To nie science fiction. Oto najwyższy most świata – bije wszystkie rekordy

Wyobraź sobie konstrukcję wyższą niż wieża Eiffla, rozciągającą się nad przepaścią, odporną na trzęsienia ziemi i huraganowe wiatry. Brzmi jak scena z filmu science fiction? A jednak to rzeczywistość. W Chinach właśnie zakończono budowę najwyższego mostu świata – Huajiang Grand Canyon Bridge. Ten inżynieryjny kolos nie tylko pobił kilka światowych rekordów, ale też zmieni oblicze transportu w całym regionie. I to jeszcze nie koniec niespodzianek, jakie skrywa ta spektakularna konstrukcja.
Z tego artykułu dowiesz się:
Już wkrótce – otwarcie mostu, który zmienia zasady gry
Huajiang Grand Canyon Bridge zostanie oddany do użytku w drugiej połowie 2025 roku. Dzięki nowoczesnym technologiom i strategicznemu położeniu, ten kolos stanie się nie tylko najwyższym mostem na świecie, ale też jedną z najbardziej imponujących inwestycji inżynieryjnych naszych czasów. To nie tylko infrastruktura – to symbol epoki, w której człowiek potrafi ujarzmić nawet najbardziej wymagający teren.
W styczniu zakończono najważniejszy etap budowy – podniesiono ostatni stalowy dźwigar o masie 215 ton, który połączył główne segmenty konstrukcji. Tym samym zamknięto kluczowy rozdział projektu, którego całkowity koszt wyniósł aż 280 milionów dolarów. Efekty? Trasa przez kanion, która dotąd zajmowała godzinę jazdy, skróci się do kilku minut.
Zobacz też: TOP 5 najwyższych budynków świata
Rekordowy most, rekordowe wyzwania
Jak podkreśla starszy inżynier Wu Chaoming, montaż dźwigarów Huajiang Grand Canyon Bridge wymagał zastosowania największego na świecie systemu linowego podnoszenia o dużej rozpiętości. Ta zaawansowana technologia – wspierana przez inteligentne systemy transportowe i monitoring konstrukcji – pozwoliła inżynierom poradzić sobie z ogromnym ciężarem i długością elementów.
A to dopiero początek liczb, które robią wrażenie:
- 93 stalowe segmenty, ważące łącznie 22 tys. ton – czyli mniej więcej tyle, ile dwie wieże Eiffla.
- Długość mostu: aż 2890 metrów, z główną rozpiętością sięgającą 1420 metrów. To czyni go największym mostem na terenach górzystych.
- Inwestycja ma nie tylko znaczenie transportowe – otwiera nowe możliwości rozwoju gospodarczego i turystycznego m.in. dla miast Guiyang i Anshun.
Budowa tej gigantycznej konstrukcji w południowo-zachodniej prowincji Guizhou była ogromnym wyzwaniem. Rejon, w którym powstaje most, to miejsce o skomplikowanej geologii i wyjątkowo trudnych warunkach atmosferycznych. Znajduje się on na styku Płaskowyżu Junnan i Dolnej Doliny Jangcy – gdzie różnice temperatur między dniem a nocą są ogromne, a silne wiatry kanionowe to codzienność.
China Completes Main Structure of World's Tallest Bridge
— Embassy of China in Belgium (@ChinaEmBE) January 22, 2025
La Chine achève la structure principale du plus haut pont du monde pic.twitter.com/zYaLHYawfA
Nowy rekordzista – jeszcze wyższy niż Beipanjiang
Most Huajiang Grand Canyon już wkrótce przejmie tytuł najwyższego mostu świata, przewyższając dotychczasowego rekordzistę – most Beipanjiang. Ten również znajduje się w prowincji Guizhou i rozciąga się 565 metrów nad rzeką Beipan, łącząc prowincje Guizhou i Junnan. Nowy most będzie od niego wyższy o całe 60 metrów, wyznaczając nowy globalny standard.
Co czyni ten most wyjątkowym?
Lista rekordów i innowacji w przypadku Huajiang Grand Canyon Bridge jest imponująca. Oto najciekawsze fakty:
- To trzeci most w historii przerzucony nad rzeką Beipan – po Guanxing i Beipanjiang – i pierwszy, który sięgnie tak ekstremalnej wysokości.
- W planach jest przeszklona winda, dzięki której turyści będą mogli wjechać na szczyt południowej wieży i podziwiać panoramę kanionu.
- Most będzie miał najwyżej położoną platformę do skoków na bungee na świecie – atrakcję dla fanów ekstremalnych przeżyć.
- Znajdzie się tu także kładka dla pieszych, zawieszona na wysokości od 224 do 404 metrów nad ziemią.
- Ze względu na lokalizację w regionie sejsmicznym, konstrukcja została zaprojektowana tak, by wytrzymać silne trzęsienia ziemi.
- Most zyska zaawansowane oświetlenie LED, które nocą podkreśli jego monumentalną sylwetkę.
- Dzięki swojej budowie most oporuje wiatrom o prędkości do 250 km/h, co ma kluczowe znaczenie w wietrznym terenie górskim.
- Jest też przystosowany do jednoczesnego obciążenia ponad 100 tys. ton.
Symbol epoki i technologiczna ikona
Huajiang Grand Canyon Bridge to nie tylko most – to manifest technologicznego postępu. Projekt łączy funkcjonalność z futurystycznym rozmachem i staje się nowym symbolem nowoczesnej architektury. Już niebawem oficjalnie zostanie najwyższym mostem na świecie – i wszystko wskazuje na to, że pozostanie nim przez długie lata.