W centrali PKP PLK jest wiele spraw do poukładania
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak na konferencji EEC Trends w Warszawie wypowiedział ważne słowa. Nie chce, żeby na kolei pojawiały się rozwiązania określane jako buble. Wiceminister infrastruktury sądzi, że teraz jest dobry czas, aby przestać realizować złe projekty.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy w PKP PLK pojawią się zmiany?
Piotr Malepszak objął stanowisko wiceministra infrastruktury pod koniec grudnia 2023 roku. Podczas panelu „Infrastruktura i budownictwo” na EEC Trends opowiedział o tym, co chce ustanowić najważniejszą częścią swojej pracy. Jako najistotniejsze wymienił podniesienie efektywności sieci kolejowej. Wiceminister infrastruktury chce też dopilnować, aby pieniądze przeznaczone na inwestycje związane z koleją wydawano rozważnie. Uważa, że w ministerstwie panuje harmonia i spokój. Jednak w centrali PKP PLK jest wiele spraw do szybkiego poukładania. Piotr Malepszak sądzi również, że w prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest mnóstwo błędów, które generować mogą ogromne problemy w ruchu pociągów. Sprawdź najważniejsze informacje o największej inwestycji w historii PKP Intercity.
Jako negatywny przykład Piotr Malepszak podaje modernizację towarowej obwodnicy Poznania, która kosztowała 1,4 mld zł. Obwodnica posłużyć ma m.in. prowadzeniu ruchu pasażerskiego. Sądzi, że projekt od początku miał braki, które groziły pojawieniem się problemów w ruchu pociągów. – Mając taką wiedzę, nie mogłem zareagować – powiedział Piotr Malepszak. To specjalista od organizacji ruchu, który pracował w PKP PLK w latach 2008-2016. Pełnił tam funkcję dyrektora Biura Dróg Kolejowych. Piastował również stanowisko pełnomocnika zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych.
Wiceminister infrastruktury dodał, że ma na celu weryfikować inwestycje kolejowe, a nie je zatrzymywać. Weryfikacja nie zajmuje trzech miesięcy. Podczas tego procesu można wyłapać jednak banalne błędy, które mogą zaważyć na całości projektu. Jeśli chodzi o Poznań, razem z PKP PLK do projektu naniesiono słuszne poprawki. Wydłużenie realizacji będzie nie większe niż miesiąc. Umowa z wykonawcą pierwotnie miała zostać podpisana do 15 stycznia. Dziś PKP PLK może już oficjalnie tego dokonać.
„Nie odkrywam Ameryki, nie wyważam otwartych drzwi”
Piotr Malepszak chce wyłącznie uporządkować przepisy. Chce również usprawnić pracę nad mniejszymi projektami, które podnoszą przepustowość linii kolejowych. Właśnie takich projektów spodziewa się rynek. Duże przedsięwzięcia z kolei dostosowane mają zostać do potrzeb, jakie występują w danym obszarze. Wiceminister wspomina również o „braku złotych klamek”. – Nie odkrywam Ameryki, nie wyważam otwartych drzwi – mówi. Stara się podchodzić do infrastruktury kolejowej w taki sposób, jak robi się to na Zachodzie. – Swoje działanie będę kierować na gospodarne wydawanie publicznych pieniędzy – zapewnia Piotr Malepszak.
Wiceminister uważa, że państwo powinno traktować branżę kolejową naprawdę poważnie. Jeśli ma bowiem pomóc rozwiązać klimatyczny dylemat w Europie, nie można wyłącznie deklarować zmian. Powinny pojawić się konkretne działania, ale też finansowanie. Piotr Malepszak podkreślił na EEC Trends, że zapewnienie stabilności branży kolejowej to sprawa, którą minister infrastruktury traktuje naprawdę bardzo poważnie.
Źródła:
- https://www.wnp.pl/logistyka/koniec-ze-zlotymi-klamkami-na-kolei-do-akcji-wkroczyl-nowy-minister,803133.html