Zasady zwrotu towaru w OBI krok po kroku – wyjaśniamy cały proces
W 1998 roku otwarto pierwszy market OBI na terenie naszego kraju. Od tego czasu powstało ich niemalże 60, a zainteresowanie zakupami w nich stale rośnie. Można tu nabyć artykuły remontowo-budowlane, ogrodnicze i nie tylko. Warto wiedzieć jednak, co zrobić w sytuacji, w której klient zechce zwrócić do sklepu zakupiony przez siebie towar. Na jakich zasadach jest to możliwe?
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zwrot towaru w OBI – ważne informacje. Zwrot rozpakowanego towaru
Z regulaminu sklepu dowiadujemy się, że klienci mają możliwość bezterminowego zwrotu zakupionego przez siebie towaru. Aby jednak zwrot towaru w OBI był możliwy, muszą oni posiadać oryginał dowodu zakupu w postaci:
- paragonu
- faktury VAT
- duplikatu faktury VAT
Zaznaczono również wyraźnie, jakiego typu towary podlegają w tym markecie budowlanym zwrotowi. Mowa o produktach znajdujących się w oryginalnym opakowaniu, kompletnych i takich, które nadają się do dalszej odsprzedaży, nieposiadających śladów użytkowania oraz zanieczyszczeń. Gdy chodzi o zwroty w OBI, z dość specyficzną sytuacją zetknąć się można w kwestii płytek oraz paneli. W tym przypadku bowiem zwrotu dokonać można jedynie w przypadku pełnych opakowań, tych niekompletnych natomiast zwrócić nie można.
Jak już wspomnieliśmy, towar do zwrotu musi znajdować się w oryginalnym opakowaniu, nie mogą pojawić się na nim zanieczyszczenia oraz ślady wskazujące na to, że był użytkowany. Dlatego właśnie zwrot rozpakowanego towaru w OBI nie jest możliwy.
Jeżeli natomiast towar rozpakowany nie został, można go zwrócić w dowolnym markecie sieci OBI. Należy jednak raz jeszcze podkreślić, że zwrot rozpakowanych towarów w OBI zgodnie z regulaminem sklepu jest niemożliwy. Jeśli planujesz zakupy w tym sklepie, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o OBI.
Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym OBI
Coraz częściej Polacy (i nie tylko oni) nabywają dziś produkty drogą internetową, jest to dla nich bowiem opcja niezwykle wygodna i komfortowa. Warto zatem wiedzieć, jak w praktyce wygląda zwrot produktu zakupionego poprzez sklep internetowy. Na szczęście znajdujemy wyjaśnienie tego zagadnienia.
Zwrot towaru, który kupiony został w sklepie internetowym, jest możliwy dokładnie tak, jak tego nabytego stacjonarnie. Musi on jedynie spełniać te same warunki, które dotyczą wszystkich zwrotów w tym popularnym markecie budowlanym. Każdy klient sklepu internetowego OBI powinien wiedzieć, że zwrotu albo reklamacji dokonać może w jakimkolwiek sklepie stacjonarnym sieci. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne dla kupujących i nierzadko zachęcające ich do kolejnych zakupów.
W regulaminie sklepu możemy znaleźć adnotację o tym, iż nie wszystkie towary zakupione w OBI podlegają zwrotowi. Są bowiem pewne grupy produktów, w przypadku których zwroty w OBI nie obowiązują. Należą do nich:
- Żywe rośliny
- Towary przecenione kupione w ramach wyprzedaży
- Pojedyncze egzemplarze płytek oraz paneli
- Towary, które przygotowano na indywidualne zamówienie kupującego
- Towary cięte z metra
- Artykuły, których termin ważności już upłynął
- Farby z mieszalnika
Te towary nie podlegają zwrotowi w OBI. Wszystkie inne produkty, jeśli spełniają wspomniane już w artykule warunki, mogą zostać zwrócone do sklepu przez klienta, w ich przypadku zwrot towaru w OBI jak najbardziej obowiązuje. Raz jeszcze podkreślmy, że musi posiadać on oryginał dowodu ich zakupu. Warto wiedzieć, że w markecie OBI procedura reklamacyjna trwa 14 dni. Kiedy zatem reklamacja złożona zostanie przez klienta, odpowiedni dział ma nieco czasu na jej rozpatrzenie, po jego upływie kupujący musi otrzymać odpowiedź.
A zwroty w Leroy Merlin i zwrot towaru w Castoramie?
Skoro omówiliśmy już pokrótce zasady dokonywania zwrotów artykułów w markecie budowlanym OBI, warto przejść do tej kwestii w kontekście innego popularnego sklepu z tego typu artykułami.
Sklepy sieci Leroy Merlin również opracowały swoje zasady dotyczące zwrotów towaru oraz ich reklamowania. Dowiadujemy się z nich tego, że zwrot towaru odbywa się bezterminowo. W przypadku produktów posiadających termin ważności muszą one zostać przyniesione do zwrotu wcześniej niż na 30 dni przed upływem terminu ich ważności. Warto pamiętać o tej zasadzie, wybierając odpowiedni dzień na zwrot produktu.
W Leroy Merlin również wyodrębniono towary, które zwrotowi nie podlegają. Są to produkty sprzedawane z metra albo na wagę, zakupione na wyprzedaży lub z ekspozycji, książki, czasopisma, nośniki danych, farby z mieszalnika, rośliny zielone, źródła świata oraz te produkty, które zostały wykonane na specjalne zamówienie.
Jak natomiast prezentują się procedury zwrotu czy reklamacji w Castoramie? Wiele wytycznych wygląda tutaj analogicznie do tych, które ustaliły markety OBI i Leroy Merlin. Należy mieć z sobą oryginalny dowód zakupu w przypadku zwrotu produktu lub też jego reklamacji. Warto mieć na uwadze fakt, że gdy klient zwróci towar, otrzymuje za niego zwrot pełnej ceny, która obowiązywała w dniu zakupu, nie zaś tej z dnia przyniesienia produktu w celu jego oddania. Pracownicy sklepu Castorama mogą zweryfikować to, czy towar, który klient pragnie zwrócić, jest używany lub też uszkodzony. Gdyby tak właśnie się stało, zwrot ów okaże się być niemożliwym.
Reklamacje z tytułu rękojmi za wady fizyczne towaru kierowane bywają do sklepu Castorama na kilka sposobów. Reklamacja złożona może być przez klienta osobiście, w grę wchodzi również wystosowanie jej drogą elektroniczną oraz drogą pocztową.