Największa inwestycja w historii PKP Intercity. Pojedziemy o wiele szybciej i wygodniej
Polską kolej w 2024 r. czeka dynamiczny rozwój. Przetarg na zakup aż 300 wagonów został rozstrzygnięty przez zarząd PKP Intercity. Nie jest to koniec zmian, które wynikną z zakupu nowych wagonów. To otworzy nam komunikację PKP na kierunki zagraniczne, a podróżni będą mogli przemieszczać się nowoczesnym taborem, który ma osiągać maksymalną prędkość nawet do 200 km/h.
Z tego artykułu dowiesz się:
PKP Intercity - polski przewoźnik kolejowy
Spółka akcyjna, która została założona w 2001 r., stała się odrębną częścią wcześniej funkcjonującego państwowego PKP. Siedem lat później spółka objęła również międzywojewódzkie trasy od PKP Przewozów Regionalnych. PKP Intercity obsługuje, m.in. pociągi kategorii Express InterCity, których maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, pociągi Twoje Linie Kolejowe, które według planu mają być ostatecznie zastąpione pociągami InterCity, czy też pociągi EuroCity, które podróżują na trasach międzynarodowych.
PKP Intercity bardzo duży nacisk kładzie na rozwój swojego taboru. Spółka wystartowała z państwowym taborem, który został przydzielony po dawnym PKP. Pierwotny tabor obejmował 1300 szt. wagonów. W kolejnych latach zwiększano liczbę wagonów, jednak nie była to wcześniej zawrotna liczba. Jednym z ważniejszych momentów był rok 2008, kiedy to tabor PKP Intercity poszerzono o lokomotywy elektryczne wyprodukowane przez firmę Siemens, a także do składu dołączyło ok. 1830 wagonów PKP Przewozów Regionalnych.
Zaledwie 3 lata później podpisana została umowa na zakup 20 szt. pociągów Pendolino, na które w tamtym czasie przeznaczono 2,11 mld zł. Od 2018 r. PKP Intercity sukcesywnie rozwija swój tabor, podpisując wcześniej umowy z Fabryką Pojazdów Szynowych, a rok później z Pesą. Oprócz zakupu nowych wagonów kontrahenci byli zobowiązani również do modernizowania dotychczasowego taboru.
Zakup 300 nowych wagonów osiągających prędkość 200 km/h
W 2024 r. znowu zapowiada się dynamiczny rozwój PKP Intercity. Do taboru ma dołączyć 300 nowych wagonów z opcją na 150 kolejnych. Jednocześnie ma to być największa inwestycja w historii spółki PKP Intercity. Jeszcze w ubiegłym roku został ogłoszony przetarg na dostawców nowoczesnych wagonów. Do przetargu zgłosiło się dwóch producentów ze wspólną ofertą Newag oraz H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.
Nie będą to byle jakie wagony, ale takie, które idealnie wpisują się w średnią kategorię trzech kategorii połączeń. Zakupione wagony będą jeździć z maksymalną prędkością do 200 km/h, co jednocześnie zwiększy atrakcyjność podróżowania pociągami. Zaplanowane są dla nich trasy krajowe, jak i również międzynarodowe. Warto pamiętać, że wśród najdłuższych tras kolejowych na świecie jest podróż koleją transsyberyjską. Zobacz, jak się wybrać w taką podróż.
Wśród tras, które mają być obsługiwane przez nowe wagony, znajdą się, m.in. trasy: Warszawa - Katowice -BoHumin, Przemyśl - Katowice - Wrocław - Szczecin, Warszawa - Poznań, Berlin, czy też Gdynia - Poznań - Wrocław - Praga. Nowa inwestycja 300 wagonów z opcją dokupienia 150 kolejny ma pochłonąć ponad 4 mld zł.
Plany inwestycyjne PKP Intercity do 2030 r.
Rozwój taboru o 300 wagonów z opcją kolejnych 150 stanowi część dużego planu inwestycyjnego PKP Intercity, który rozciąga się aż do 2030 r. Do wyznaczonej daty spółka zamierza przeznaczyć aż 27 mld zł na zwiększenie taboru, a także poprawienie komfortu jazdy pasażerom.
Ostatecznie na nowoczesny tabor przewidywane są aż 24,5 mld zł. Natomiast na stacje postojowe, które mają być przyjazne środowisku, zostanie przeznaczone aż 2,6 mld zł. PKP Intercity stawia na ekspresowe pociągi przemieszczające się na dalekich trasach. Standardem będzie prędkość 160-250 km/h, która okaże się konkurencyjną formą podróżowania dla zmotoryzowanych.
Obecnie infrastruktura kolejowa oraz tabor, jakim dysponuje PKP Intercity, pozwala na podróżowanie pociągami poruszającymi się z prędkością maksymalną 120-160 km/h. Ponadto tabor ma być dostosowany do pasażerów ze szczególnymi potrzebami. Dlatego wagony będą wyposażone w odpowiednie udogodnienia umożliwiającym komfortową podróż osobom z niepełnosprawnością, czy też osób dorosłych podróżujących z małymi dziećmi.
Pociągi jako środek lokomocji przyszłości?
Mimo nieustannej budowy dróg ekspresowych i autostrad na terenie Polski, PKP Intercity nawet na krok nie odstępuje pod względem atrakcyjności przejazdów. Nowoczesny tabor oraz modernizowane trasy pozwalają na coraz szybsze przemieszczanie się między największymi aglomeracjami w Polsce. Do 2030 r. PKP Intercity planuje zakup 926 wagonów oraz modernizację 1489 wagonów znajdujących się już na stanie.
Ważna będzie nie tylko dostępność połączeń i duża prędkość osiągana przez wagony, ale również jak największy komfort dla pasażerów w czasie podróży. Dlatego osoby podróżujące pociągami PKP Intercity będą mogły liczyć na takie udogodnienia jak dostęp do sieci wi-fi, multimediów czy też gniazdek elektrycznych. Ponadto podróżni będą mogli skorzystać w czasie jazdy z usług gastronomicznych. Jeżeli chcesz przewieźć swojego czworonoga pociągiem, zobacz, jak to zrobić.
Wszystko to z dużym naciskiem na proekologiczne podejście. Pasażerowie będą mogli decydować się na podróż pociągami w kategorii ekonomicznej, średniej lub wysokiej. Przy czym ostatnia klasa ma konkurować z regionalnymi kierunkami samolotów pod względem krótkiego czasu podróży, ponieważ wagony mają osiągać prędkość 250 km/h.
Źródła:
- https://www.pap.pl/aktualnosci/nowe-wagony-pkp-intercity-beda-mogly-rozpedzic-sie-do-200-kmh
- https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity-przygotowuje-nowy,-wysoki-standard-podrozowania-i-planuje-dodatkowe-8-mld-zl-na-inwestycje.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/PKP_Intercity