Trwa wielkie przywracanie połączeń kolejowych w Polsce. Nowe gminy zyskają połączenie ze światem

W województwach lubuskim, pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim ruszają strategiczne projekty, które przywrócą połączenia kolejowe między dużymi miastami i marginalizowanymi dotychczas gminami. W tym artykule opisujemy najważniejsze przedsięwzięcia — od budowy zupełnie nowych tras po modernizacje już istniejących linii.
- Gorzów – Skwierzyna – Międzychód: odrodzenie lokalnej kolei
- Na linii Kartuzy – Lębork znów pojawią się pociągi
- Nowe linie i przywracanie starych połączeń – druga młodość polskich kolei
- Koniec wykluczenia komunikacyjnego – mieszkańcy małych miejscowości wreszcie mają swoje stacje
Gorzów – Skwierzyna – Międzychód: odrodzenie lokalnej kolei
5 września 2025 r. zawarto umowę między województwem lubuskim a PKP PLK na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Skwierzyna – Międzychód w ramach linii kolejowej nr 363. To kluczowa inwestycja dla północnej części województwa lubuskiego, realizowana w programie Kolej Plus. Władze regionu podkreślają, że projekt obejmie modernizację, możliwość elektryfikacji oraz osiągnięcie wyższych prędkości kolei. Docelowo zostanie uruchomione połączenie Gorzów – Poznań przez Szamotuły. Plany przewidują rozpoczęcie prac budowlanych po uzyskaniu pozwoleń w 2028 r.
W projekcie bierze udział wiele samorządów: Gorzów Wielkopolski, powiaty gorzowski, międzychodzki, międzyrzecki oraz gminy Skwierzyna, Międzychód, Deszczno i Przytoczna. Szacowana wartość inwestycji to 328,3 mln zł. Dotychczas województwo lubuskie borykało się z wykluczeniem komunikacyjnym. Budowa 14 przystanków przygotowanych pod elektryfikację i szybkie połączenia z Poznaniem to przełomowa inwestycja w skali regionu.
Na linii Kartuzy – Lębork znów pojawią się pociągi
Pod koniec września doszło do podpisania umowy pomiędzy PLK a firmą Torpol na projekt i odbudowę linii 229 między Kartuzami a Lęborkiem. To ważny krok prowadzący do przywrócenia ruchu kolejowego między Kaszubami a Pomorzem. Nowa trasa ułatwi obsługę gmin Sierakowice, Miechucino czy Kamienica Królewska. W planach są nowe przystanki, np. przy szkołach czy w miejscowościach, które nie miały stacji od wielu lat. Prędkość pociągów osobowych ma sięgać do 120 km/h.
Trasa kolejowa stanie się ważnym elementem infrastruktury strategicznej, ponieważ będzie wykorzystywana także do obsługi elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Przywrócenie ruchu kolejowego na tym odcinku ma poprawić komunikację między niewielkimi miejscowościami a Gdańskiem. Po otwarciu linii najszybszy szacowany czas przejazdu między Sierakowicami a Gdańskiem będzie wynosić godzinę i piętnaście minut. Wielkie inwestycje kolejowe są prowadzone także w województwie śląskim – w tym artykule tłumaczymy, jak będzie wyglądać proces modernizacji.

Nowe linie i przywracanie starych połączeń – druga młodość polskich kolei
Dużo mówi się także o modernizacji trasy Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski, która doprowadziła do przywrócenia połączeń i zwiększenia liczby kursów pociągów z 10 do 20 dziennie. W planach jest również przebudowa peronów, instalacja urządzeń sterowania ruchem i zwiększenie prędkości do 100 km/h. Umożliwi to szybszą i bardziej komfortową podróż między Fordonem a centrum Bydgoszczy. Na wniosek samorządu województwa kujawsko-pomorskiego wybudowano kilka przystanków kolejowych, które usprawnią komunikację w mniejszych miejscowościach. Na mapie kolejowej pojawiły się na przykład stacje Tuchola Rudzki Most, Grzybno czy Trzeciewnica.
Po 20 latach przerwy pasażerski ruch kolejowy powraca na odcinek Kępno – Oleśnica. Modernizacja linii nr 181 powinna zakończyć się w II kwartale 2028 roku. Zgodnie z planem na tym odcinku dojdzie do przebudowy 53 km linii oraz budowy 46 km sieci trakcyjnej. Koszt inwestycji to ok. 600 mln zł. Prace projektowe są już w toku, a inwestycja ma znacząco poprawić komunikację między województwami dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim. Po modernizacji czas przejazdu na tym odcinku będzie wynosić zaledwie 36 minut. Tuż przed zawieszeniem linii w 2002 roku pociągi potrzebowały aż godziny na pokonanie trasy.
W województwie dolnośląskim od lat toczy się proces powolnego przejmowania elementów infrastruktury kolejowej przez Urząd Marszałkowski. Dotychczas w ramach tej inicjatywy udało się przywrócić do ruchu pasażerskiego na przykład linię Gryfów – Świeradów-Zdrój. W ostatnich latach obserwujemy rozwój kolei regionalnej, jak i krajowej oraz międzynarodowej. W tym artykule przeczytasz więcej na temat największej inwestycji w historii PKP Intercity.
Koniec wykluczenia komunikacyjnego – mieszkańcy małych miejscowości wreszcie mają swoje stacje
Modernizacja polskich kolei to niezwykle kosztowna inwestycja, która wymaga nie tylko sporych nakładów pieniężnych, ale też pokładów cierpliwości. Wyzwania, które trzeba pokonać, to m.in. terminy i kwestie formalne, tak jak w przypadku linii 181. Otwarcie tej trasy przesunięto o dwa lata ze względu na procedury środowiskowe.
Polska kolej pasażerska po latach zapomnienia znów zyskuje na znaczeniu. Gminy, które przez lata były marginalizowane, nareszcie doczekają się ważnych połączeń kolejowych. Dla mieszkańców niewielkich miejscowości jest to duża zmiana – dotychczas osoby żyjące z dala od miasta musiały sobie radzić z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki nowym inwestycjom w kolej tacy Polacy zyskają szansę na sprawne i szybkie przemieszczanie się do sąsiednich gmin oraz do większych miast.