Zlecenia budowlane - gdzie i jak pozyskać klientów do zleceń budowlanych i remontowych?
W obecnych czasach bardzo łatwo otworzyć firmę. Można to zrobić praktycznie w jeden dzień, jednak pozyskanie klientów nie jest już tak łatwe. Nawet jeśli dana firma może się wykazać odpowiednimi zasobami ludzkimi i sprzętem potrzebnym do wykonania zlecenia. Zlecenia budowlane zajmują w tym kontekście specjalne miejsce. Firmy budowlane wyrastają jak grzyby po deszczu i mimo, że popyt na usługi budowlane jest duży, nowym firmom ciężko się przebić. Sprawdzamy, jak pozyskać klientów oraz gdzie szukać zleceń na usługi budowlane oraz remontowo-budowlane.
Jeśli planujesz budowę lub chcesz sprawdzić konkurencję na rynku, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Dzięki niej otrzymasz dostęp do najlepszych ofert sprawdzonych fachowców.
Z tego artykułu dowiesz się:
Gdzie szukać zleceń budowlanych w Polsce?
Zlecenia budowlane stanowią dużą część zleceń widniejących w prasie oraz w serwisach internetowych. W zależności od obszaru działania, firmy budowlane mają do dyspozycji rynek lokalny lub ogólnopolski. Ogłoszenia w rodzaju "zlecę budowę domu" lub "zlecę wykonanie prac budowlanych" można spotkać nie tylko w prasie czy internecie, ale również na tablicach ogłoszeniowych w budynkach administracji lokalnej czy nawet w Urzędach Pracy.
Kolejną grupę stanowią przetargi budowlane, jednak ich temat wymaga osobnego omówienia. Ogłoszenia budowlane są wszędzie, jednak nie tak łatwo, zwłaszcza młodej firmie, zdobyć intratne zlecenie. Warto śledzić wyniki przetargów o oceniać, jakie przymioty miała firma, która je wygrała. Zlecenia budowlane można roboczo podzielić na kilka rodzajów, a mianowicie od inwestorów prywatnych, deweloperów, większych firm zlecających podwykonawstwo oraz podmiotów publicznych.
Istnieje bardzo wiele stron internetowych, gdzie firmy budowlane znajdą ogłoszenia budowlane od deweloperów. Deweloperzy poszukują wykonawców do usług budowlanych oraz wykończeniowych. Deweloperzy, w odróżnieniu od klientów prywatnych, mają często bardziej wygórowane oczekiwania względem firm wykonawczych. Zlecenia budowlane oferowane przez deweloperów mają często charakter kompleksowy i dotyczą sporych inwestycji. Oferty firm, które odpowiedzą na ogłoszenie, najczęściej powinny zawierać określenie liczby pracowników, wcześniej zrealizowanych inwestycji, referencje oraz zaplecze sprzętowe. Ważny może się okazać również obszar działalności firmy, zgłaszającej się do wykonania. Więcej na temat tego, jak zdobyć zlecenia budowlane, znajdziesz tutaj.
Firmy deweloperskie poszukują firm budowlanych również do budowy pod klucz oraz do drobnych inwestycji, nie tylko w dużych miastach, takich jak Gdańsk czy Warszawa, ale również w małych miastach i miejscowościach. Deweloperzy, oprócz ogłoszeń w serwisach internetowych, umieszczają je ponadto na grupach i forach branżowych - warto więc tam zaglądać.
Zlecenia budowlane od inwestorów prywatnych w Polsce
W tych samych serwisach firmy budowlane znajdą również oferty budowlane od prywatnych inwestorów. Należy szukać ich w kategorii "zlecę budowę domu", także “pod klucz” czy "zlecę wykonanie". Ogłoszenia budowlane prywatnych inwestorów często zawierają linki do projektu lub wizualizacji budynku, który ma powstać. Zlecenia budowlane od inwestorów prywatnych, takie jak te zatytułowane "zlecę wykonanie", to duża szansa dla nowych firm, których pozycja na rynku nie zdążyła się jeszcze ugruntować.
W serwisach ogłoszeniowych potencjalni wykonawcy znajdą nie tylko budowlane zlecenia, ale również zlecenia remontowo-budowlane, wykończeniowe czy, na przykład zlecenia spawalnicze. Jest to szczególnie godne uwagi w okresie zimowym, który stanowi dla budownictwa martwy okres na prace ziemne czy na przykład ułożenie kostki. W tym czasie do głosu dochodzą zlecenia na remonty mieszkań czy wykończenia wnętrz. Jednym z serwisów, na których można znaleźć zlecenia są między innymi Kalkulatory Budowlane. Jeżeli chciałbyś pozyskiwać zlecenia z naszego serwisu, napisz na [email protected].
Zlecenia budowlane i inne, na przykład wspomniane zlecenia spawalnicze, prezentowane na stronach serwisów ogłoszeniowych częstokroć posiadają podaną przez zleceniodawcę cenę brutto za wykonanie usługi. Oferty składane przez firmy wykonawcze mogą, lecz nie muszą zawierać kontroferty cenowej. Należy pamiętać, że nie zawsze, ani nawet nie najczęściej, wygrywa najkorzystniejsza cenowo oferta. Firma na etapie negocjacji z klientem musi zaprezentować się z jak najlepszej strony, a klient musi mieć gwarancję, że wybrał słusznie. Zobacz także nasz artykuł: Zlecenia budowlane - jak ustalić cenę?
