Czy elektryki naprawdę są trwalsze? Zaskakujące wyniki badań!

Po dekadzie korzystania z samochodów spalinowych właściciele nierzadko stają w obliczu zwiększających się wydatków na naprawy, obniżającej się wartości rynkowej oraz trudności z silnikiem. Jak to wygląda w przypadku aut elektrycznych? Ku zdziwieniu wielu, okazuje się, że po dziesięciu latach pojazdy elektryczne mogą być w lepszym stanie, niż byśmy się spodziewali.
- Jak długo wytrzyma bateria w samochodzie EV?
- Żywotność i przyszłość samochodów elektrycznych
- Koszty napraw i recykling baterii w EV
- Jak zadbać o żywotność auta elektrycznego?
Jak długo wytrzyma bateria w samochodzie EV?
Jednym z głównych obaw właścicieli EV jest akumulator – i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jego wymiana wiąże się z dużymi kosztami, które w pewnych sytuacjach mogą być zbliżone do wartości pojazdu. Popularne opinie sugerują, że po kilku latach traci ona większość swojej pojemności, co może skazać pojazd na złomowanie.
Czy to prawda? Niekoniecznie. Okazuje się, że współczesne akumulatory litowo-jonowe lub litowo-żelazowo-fosforanowe tracą średnio tylko 1,8% pojemności na rok. To oznacza, że po 10 latach akumulator zachowuje 80–85% swojej pierwotnej sprawności, co wpływa na rzeczywisty zasięg. Badanie firmy Geotab z 2024 roku, obejmujące 5 tysięcy pojazdów, potwierdza te dane – po dziesięciu latach średnia kondycja akumulatora to 82%. Dodatkowym wnioskiem z badania było to, że największa degradacja akumulatora ma miejsce na samym początku użytkowania, a z biegiem czasu proces ten spowalnia.
Podobne wnioski wynikają z analizy firm P3 i Aviloo, obejmującej 7000 samochodów elektrycznych o pojemności przekraczającej 30 kWh. Okazuje się, że przez pierwsze 30 tys. km akumulatory najszybciej tracą pojemność, ale później proces ten zwalnia. Po 100 tys. km sprawność akumulatora wynosi około 90%, a po 300 tys. km – aż 87%, co nadal jest powyżej 70–80% gwarantowanych przez producentów.

Żywotność i przyszłość samochodów elektrycznych
Wnioski wynikające z tych badań rozwiewają wiele nieporozumień, ale samochód elektryczny to nie tylko bateria. Badanie opublikowane w „Nature Energy” (The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain, Viet Nguyen-Tien, Chengyu Zhang, Eric Strobl, Robert J. R. Elliott) przeanalizowało aż 264 miliony zapisów z brytyjskich testów drogowych z lat 2005–2022. Wyniki wskazują, że elektryczne samochody mają przeciętną żywotność wynoszącą 18,4 roku – prawie tyle samo co auta napędzane benzyną (18,7 roku) i dłużej niż diesle (16,8 roku).
W Polsce infrastruktura ładowania nadal się rozwija. W 2025 roku było już ponad 5000 stacji ładowania. Elektryki takie jak Nissan Leaf czy Renault Zoe z początkowych lat produkcji wciąż działają bez większych przeszkód.

Koszty napraw i recykling baterii w EV
Po dekadzie użytkowania, samochód spalinowy może kosztować tysiące złotych na naprawy silnika bądź systemu wydechowego. EV? Wydatki są niższe o 30–50%, głównie dzięki mniej skomplikowanej konstrukcji. Wymiana akumulatora jest co prawda kosztowna, ale pełna wymiana jest rzadkością. Zazwyczaj odnawia się moduły – cena zależy od marki i modelu, ale może zaczynać się już od 2 tysięcy złotych.
Zużyte baterie nie trafiają na wysypisko – odzyskuje się z nich około 80% materiałów, takich jak kobalt, lit czy nikiel. Niektóre marki samochodowe współpracują z firmami, które przetwarzają zużyte akumulatory na magazyny energii – te same, które coraz częściej znajdują zastosowanie w polskich domach.
Jak zadbać o żywotność auta elektrycznego?
Już wcześniej rozwialiśmy powszechne przekonania na temat żywotności i zużycia pojazdów elektrycznych. Warto jednak zaznaczyć, że ich trwałość jest również uzależniona od sposobu eksploatacji. Kluczowe znaczenie ma proces ładowania – należy unikać spadku poniżej 20% oraz pełnego naładowania. Dużo lepsze jest utrzymywanie poziomu energii w zakresie 20–80%. Ładowanie w domu jest najkorzystniejsze dla pojazdu. Szybkie ładowanie prowadzi do nagrzewania się ogniw i szybszego ich zużycia, dlatego warto je stosować tylko okazjonalnie, w szczególnych przypadkach.
Podobnie jak unikanie ekstremalnych poziomów naładowania, należy uważać na skrajne temperatury. Latem lepiej parkować w cieniu, a zimą – w garażu. Lepiej wybierać parkingi zadaszone zamiast tych narażonych na działanie warunków atmosferycznych, wysokie temperatury czy mróz.