Projekt CPK gotowy! Wideoprezentacja i wizualiacje dostępne!
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, mające na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jak przekazał w dniu dzisiejszym na platformie X Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, projekt budowlany CPK jest już gotowy, a rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2026 rok. Co już wiemy na tym etapie? Okazuje się, że naprawdę dużo!
Z tego artykułu dowiesz się:
Projekt budowlany CPK gotowy!
14 października 2024 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała w informacji prasowej wiadomość, że projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego został przekazany spółce CPK. Projekt budowlany to ogromny dokument - chociażby ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili inwestor rozpoczął drobiazgową weryfikację dokumentów, która powinna zakończyć się jeszcze w tym roku.
Projekt został przygotowany przez konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited. Ich oferta została wybrana jeszcze w 2022 roku. W lipcu 2023 przekazana została koncepcja architektoniczna, a po kolejnym roku gotowy projekt budowlany. Jeżeli nie będzie do niego uwag, spółka CPK będzie mogła ogłosić przetarg na prace budowlane. W praktyce oznacza to, że budowa CPK może ruszyć pełną parą już w 2026 i jeżeli wszystko pójdzie dobrze, lotnisko może być gotowe w 2032 roku.
– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy - powiedział w komunikacie prasowym Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Minister zamieścił też na platformie X film wizualizujący przyszłe główne lotnisko w Polsce. Zamieszczamy go poniżej.
Projekt budowlany Lotniska #CPK gotowy!
— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) October 14, 2024
Zobaczcie, jak będzie wyglądał terminal pasażerski i dworzec kolejowy CPK
@CPK_PL @FosterPartners @KPRM_CIR pic.twitter.com/cUDZJPtZW7
Jak będzie wyglądało CPK?
Planowana powierzchnia terminala pasażerskiego wynosi około 450 tys. m². Obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach:
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty w strefie Schengen oraz część przylotów spoza strefy Schengen.
- Poziom +1: przyloty i odloty w strefie Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów.
- Poziom 0: bramki autobusowe dla strefy Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
Główny budynek będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W pierwszym etapie realizacji lotnisko będzie mogło obsłużyć około 11 tysięcy pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia dostępnych będzie blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z możliwością dodania kolejnej wyspy check-in, co zwiększy liczbę stanowisk do 170.
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wybrane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen.
Dla pirsu południowego (E) przygotowano dokumentację budowlaną, jednak jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie i zależy od aktualizowanych prognoz ruchu. W następnych etapach rozbudowy lotniska przewidziano budowę kolejnych pirsów: północno-zachodniego (A) i południowo-zachodniego (F).
Projekt zakłada w pierwszej fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze będzie możliwa obsługa od 50 do 68 statków powietrznych, w zależności od typu floty. To znacząco podniesie komfort obsługi pasażerów i zwiększy przepustowość.
Dla porównania, na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach z pomostami pasażerskimi można obsłużyć od 22 do 27 statków powietrznych.
W porównaniu do koncepcji architektonicznej przekazanej spółce CPK w lipcu 2023 roku projektant wprowadził szereg optymalizacji, które mają pozwolić na zmniejszenie kosztów projektu. Wśród nich jest między innymi skrócenie pirsów o ok. 100 metrów, co, jak czytamy w komunikacie prasowym, ograniczy dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwi przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury budynku. Z drugiej strony należy zauważyć, że krótsze pirsy to mniejsza przepustowość lotniska i mniej miejsca dla pasażerów.
Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach – podkreśla Grant Brooker, Head of Studio w Foster + Partners.
Lotnisko Chopina już pęka w szwach
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do około 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania, Lotnisko Chopina w 2023 roku obsłużyło około 18,5 mln pasażerów, a w bieżącym roku będzie ich o wiele więcej (dosłownie 3 dni temu Lotnisko Chopina poinformowało, że tylko we wrześniu obsłużyło ponad 2 miliony pasażerów, czyli aż o 11% więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, łączna liczba pasażerów od stycznia do września 2024 przebiła już 16 milionów, a tylko w okresie letnim (od 1 czerwca do 30 września) zostało odprawionych ponad 8,4 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę, że maksymalna przepustowość lotniska Chopina to około 20 milionów pasażerów rocznie, można śmiało powiedzieć, że CPK potrzebne jest w Polsce natychmiast.
Co ciekawe, Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina bije również rekordy pod względem przewozów cargo i poczty. W samym wrześniu było to 11 367 ton towarów (wzrost o 15% względem września 2023), co stanowi rekord w 90 letniej historii lotniska.
Dworzec kolejowy w CPK - wizualizacja
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przewiduje integrację lotniska z podziemnym dworcem kolejowym, co umożliwi wygodne i szybkie przesiadki między różnymi środkami transportu. Inwestor zakłada, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami, co uczyni CPK jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych w regionie. Dworzec kolejowy będzie bezpośrednio połączony z terminalem lotniska oraz dworcem autobusowym, tworząc wspólną przestrzeń przesiadkową dla pasażerów.
Aby zwiększyć komfort podróżnych, projektanci wprowadzili rozwiązania takie jak bezpośrednie połączenie poczekalni dla autobusów dalekobieżnych z budynkiem dworca kolejowego. Ułatwi to przemieszczanie się między pociągami, autobusami i samolotami. Zadaszenia stanowisk autobusowych oraz poczekalnia zostały zaprojektowane modułowo, co pozwoli na ich przyszłą rozbudowę. Otwarcie dworca kolejowego planowane jest równocześnie z uruchomieniem nowego lotniska pod koniec 2032 roku, co zbiegnie się z oddaniem do użytku odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Wejście główne do terminalu CPK - wizualizacja
Źródła:
- https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/projekt-budowlany-lotniska-cpk-gotowy-budowa-ma-ruszyc-w-2026-r
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/projekt-cpk-gotowy-budowa-ma-ruszyc-jeszcze-przed-wyborami/yyjcvdj
- Onet.pl