Tak powinno wyglądać metro w Warszawie! A jednak dzieje się to gdzie indziej

Gdy zakończą budowę, podziemne tunele Paryża będą przypominać siatkę metra z futurystycznych filmów. 200 km nowych linii, 68 nowoczesnych stacji i połączenia, które skrócą codzienne dojazdy o ponad godzinę. Grand Paris Express to nie tylko największa inwestycja infrastrukturalna we Francji – to również nowa wizja miasta, które nie chce już koncentrować się wyłącznie wokół Wieży Eiffla.
- Główne założenia projektu Grand Paris Express
- Skala projektu Grand Paris Express — czy naprawdę jest tak duży?
- Linia 14 — pierwsza uruchomiona linia projektu Grand Paris Express
- Linia 15 — linia obwodowa wokół Paryża
- Linia 16 — nowe połączenia na północno-wschodnich przedmieściach
- Linia 17 — połączenie z międzynarodowymi węzłami transportowymi
- Linia 18 — połączenie z kampusem naukowym
Główne założenia projektu Grand Paris Express
Rozbudowa paryskiego metra w ramach projektu Grand Paris Express to największe w Europie przedsięwzięcie związane z infrastrukturą. Celem inwestycji ma być połączenie Paryża z przedmieściami, które nieustannie się rozwijają, oraz poprawa dotychczasowego systemu transportu.
Projekt powstał już w 2010 roku i stanowił odpowiedź na problemy komunikacyjne, które notorycznie pojawiały się w tak szybko rozwijającej się aglomeracji. Obecna sieć metra w Paryżu jest gęsta w centrum i liczy ponad 200 km torów, ale ma pewne ograniczenia — stacje metra zlokalizowane są blisko siebie, co wpływa na czas przejazdu. Linie skupiają się na centrum miasta i jedynie najbliższych przedmieściach, czyli tzw. petite couronnes. Dalsze regiony — zamieszkiwane przez coraz większą liczbę osób — przez długi czas pozostawały zbyt słabo skomunikowane. Grand Paris Express wspiera policentryczny rozwój aglomeracji oraz podnosi atrakcyjność inwestycyjną terenów.

Skala projektu Grand Paris Express — czy naprawdę jest tak duży?
Grand Paris Express to inwestycja o ogromnej skali, której budżet szacowany jest na aż 38 miliardów euro. Obejmuje ona:
- Budowę 200 km nowych torów, w tym 90% podziemnych.
- 68 nowych stacji metra, które mają zapewnić lepszy dostęp do transportu publicznego nawet dla 3 milionów pasażerów dziennie. Zlokalizowane będą m.in. w dzielnicach biurowych, naukowych i trzech portach lotniczych. owe stacje metra zaprojektowane zostały przez kilkanaście biur architektonicznych, jednak wspólnym mianownikiem pozostaje nowoczesny design i myśl o użytkowniku. Charakteryzują się dużą ilością światła naturalnego, przeszklonymi dachami czy obecnością dzieł sztuki.
- Budowę 4 nowych linii metra.
- Rozbudowę dwóch istniejących linii metra.
Pierwotnie zakładano, że projekt Grand Paris Express zostanie w pełni ukończony do 2030 roku, jednak kilka inauguracji przełożono na 2031 rok. Natomiast niektóre z założeń projektu zostały zrealizowane i oddane do użytku.

Linia 14 — pierwsza uruchomiona linia projektu Grand Paris Express
Rozbudowa linii 14, która uważana jest za kręgosłup paryskiego metra, jest jednym z pierwszych zrealizowanych założeń Grand Paris Express. Nowy odcinek uruchomiono 24 czerwca 2024. Połączył on Saint-Denis-Pleyel na północy z lotniskiem Orly na południu, a przejazd między tymi punktami jest teraz możliwy w zaledwie 40 minut.
W ramach przedłużenia 14 linii powstało osiem nowych stacji (jedna na północy, siedem na południu) co daje łącznie 15 km nowych torów. Jedna ze stacji — Saint-Denis-Pleyel — przyjmuje nawet do 250 tys. pasażerów dziennie, co czyni z niej stację o największej liczbie pasażerów spośród wszystkich nowych stacji Grand Paris Express. W przyszłości ma łączyć linię 14 z 15,16 oraz 17.

