Śruby pływające – opis, zastosowanie, rodzaje, ceny, opinie
Bez względu na to, czy felgi do kół samochodowych są wykonane ze stali, czy z aluminium, dobór śrub i nakrętek mocujących musi być zgodny z wytycznymi producenta pojazdu. Zanim rozpocznie się montaż kół dobrze jest skontrolować najważniejsze parametry, aby zastosować odpowiednie mocowanie. Nie należy też zakładać, że stare śruby do felg, po ich wymianie na nowe, będą z całą pewnością pasować. A co zrobić, jeśli przykładowo do audi o rozstawie 5x110 ma się do dyspozycji felgi o rozstawie 5x112 albo odwrotnie? Korekty niewielkiej różnicy rozstawu otworów mocujących w feldze mogą dokonać śruby pływające albo nakrętki pływające do felg.
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Odpowiedni dobór śrub do kół samochodowych
Śruby pływające jako rozwiązanie pewnych problemów montażowych
Śruby pływające albo nakrętki pływające dają możliwość bezpiecznego i prawidłowego zamontowania felgi o rozstawie otworów niezupełnie zgodnych z oryginałem. Tego rodzaju śruby są przeznaczone do skorygowania różnicy rozstawów o niewielkiej wartości do dwóch milimetrów.
Są wykonane ze stali stopowej z zabezpieczeniem antykorozyjnym, gwarantującej odpowiednią wytrzymałość połączenia. Śruby pływające/nakrętki pływające dotyczą mocowania felgi o innym rozstawie otworów, czego nie należy mylić z innym wymiarem piasty koła.
Zasada działania śrub pływających jest prosta: poprzez stożkowy pierścień śruba wypełnia różnicę rozstawu osi otworów i mocuje koło do piasty nie powodując żadnego problemu natury mechanicznej ani estetycznej.
Zastosowanie śrub pływających do kół samochodowych nie stanowi żadnego ryzyka; istnieją nawet opinie, że pływające śruby są lepsze od zwykłych. W przypadku felg aluminiowych niektórzy mechanicy wyrażają opinie, aby mocować je śrubami pływającymi nawet jeśli rozstaw jest zgodny.
Pomiar rozstawu śrub w feldze samochodowej
Rozstaw śrub mocujących felgę podawany jest w formie np. 5x100 (do Audi a1, Alfa Romeo Stelvio), 5x112 (Audi a3, VW Passat, 4x98 (Alfa Romeo, Fiat Cinquecento, Fiat Panda), 5x108 (volvo xc70), 4x100 (VW Polo, Toyota Yaris). Pierwsza liczba oznacza liczbę otworów dla śrub albo nakrętek mocujących felgę, a druga – średnicę okręgu, na którym są położone środki otworów.
Jeśli chodzi o rozstaw śrub w samochodzie, można zweryfikować go znając markę, model i rocznik. W przypadku felg, jeśli oznaczenia na nich nie są wyraźne, można dokonać pomiaru we własnym zakresie, posługując się suwmiarką. Pomiarów należy dokonywać z dokładnością do 0,1 mm. Sprawdź także ten artykuł z rozstawem śrub w felgach samochodów różnych marek.
- Parzysta liczba otworów
Mając parzystą liczbę otworów w feldze można bez problemu zmierzyć średnicę okręgu ich rozłożenia. Można to zrobić na trzy sposoby:
- Przy pewnej wprawie zmierzyć odległość między środkami skrajnych otworów.
- Zmierzyć odległość od zewnętrznej krawędzi jednego otworu do krawędzi wewnętrznej drugiego otworu leżącego naprzeciwko.
- Zmierzyć odległość między krawędziami wewnętrznymi otworów i dodać średnicę otworu.
- Nieparzysta liczba otworów
Najczęściej w tej wersji występuje 5 otworów, co komplikuje nieco pomiar ich rozstawu. Niedopuszczalnym błędem byłby pomiar na podobnej zasadzie, co w przypadku liczby parzystej otworów. Również średnica otworów mocujących felgi nie wpływa na ich rozstaw.
- Pierwszy sposób polega na pomiarze średnicy otworu centralnego felgi, średnicy otworu mocującego oraz odległości między tymi otworami. Rozstaw otworów będzie sumą średnicy otworu centralnego, otworu mocującego oraz podwójnej odległości między tymi otworami.
- W drugim sposobie trzeba zmierzyć odległość między środkami dwóch sąsiednich otworów i pomnożyć wynik przez współczynnik 1,7013 (który wynika z zasad geometrii – kąt wewnętrzny ma 72°).
Jak dobrać śruby pływające do felg samochodowych?
Kryteria i parametry wyboru śrub pływających
Śruby pływające pozwalają na pewną minimalną korektę rozstawu otworów, co daje możliwość bezpiecznego wykorzystania felg niezupełnie zgodnych z oryginałem. W felgach aluminiowych bywają stosowane nawet do całkowicie typowych rozmiarów. Ponieważ niewłaściwie dobrane elementy montażowe do kół samochodowych mogą spowodować problemy podczas jazdy, ważne jest zwrócenie uwagi na pewne cechy śrub zarówno zwykłych, jak i pływających:
- Osadzenie – parametr, który powinien być zgodny z rodzajem gniazda w feldze. Niewłaściwy dobór może spowodować słabe mocowanie felgi albo jej uszkodzenie. Osadzenie (i gniazdo) może być:
- stożkowe;
- kuliste;
- płaskie.
- Skok i średnica gwintu – o tym decyduje piasta koła. Bez względu na materiał felgi (stal, aluminium) oraz jej oryginalny albo dobrany charakter, śruby będą miały tę samą średnicę i skok gwintu. Najłatwiej jest określić te parametry odkręcając starą śrubę i dokładnie ją mierząc. Takie informacje, jak wymiary śrub, są podane w katalogach dla marki i modelu samochodu.
- Długość śruby – tę wielkość mierzy się od stożka albo kuli. Śruba o zbyt małej długości może się wyrwać z piasty i spowodować odpadnięcie koła. Śruba zbyt długa będzie natomiast wystawać i korodować. Prawidłowo dobrana śruba albo nakrętka powinna umożliwić wykonanie około:
- M12x1,25 – 8 obrotów
- M12x1,5 – 6,5 obrotu
- M14x1,5 – 7,5 obrotu.
- Rozmiar klucza – felgi samochodowe przykręca się zwykle kluczami 17 oraz 19.
Przykładowe ceny śrub pływających
Ceny śrub, podobnie jak innych wyrobów metalowych, wahają się w zależności od rodzaju materiału, obróbki i wymiarów. Dla przykładu można podać:
- M12x1,5x28 chromowana – ok. 4,48 zł
- M14x1,5x28 – 5,00 zł
- M12x1,25 – 5,00 zł
Śruby pływające – wygoda i bezpieczeństwo
Dokładne przymocowanie felgi koła samochodowego do piasty jest gwarancją bezpieczeństwa jazdy. Milimetrowa do dwóch różnica w rozstawie otworów mocujących, mimo iż w liczbach bezwzględnych niewielka, to jednak w praktyce jest niemożliwa do wyeliminowania przy użyciu zwykłych śrub.
Stożkowy pierścień na śrubie pływającej samoczynnie wypełnia lukę w otworze. Biorąc pod uwagę mniejszą twardość felg aluminiowych w porównaniu ze stalowymi, można je mocować śrubami pływającymi nawet jeśli rozstawy są oryginalne.