Największy projekt metra w Europie. Za 35 mld euro powstanie 200 km nowych torów

Kiedy budowa się zakończy, podziemne korytarze Paryża będą wyglądać jak sieć metra z filmów science fiction. 200 kilometrów nowych tras, 68 nowoczesnych przystanków oraz połączenia, które zredukują codzienne dojazdy o ponad godzinę. Grand Paris Express to nie tylko największe przedsięwzięcie infrastrukturalne we Francji – to także nowa koncepcja miasta, które nie zamierza już skupiać się jedynie wokół Wieży Eiffla.
- Rozbudowa metra w ramach Grand Paris Express
- Grand Paris Express: nowa era paryskiego metra
- Rozbudowa linii 14 paryskiego metra
- Linia 15: Nowy wymiar transportu w Paryżu
- Nowa linia 16: szybkie połączenie z Paryżem
- Linia 17: Nowe połączenie dla Paryża
- Nowa linia 18: Kluczowe połączenia dla regionu
Rozbudowa metra w ramach Grand Paris Express
Rozszerzenie sieci metra w Paryżu w ramach inicjatywy Grand Paris Express to największy w Europie projekt infrastrukturalny. Celem projektu jest połączenie Paryża z dynamicznie rozwijającymi się przedmieściami oraz usprawnienie istniejącego systemu transportu.
Inicjatywa została zapoczątkowana w 2010 roku jako reakcja na problemy komunikacyjne, które regularnie występowały w szybko rosnącej aglomeracji. Aktualna sieć metra w Paryżu jest gęsto rozwinięta w centrum i obejmuje ponad 200 km torów, jednak ma pewne ograniczenia — stacje metra są blisko siebie, co wpływa na długość przejazdów. Linie koncentrują się na centrum miasta i najbliższych przedmieściach, czyli tzw. petite couronnes. Odleglejsze obszary — zamieszkiwane przez rosnącą liczbę mieszkańców — przez długi czas były zbyt słabo skomunikowane. Grand Paris Express wspiera policentryczny rozwój aglomeracji oraz zwiększa atrakcyjność inwestycyjną tych terenów.

Grand Paris Express: nowa era paryskiego metra
Grand Paris Express to przedsięwzięcie o dużej skali, którego budżet wynosi aż 38 miliardów euro. Obejmuje ono:
- Powstanie 200 km nowych torów, z czego 90% będzie pod ziemią.
- 68 nowych stacji metra, które mają poprawić dostęp do transportu publicznego nawet dla 3 milionów pasażerów dziennie. Będą one umiejscowione m.in. w strefach biznesowych, naukowych oraz trzech portach lotniczych. Nowe stacje metra zostały zaprojektowane przez kilkanaście pracowni architektonicznych, jednak wspólnym mianownikiem jest nowoczesny wygląd i koncentracja na użytkowniku. Charakteryzują się dużą ilością naturalnego światła, przeszklonymi dachami oraz obecnością dzieł sztuki.
- Powstanie 4 nowych linii metra.
- Rozbudowę dwóch już istniejących linii metra.
Początkowo planowano, że projekt Grand Paris Express zostanie całkowicie zrealizowany do 2030 roku, ale kilka otwarć przesunięto na 2031 rok. Jednak niektóre z założeń projektu zostały zrealizowane i są już w użyciu.

Rozbudowa linii 14 paryskiego metra
Ekspansja linii 14, postrzeganej jako kluczowy element paryskiego metra, jest jednym z pierwszych ukończonych projektów Grand Paris Express. Nowy odcinek został otwarty 24 czerwca 2024 roku. Połączył on Saint-Denis-Pleyel na północy z lotniskiem Orly na południu, a podróż między tymi miejscami zajmuje teraz tylko 40 minut.
W ramach przedłużenia linii 14 powstało osiem nowych stacji (jedna na północy, siedem na południu), co łącznie stanowi 15 km nowych torów. Jedna ze stacji — Saint-Denis-Pleyel — obsługuje nawet do 250 tys. pasażerów dziennie, co czyni ją stacją o największym ruchu spośród wszystkich nowych stacji Grand Paris Express. W przyszłości planowane jest połączenie linii 14 z liniami 15, 16 oraz 17.