Linia 15 — linia obwodowa wokół Paryża
Linia 15 to największa i najdłuższa z planowanych tras w ramach projektu Grand Paris Express. Po zakończeniu prac ma mieć długość aż 75 km i 36 stacji. Będzie obsługiwać przedmieścia, tworząc układ pierścienia, a żadna z budowanych w jej ramach stacji nie znajdzie się w administracyjnych granicach Paryża. Ma poprawić dostęp do miejsc pracy, uniwersytetów, głównych obiektów sportowych i kulturalnych. Linia ta będzie przewozić ponad 1,5 miliona pasażerów dziennie. Ważnym elementem projektu jest fakt, że prawie 95% stacji na linii 15 zostanie połączonych z istniejącą siecią transportową, w tym z tramwajami i autobusami.
Realizację 15 linii podzielono na trzy etapy:
- odcinek południowy od przystanku Noisy – Champs do Pont de Sèvres miał zostać uruchomiony w 2025 roku, ale ostatecznie zostało to przełożone na lato 2026;
- odcinek zachodni od przystanku Pont de Sèvres do Saint-Denis Pleyel ma zostać uruchomiony w 2031 roku;
- odcinek wschodni od przystanku Saint-Denis Pleyel do Champigny Centre również ma zostać otwarty w 2031 roku.

Linia 16 — nowe połączenia na północno-wschodnich przedmieściach
Linia 16 ma połączyć miejscowości zlokalizowane na północny wschód od Paryża, w tym Saint-Denis, La Courneuve, Le Blanc-Mesnil i Clichy-Montfermeil, a także kampus uniwersytecki oraz park biznesowy. Łącznie na linii 16 powstanie 10 nowych stacji metra, a połączenie między Saint-Denis Pleyel i Noisy-Champs będzie możliwe do pokonania w mniej niż 30 minut.
Jedną z najważniejszych stacji na przyszłej trasie linii 16 jest Parc du Blanc-Mesnil, z której pasażerowie będą mogli dotrzeć do stacji Saint-Denis Pleyel w zaledwie 10 minut — obecnie jest to 51 minut, więc różnica jest naprawdę imponująca.
Budowę 16 linii podzielono na dwa etapy: pierwszy odcinek zostanie otwarty jesienią 2026 roku, a drugi w 2028 roku.
Linia 17 — połączenie z międzynarodowymi węzłami transportowymi
Linia 17 została zaprojektowana z myślą o skomunikowaniu paryskiej aglomeracji z międzynarodowym transportem. Ma ona obsługiwać lotnisko Charles de Gaulle, park technologiczny Gonesse oraz teren targów Paris Le Bourget – jedno z najważniejszych miejsc wystawienniczych we Francji.
Nie podano jeszcze ostatecznej liczby stacji, które znajdą się na trasie linii 17 — na ten moment jednak zapowiedziano ich co najmniej 8. Po ukończeniu będzie miała długość ponad 26 km.
Realizację podzielono na trzy etapy:
- pierwszy odcinek zostanie uruchomiony jesienią 2026 roku;
- drugi odcinek według planu ma zostać otwarty w 2028 roku,
- trzeci odcinek zostanie oddany w 2030 roku.
Linia 18 — połączenie z kampusem naukowym
Linia 18 będzie obsługiwać południowe regiony paryskich przedmieść. Zaprojektowano ją z myślą o szybkim połączeniu z kampusem naukowym Paris Saclay, który uznawany jest za francuski odpowiednik Doliny Krzemowej. Oprócz tego trasa linii 18 obejmie lotnisko Orly, Massy-Palaiseau oraz Wersal.
Ostateczna długość tej trasy ma wynosić 35 km. Podobnie jak wcześniej opisane linie, ta również zostanie uruchomiona w dwóch etapach. Trasa do Saclay ruszy w 2027 roku, a do Wersalu w 2030.
Źródła
- https://www.sortiraparis.com/pl/