Internetowe serwisy ogłoszeniowe posiadają zakładki w rodzaju "szukam zleceń budowlanych" lub "usługi budowlane" w których firmy budowlane mogą zamieścić informacje o sobie i swojej działalności czy zakresie działania. W liście usług warto zwięźle opisać profil firmy i/lub specjalizację, na przykład krycie dachów, budowa domów z drewna czy remont mieszkań.
Po wypracowaniu historii firmy zaczyna również działać system poleceń. Znajomi polecają znajomym daną firmę budowlaną czy wykończeniową jako solidną i godną zaufania. Jest to sytuacja bardzo komfortowa dla firmy, jednak na taką pozycję trzeba bardzo długo pracować.
Przetargi budowlane - warunki przystąpienia i składania ofert
Przetargi budowlane to "wyścig ofert", z których zamawiający selekcjonuje i ostatecznie wybiera najbardziej odpowiednią. Coraz większa liczba przedsiębiorstw składa oferty w przetargach publicznych. Wbrew temu ,co mogłoby się wydawać, szanse mają również nowe, świeżo powstałe firmy. Jednak przetargi budowlane są specyficzną formą konkursów, tak więc do startowania w nich należy się odpowiednio przyłożyć.
Publiczne przetargi budowlane są podzielone na dwa rodzaje - przetargi budowlane ograniczone i nieograniczone. Jak sama nazwa wskazuje, ograniczone przetargi budowlane są skierowane do pewnej, określonej grupy wykonawców, którzy są zapraszani do składania oferty. Natomiast przetargi nieograniczone dają możliwość złożenia oferty przez każdy podmiot, który spełnia wymagania co do kompetencji, odpowiedniego zaplecza, uprawnień oraz wymogów formalnych.
Publiczne przetargi budowlane nie dotyczą tylko dużych inwestycji, większość z nich stanowią zamówienia na niewielkie usługi budowlane czy remontowo-budowlane, na przykład remont budynku administracji lokalnej czy szkoły, ocieplania budynku lub wykonanie konkretnych prac modernizacyjnych.
Warunki przystąpienia do przetargu są jasno określone. Co do zasady firma czy przedsiębiorca musi przedstawić szereg zaświadczeń. Są to między innymi zaświadczenie ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek, zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, zaświadczenie o niekaralności oraz z urzędu skarbowego. Są to wymagania formalne.
Druga grupa wymagań dotyczy wartości samej firmy startującej w przetargu. Firma musi się wykazać posiadaniem odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia potwierdzonego poprzednimi realizacjami (często wymagana jest przynajmniej jedna inwestycja podobna do zlecanej zrealizowana w przeszłości). Firma budowlana musi posiadać odpowiednie zaplecze sprzętowe i maszynowe oraz stosowne uprawnienia.
Ogłaszanie przetargów budowlanych
Jeśli firma jest stosunkowo nowa i uprzednio zajmowała się tylko podwykonawstwem, może skorzystać z referencji od firmy, dla której pracowała. Alternatywnie mniejsza firma z niewielkim doświadczeniem może nawiązać współpracę z większym przedsiębiorstwem na zasadzie konsorcjum lub pełnomocnictwa - wtedy dwie firmy mogą wystartować razem. Informacje o tym, gdzie szukać przetargów budowlanych znajdziesz pod tym linkiem.
Zlecenia budowlane w formie przetargów są jawne, jednostki zamawiające publikują informacje o przetargach, mają wręcz taki obowiązek ustawowy. Ogłoszenia budowlane o przetargach należy szukać na stronie internetowej Biuletynu Zamówień Publicznych. W Portalu Centralnym Urzędu Zamówień Publicznych funkcjonuje również wyszukiwarka, która umożliwia odnalezienie bieżących przetargów z podziałem na województwa. W wyszukiwarce można odnaleźć również zlecenia budowlane z poszczególnych miast, takich jak Warszawa czy Wrocław, ale również mniejszych miejscowości.
Przetargi budowlane, których wartość jest stosunkowo niska, nie muszą być publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych. Drobniejszych przetargów (ocieplenia budynków, remont, modernizacja) należy szukać w serwisach ogłoszeniowych i internetowych informatorach przetargowych oraz w serwisach branżowych.
Rynek lokalny oraz reklama firmy a zlecenia budowlane
Rynek lokalny dla firm budowlanych, szczególnie tych mniejszych, rozwijających się i nowo otwartych, to główny, jeśli nie jedyny, obszar działania. Ogłoszenia budowlane można szukać w lokalnej prasie oraz w internetowych serwisach ogłoszeniowych, które często posiadają opcję wyboru lokalizacji. Zlecenia budowlane oraz podwykonawcze można również uzyskać od większych firm działających w okolicy. Warto, aby firma ogłaszała się na różne sposoby, zamieszczała w prasie i na tablicach ogłoszeniowych w swoim regionie ogłoszenia budowlane w rodzaju "szukam zleceń budowlanych", opatrzonych zakresem działań.
