Chiny budują tunel o długości 200 km. Drąży go maszyna ważąca 3,5 mln kg!

Chiny to kraj o ogromnej powierzchni i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Obecnie Państwo Środka boryka się z ogromnym problemem – nierównomiernym rozkładem zasobów wodnych. Południowe regiony mają jej pod dostatkiem, ale północne części kraju cierpią na chroniczny niedobór wody. W związku z tym Chiny rozpoczęły realizację potężnego projektu, którego celem jest transport wody z rzeki Jangcy na północ kraju.
Z tego artykułu dowiesz się:
Maszyna wyróżnia się na tle innych
Aby zrealizować ten ambitny plan, inżynierowie musieli opracować i wdrożyć zaawansowane technologie. Kluczową rolę odgrywa Jianghan Ping’an Tunnel Boring Machine (TBM) – największa maszyna drążąca, jaką kiedykolwiek skonstruowano w Chinach.
Od 5 stycznia 2025 roku urządzenie zaczęło pracę nad kluczowym fragmentem tunelu, który połączy rzekę Jangcy z rzeką Hanjiang. Maszyna wyróżnia się na tle innych:
- Jianghan Ping’an Tunnel Boring Machine waży 3,5 mln kg, czyli aż 3500 t,
- Maszyna ma długość 180 m i charakteryzuje się zaawansowaną technologią,
- Unikalna konstrukcja TBM obejmuje dwie osłony umożliwiające jednoczesne drążenie tunelu oraz instalowanie jego segmentów,
- Maszyna jest niezwykle wydajna, co ma kluczowe znaczenie dla realizacji całego projektu.
Budowany tunel stanowi część gigantycznego przedsięwzięcia – projektu przekierowania wody z południa na północ Chin. To największy na świecie projekt transferu wody, który zakłada budowę trzech niezależnych tras przepływu: wschodniej, centralnej i zachodniej.
Obecnie Jianghan Ping’an Tunnel Boring Machine pracuje nad 16,6 km odcinkiem tunelu będącego fragmentem trasy centralnej. Docelowo cały tunel będzie miał 200 km długości, co czyni go jednym z najważniejszych elementów całej infrastruktury w Chinach.
Przeczytaj też: Chiny tworzą budowlę o długości 400 km i 5 km szerokości
Znaczenie projektu w Chinach
Problem niedoboru wody na północy staje się coraz bardziej dokuczliwy dla mieszkańców tej części Chin. Region obejmuje nie tylko wielkie aglomeracje miejskie, ale też rozległe obszary rolnicze wymagające stałego dostępu do wody. Kryzys dodatkowo pogłębiają zmiany klimatyczne. Przekierowanie zasobów wodnych z południa staje się wręcz niezbędne dla utrzymania stabilności gospodarczej i funkcjonowania społeczeństwa.
Rzeka Jangcy, która jest najdłuższą rzeką w Chinach i trzecią pod względem długości na świecie, to doskonałe źródło wody dla północy. Zgodnie z projektem, woda przeznaczona do zasilenia tej części kraju będzie pochodzić z obszaru Trzech Przełomów Jangcy. Zostanie poprowadzona systemem tuneli do regionów dotkniętych suszą. Właśnie dlatego projekt ma ogromne znaczenie dla Chin.

Kiedy koniec budowy tunelu?
Realizacja tak ogromnego przedsięwzięcia wiąże się z licznymi wyzwaniami.
- Budowa tunelu wymaga pokonania trudnych warunków geologicznych.
- Przekierowanie dużych ilości wody może wpłynąć na lokalne ekosystemy, gospodarkę rybacką i społeczności zamieszkujące obszary wokół Jangcy.
Władze Chin zapewniają, że projekt został przeanalizowany pod kątem wpływu na środowisko. Podjęte zostały działania mające na celu zminimalizowanie negatywnych skutków budowy tunelu.
Zakończenie budowy przewidziane jest na 2030 rok. Jianghan Ping’an TBM odegra kluczową rolę w dotrzymaniu tego terminu. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, będzie stanowić wzór dla przyszłych inwestycji hydrotechnicznych na całym świecie.