Linia 15: Nowy wymiar transportu w Paryżu
Trasa 15 to najważniejsza i najdłuższa z planowanych linii w ramach projektu Grand Paris Express. Po zakończeniu budowy jej długość wyniesie aż 75 km i 36 przystanków. Będzie obsługiwać przedmieścia, tworząc układ pierścieniowy, a żadna z nowych stacji nie znajdzie się w administracyjnych granicach Paryża. Ma poprawić dostęp do miejsc pracy, uniwersytetów, głównych obiektów sportowych i kulturalnych. Linia ta przewiezie ponad 1,5 miliona pasażerów dziennie. Istotnym aspektem projektu jest to, że prawie 95% przystanków na trasie 15 zostanie zintegrowanych z istniejącą siecią transportu, w tym z tramwajami i autobusami.
Budowę linii 15 podzielono na trzy fazy:
- odcinek południowy od przystanku Noisy – Champs do Pont de Sèvres miał ruszyć w 2025 roku, ale ostatecznie przesunięto to na lato 2026;
- odcinek zachodni od przystanku Pont de Sèvres do Saint-Denis Pleyel ma zostać uruchomiony w 2031 roku;
- odcinek wschodni od przystanku Saint-Denis Pleyel do Champigny Centre także ma być otwarty w 2031 roku.

Nowa linia 16: szybkie połączenie z Paryżem
Linia 16 ma za zadanie połączyć miejscowości położone na północnym wschodzie od Paryża, takie jak Saint-Denis, La Courneuve, Le Blanc-Mesnil i Clichy-Montfermeil, a także kampus akademicki oraz park biznesowy. Łącznie na linii 16 zostanie zbudowanych 10 nowych stacji metra, a podróż pomiędzy Saint-Denis Pleyel i Noisy-Champs będzie możliwa do przebycia w mniej niż 30 minut.
Jedną z kluczowych stacji na przyszłej trasie linii 16 będzie Parc du Blanc-Mesnil, z której podróżni będą mogli dojechać do stacji Saint-Denis Pleyel w zaledwie 10 minut — obecnie trwa to 51 minut, więc różnica jest naprawdę znacząca.
Realizacja budowy linii 16 została podzielona na dwa etapy: pierwszy odcinek zostanie uruchomiony jesienią 2026 roku, a drugi w 2028 roku.
Linia 17: Nowe połączenie dla Paryża
Linia 17 została zaplanowana z myślą o połączeniu paryskiej aglomeracji z międzynarodowym transportem. Ma ona obsługiwać port lotniczy Charles de Gaulle, park technologiczny Gonesse oraz teren wystawienniczy Paris Le Bourget – jedno z kluczowych miejsc wystawowych we Francji.
Nie podano jeszcze dokładnej liczby stacji na trasie linii 17 — na chwilę obecną zapowiedziano ich co najmniej 8. Po zakończeniu będzie miała długość ponad 26 km.
Realizacja została podzielona na trzy etapy:
- pierwszy odcinek zostanie otwarty jesienią 2026 roku;
- drugi odcinek planowany jest do otwarcia w 2028 roku,
- trzeci odcinek ma być oddany w 2030 roku.
Nowa linia 18: Kluczowe połączenia dla regionu
Linia 18 będzie obsługiwać południowe obszary podmiejskie Paryża. Została zaplanowana z zamiarem szybkiego połączenia z kampusem naukowym Paris Saclay, który jest uznawany za francuski odpowiednik Silicon Valley. Dodatkowo, trasa linii 18 obejmie lotnisko Orly, Massy-Palaiseau oraz Wersal.
Końcowa długość tej trasy ma wynosić 35 km. Podobnie jak wcześniej wymienione linie, ta również zostanie otwarta w dwóch fazach. Trasa do Saclay zacznie działać w 2027 roku, a do Wersalu w 2030.
Źródła:
- https://www.sortiraparis.com/pl/