W Chinach powstaje tunel o długości 200 km. Drąży go maszyna wielka jak boisko piłkarskie

Chiny mierzą się z jednym z najpoważniejszych problemów środowiskowych, realizując projekt budowy 200-kilometrowego tunelu, który ma za zadanie transportować wodę z bogatych w zasoby regionów południowych na północ kraju, zmagającą się z niedoborem wody. Do realizacji tego przedsięwzięcia używają ogromnej maszyny drążącej o wadze 3,5 miliona kilogramów — największej w historii tego kraju. Ten imponujący projekt, który ma zostać ukończony do 2030 roku, może zrewolucjonizować życie milionów osób i stać się wzorem dla przyszłych projektów na skalę światową.
- Innowacyjne technologie w tunelach Chin
- Budowa strategicznego tunelu wodnego w Chinach
- Kryzys wodny w północnych Chinach
- Wyzwania i znaczenie projektu tunelu
Innowacyjne technologie w tunelach Chin
Aby zrealizować to ambitne zadanie, inżynierowie musieli stworzyć zaawansowane technologie. Centralnym elementem przedsięwzięcia jest Jianghan Ping’an Tunnel Boring Machine (TBM) – największa maszyna do drążenia tuneli, jaką kiedykolwiek skonstruowano w Chinach.
Od 5 stycznia 2025 roku urządzenie rozpoczęło pracę nad kluczowym odcinkiem tunelu łączącym rzekę Jangcy z rzeką Hanjiang. Maszyna wyróżnia się następującymi właściwościami:
- Waga 3,5 miliona kg, co oznacza aż 3500 ton,
- Długość 180 metrów oraz zaawansowana technologia,
- Wyjątkowa konstrukcja z dwiema osłonami, które umożliwiają równoczesne drążenie tunelu i instalację jego części,
- Wysoka efektywność, która jest kluczowa dla sukcesu całej inwestycji.
Budowa strategicznego tunelu wodnego w Chinach
Konstruowanie tego tunelu jest częścią gigantycznego projektu przesyłania wody z południa na północ Chin. Jest to największe tego rodzaju przedsięwzięcie na świecie, które obejmuje utworzenie trzech niezależnych tras przesyłowych: wschodniej, centralnej i zachodniej.
Aktualnie Jianghan Ping’an TBM pracuje nad odcinkiem centralnej trasy o długości 16,6 km. Ostatecznie tunel będzie miał aż 200 km, co sprawi, że stanie się kluczowym elementem chińskiej infrastruktury.

Kryzys wodny w północnych Chinach
Brak wody w północnych rejonach Chin staje się coraz większym problemem dla miejscowej ludności. Ten obszar obejmuje nie tylko duże aglomeracje, ale również rozległe ziemie rolne, które wymagają stałego dostarczania wody. Sytuacji nie poprawiają zmiany klimatyczne, które nasilają problemy z wodą. Przeprowadzanie zasobów wodnych z południowych obszarów jest kluczowe dla utrzymania stabilności gospodarczej oraz prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa.
Rzeka Jangcy, najdłuższa rzeka w Chinach i trzecia co do długości na świecie, jest doskonałym źródłem wody dla północy kraju. Zgodnie z planem projektu, woda będzie pobierana z okolic Trzech Przełomów Jangcy i transportowana systemem tuneli do terenów cierpiących na brak wody. Właśnie dlatego realizacja tego projektu ma tak duże znaczenie dla całych Chin.
Wyzwania i znaczenie projektu tunelu
Realizacja tak dużej inwestycji wiąże się z licznymi istotnymi wyzwaniami.
- Stworzenie tunelu wymaga poradzenia sobie z trudnymi warunkami geologicznymi.
- Zmiana kierunku przepływu znacznych ilości wody może wpływać na lokalne ekosystemy, branżę rybacką oraz społeczności zamieszkujące okolice rzeki Jangcy.
Chińskie władze zaznaczają, że projekt przeszedł szczegółowe badania dotyczące wpływu na środowisko. Zastosowano środki mające na celu zminimalizowanie negatywnych skutków związanych z budową tunelu.
Planowane zakończenie budowy przewidziane jest na rok 2030. Kluczową rolę w terminowym ukończeniu odegra urządzenie Jianghan Ping’an TBM. Pomyslne ukończenie tego projektu może stać się przykładem dla przyszłych przedsięwzięć hydrotechnicznych na całym świecie.