Ogrzewany chodnik i podjazd do garażu. Wybór systemu grzewczego

Podgrzewany podjazd powinien być wybudowany zgodnie z założeniami projektowymi. W ofertach wykonawców przeważnie pojawiają się nawierzchnie podgrzewane za pomocą mat grzejnych oraz kabli. Wyróżniamy maty samoregulujące oraz stałooporowe.

Kable i maty nadają się pod ogrzewany podjazd z dowolnie wybranej nawierzchni. Mogą to być ścieżki z kostki brukowej, wysypane kruszywo na drogę, a nawet beton, asfalt i nawierzchnie z kamienia naturalnego. Maty przeważnie znajdują zastosowanie przy podjazdach do garażu, które posiadają bardziej regularne kształty. Podgrzewanie elektryczne za pomocą kabli będzie z kolei rozwiązaniem, które dobrze sprawdzi się na krętych ścieżkach komunikacyjnych lub na schodach zewnętrznych.

Na uwagę zasługuje także specyfika montażu. Podgrzewany podjazd wykorzystujący kable grzejne posiada dość prostą budowę. Kable grzejne zostają wyłożone na plastikowej lub stalowej siatce, następnie zasypane kilkucentymetrową warstwą suchego betonu bądź piasku. Po zakończeniu tego etapu prac przychodzi czas na wyłożenie właściwej nawierzchni. Ważne jest też to, by dobrać odpowiednią moc przewodów grzejnych, co zagwarantuje komfortowe użytkowanie całego systemu. Ogrzewane elektrycznie podjazdy z przewodami grzejnymi najczęściej wykorzystują moc 300 W/m2.

Drugie rozwiązanie, czyli podgrzewany podjazd z mat grzejnych może posiadać zróżnicowaną budowę. Maty można zamontować bezpośrednio pod nawierzchnią z kostki betonowej lub około 5 cm pod nawierzchnią betonową. Co ciekawe, typowe maty grzejne posiadają szerokość około 60 cm. Możemy wyłożyć nimi cały podjazd do garażu lub zastosować w miejscu przejazdu kół. Drugie rozwiązanie może oznaczać nieco niższy cennik wykonania, a także atrakcyjniejszy koszt późniejszej eksploatacji systemu. W pełni podgrzewany podjazd jest szczególnie polecany przy większych nierównościach terenu. Ogrzewanie całego podjazdu zapewnia bardzo komfortowe użytkowanie całej nawierzchni. Z kolei ogrzewanie elektryczne wyłożone jedynie na pasach jezdnych, zapewnia ochronę przed oblodzeniem i zaśnieżeniem nawierzchni. Jednak musimy liczyć się z tym, że nieogrzewane części podjazdu mogą niekiedy wymagać dodatkowego odśnieżania.

Podgrzewany podjazd – zalety i wady rozwiązania

Ogrzewany elektrycznie podjazd lub chodnik przy domu posiadają wiele istotnych zalet. Po pierwsze, minimalizujemy ryzyko oblodzenia powierzchni i zwiększamy swoje bezpieczeństwo. Podgrzewane nawierzchnie posiadają system czujników, które automatycznie uruchamiają podgrzewanie. W efekcie na nawierzchniach nie tworzy się warstwa lodu, a śnieg szybciej się rozpuszcza. Umożliwia to wygodne użytkowanie podjazdu, co nabiera szczególnego znaczenia podczas wyjeżdżania i wjeżdżania do garażu. Nie musimy tracić czasu na żmudne odśnieżanie, a podjazd nie wymaga dodatkowych interwencji. Co istotne, użytkowanie chodników i ścieżek z systemem podgrzewania nie generuje problemów w postaci konieczności posypywania nawierzchni (sól, piasek, drobne kruszywo na drogę).

Niestety ogrzewany podjazd do garażu posiada także pewne mankamenty. Jednym z najczęściej wyróżnianych okazuje się cena inwestycji. Co prawda cennik wykonawców okazuje się dość zróżnicowany, jednak za niewielki, ogrzewany podjazd do garażu z pewnością zapłacimy przynajmniej kilka tysięcy złotych (nie licząc wykonania nawierzchni). Co równie istotne, ogrzewany podjazd powinien być zaplanowany na etapie budowy. Koszt demontażu istniejącej już nawierzchni i budowa nowej okazują się dość dużym wydatkiem.

Kolejny mankament to cena eksploatacji systemu. Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że podgrzewanie podjazdów może generować odczuwalny wzrost wysokości rachunków za prąd. Średnie zużycie systemu możemy obliczyć samodzielnie. Wystarczy przemnożyć metraż ogrzewanej powierzchni przez średnią moc systemu grzejnego (300 W/m2) oraz przez stawkę za kWh energii elektrycznej. W czasie silnych opadów atmosferycznych i ujemnych temperatur, podgrzewany podjazd może pracować kilka godzin na dobę. Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak i z czego wykonać podjazd do garażu.

Koszt budowy ogrzewanych podjazdów. Cena systemu z mat grzejnych i kabli

Cennik montażu systemu podgrzewania nawierzchni będzie uzależniony od wybranej technologii, jakości materiałów oraz stawki wykonawcy. Nie bez znaczenia okaże się także specyfika terenu oraz metraż podjazdu. Przyjmujemy, że nasz podgrzewany podjazd będzie posiadał 20 m2.

Cennik budowy podgrzewanego elektrycznie podjazdu może rozpoczynać się już od kwoty 5 000 – 7 000 zł. Jest to średnia cena za prosty system ogrzewania wykonany z kabli. W cenę wliczamy już prosty termostat z czujnikiem temperatury. Co ważne, najlepsze sterowniki zostają wyposażane w czujniki temperatury i wilgoci. Dzięki temu system uruchamia się automatycznie, a domownik nie musi pamiętać o włączaniu i wyłączaniu ogrzewania. Cennik wykonania podgrzewanego elektrycznie podjazdu z bardziej zaawansowanym termostatem wyposażonym w czujnik wilgoci oraz temperatury to przynajmniej 7 000 – 10 000 zł. Cena niektórych wykonawców może okazać się jeszcze wyższa.

Podgrzewane elektrycznie podjazdy z mat grzejnych mogą wygenerować zbliżone koszty. Średni cennik wykonania kompletnego systemu na podjeździe o powierzchni 20 m2 może wynosić około 7 000 – 11 000 zł. Cena okaże się bardziej atrakcyjna, jeśli zdecydujemy się wyłożyć maty jedynie na pasach jezdnych. Szerokość mat na ogół wynosi 50 – 60 cm, co pozwala na wygodny przejazd kołami samochodowymi. Średni cennik wykonania ogrzewania na pasach niewielkiego podjazdu to 5 000 – 8 000 zł. Niekiedy cena może być bardziej atrakcyjna, jeśli zdecydujemy się na tańszy termostat. Efektem będzie jednak gorszy komfort użytkowania, a także fakt, ze ogrzewane elektrycznie podjazdy bez wydajnych sterowników mogą okazać się droższe w eksploatacji.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat wykończenia terenu przy domu, zapoznaj się z pozostałymi artykułami. Dowiesz się, jak wybrać kruszywo na drogę, podpowiemy Ci, które drobne kruszywo na drogę sprawdzi się przy podjazdach i ścieżkach. Omówimy także projekt zamienny, koszt jego wykonania i sytuacje, w których projekt zamienny staje się niezbędną dokumentacją.

ikona podziel się Przekaż dalej