"Reklama jest dźwignią handlu", należy podejść do zagadnienia systemowo. W obecnej rzeczywistości komunikacja z klientem uzyskała nowy wymiar, a jest nim oczywiście internet. Firma budowlana powinna zaistnieć w internecie i nie chodzi tylko o ogłoszenia budowlane czy informacje w katalogach firm. Jeżeli chodzi o katalogi firm, to najlepszym rozwiązaniem są katalogi bezpłatne - takie jak ten (kliknij tu). Wystarczy się zarejestrować, wpisać dane oraz ofertę firmy aby klienci mogli znaleźć Twoją firmę. Warto zastanowić się nad założeniem własnej strony internetowej z ofertą i wizytówką firmy. Jest to dość tani i w dłuższej perspektywie skuteczny sposób na reklamę i pozyskanie nowych klientów.
Nie należy oczekiwać, że w takiej branży, jaką jest budownictwo, uda się przebić ze swoją stroną w zasięgu ogólnopolskim. Jednak przy umiejętnym wypozycjonowaniu strony, można osiągnąć rezultat w postaci dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania o zasięgu lokalnym. Pozycjonowanie strony internetowej firmy budowlanej w regionie jej działalności może przynieść bardzo dobre efekty w postaci napływu zleceń.
Oferty firm budowlanych na stronie internetowej powinny być jasno, klarownie i zachęcająco przedstawione. Warto umieścić również referencje oraz poprzednie realizacje wraz ze zdjęciami. Posiadanie strony internetowej, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania powoduje, że to inwestor zgłasza się do firmy, a nie jak to ma miejsce w innych przypadkach firma musi szukać inwestorów.
Koszt stworzenia wizytówkowej strony internetowej nie jest wysoki, a sama strona może być nie tylko skuteczną reklamą, ale również formą komunikacji pomiędzy firmą budowlaną a inwestorami. Aby strona internetowa dobrze pełniła swoją funkcję, musi być estetycznie wykonana, intuicyjna w obsłudze, a informacje na niej powinny być czytelne i łatwe do odnalezienia przez klientów zainteresowanych ofertą.
Na co zwrócić szczególną uwagę przy zleceniach budowlanych?
Aby oferty budowlane złożone na usługi budowlane spotkały się z zainteresowaniem klientów, firma budowlana powinna dbać o własny wizerunek w branży oraz skutecznie budować swoją markę. Budowanie własnej marki to szereg działań, mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku swojej firmy i przeświadczenia klientów (również potencjalnych), że firma jest godna zaufania, solidna i zna się na swoim fachu.
Aby oferty składane w zleceniach i ogłoszeniach miały jak największą wartość, firmy powinny utrzymywać jak najlepsze stosunki z byłymi i obecnymi klientami, by móc zaprezentować pozytywne opinie oraz referencje na temat swoich realizacji. Również w ogłoszeniach typu "szukam zleceń budowlanych" warto umieścić opinie i referencje, potwierdzające rzetelność firmy.
Kolejną kwestią jest czynnik ludzki. W ekipie budowlanej powinni znaleźć się fachowcy rzetelni i solidni, którzy również będą pracować na dobre imię firmy. Prowadząc firmę budowlaną, warto cały czas poszerzać swoją wiedzę na temat nowych technologii i rozwiązań, aby móc zaproponować klientom jak najskuteczniejsze działania.
Bardzo ważną sprawą jest informacja. Firma zyska zlecenia budowlane tylko wtedy, gdy potencjalni klienci będą wiedzieć o jej istnieniu. Warto informować o działalności wszelkimi dostępnymi środkami. Kiedy firma zyska renomę a klienci będą zadowoleni, zacznie działać system poleceń, który jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy.
Składając oferty wykonania zlecenia, niezależnie czy firma startuje w przetargu, czy stara się o zlecenie od prywatnego inwestora, należy pamiętać, aby podane koszty były współmierne do rzeczywistej ceny rynkowej. Cena ma znaczenie, jednak należy mierzyć siły na zamiary i pamiętać, że nie zawsze najniższa cenowo oferta wygrywa - liczy się bardzo wiele czynników.
W odpowiedzi na ogłoszenia typu "zlecę budowę domu", przedsiębiorstwo budowlane nie powinno podawać informacji których klient (inwestor) nie będzie mógł sprawdzić lub, które mijają się z prawdą. Wiarygodność to podstawa zaufania i dobrych wzajemnych relacji.
Na poradnikowych stronach internetowych można przeczytać wiele artykułów dotyczących problemu, jak wybrać odpowiednią firmę budowlaną. Przyszli inwestorzy często sięgają do tego typu źródeł, a tam autorzy powtarzają jak mantrę, aby inwestor sprawdził doświadczenie i referencje danej firmy przed ostateczną decyzją. Firmy budowlane powinny więc dbać o zadowolenie klientów, aby później nie okazało się, że zrobiły sobie antyreklamę, a opinie o nich są bardzo niekorzystne.