes/pkp-intercity-uniewaznia-przetarg-na-nowe-pociagi-za-duzo-pieniedzy/3f4x4fh
- https://www.money.pl/gospodarka/kolejny-przetarg-na-pietrowe-pociagi-pkp-intercity-zmienia-zdanie-6997447706086304a.html
- https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/pkp-intercity-zamierza-uniewaznic-przetarg-na-dostawe-pietrowych-pociagow-typu-push-pull-st7781709
- https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-w-maju-przetarg-na-50-pietrowych-ezetow-117509.html