Tunel pod torami w Teresinie – kiedy otwarcie?
Oficjalne rusza budowa tunelu pod przejazdem kolejowym w Teresinie. Za dwa lata będą mogły nim przejechać pierwsze samochody. Plac budowy został już przekazany wykonawcy. Samochody zostały skierowane na objazdy, ponieważ zamknięto ruch na przejeździe.
Z tego artykułu dowiesz się:
Tunel będzie mieć ok. 138 m długości
Każdego dnia przez Teresin, wieś w województwie mazowieckim, przejeżdża kilkadziesiąt pociągów. Wójt gminy Teresin, Marek Olechowski, skarży się na stojące samochody. Uważa, że pojazdy czekające na przejazd pociągu zatruwają atmosferę. Mieszkańcy, którzy znajdują się w pobliżu, muszą oddychać zanieczyszczonym powietrzem. Aby rozwiązać sytuację i ułatwić życie mieszkańcom, rozpoczęto budowę bezkolizyjnego skrzyżowania w Teresinie w ciągu ul. Ojca Maksymiliana Kolbego i ul. Szymanowskiej – druga ulica jest drogą powiatową. 140-m tunel pod torami linii kolejowej nr 3 (Warszawa – Kunowice) zastąpi przejazd kolejowy. Kierowcy nie będą już więcej czekać przed zamkniętymi rogatkami. Sprawdź, kiedy zostanie oddany do użytku najdłuższy tunel w Polsce biegnący pod Odrą.
To jednak nie koniec. W tunelu powstanie droga o dwóch pasach ruchu dla samochodów. Będzie też chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Najpierw wykonawca musi pozbyć się urządzeń podziemnych, m.in. kanalizacji, układu kolejowego i sieci gazowych. Marcin Kobyliński, przedstawiciel wykonawcy inwestycji, wylicza, że tunel będzie mieć ok. 138 m długości. Łączny odcinek przebudowy drogi wymienionych wyżej ulic wynosi zaś ok. 340 m. Zastępca dyrektora Regionalnego Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe, Daniel Boruchalski, dodaje, że obiekty poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale też kolejowym. – Eliminują uciążliwości mieszkańców, pozwalając bezpośrednio przejechać drogą pod linią – dodaje Daniel Boruchalski.
Kiedy będzie gotowy tunel pod torami?
Koszt inwestycji to ok. 49 mln zł. Na koszt złożyły się PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także powiat sochaczewski i gmina Teresin. Projekt otrzymał również dotację rządową. Dodatkowo ubiegać się też będzie o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich. Prace trwają, w związku z czym kierowcy są prowadzeni objazdami. Zmiana organizacji ruchu została ustalona z zarządcami dróg. Ruch pociągów na razie prowadzi po jednym torze. Budowa tunelu pod torami zakończy się najprawdopodobniej w 2026 roku.
Warto dodać, że budowa tunelu w Teresinie wpisuje się w działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., które przez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa na kolei. Poza Teresinem, w województwie mazowieckim podobne skrzyżowania powstają m.in. w Pruszkowie czy Celestynowie. Bezkolizyjne skrzyżowania, które już istnieją, są m.in. w Otwocku, Legionowie czy Wołominie.
Źródła:
- https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/startuje-budowa-tunelu-pod-torami-w-teresinie-9342
- https://warszawa.tvp.pl/75787222/rusza-budowa-tunelu-pod-przejazdem-kolejowym-w-teresinie
- https://www.facebook.com/PolskieLinieKolejowe