Co to jest wiata fotowoltaiczna?

Carport fotowoltaiczny

Najczęściej pod nazwą wiata fotowoltaiczna rozumie się carport, który zapewnia dodatkowo zasilanie pojazdom elektrycznym. Rosnąca liczba pojazdów na prąd t.j. samochody czy skutery sprawia, że zwiększa się zapotrzebowanie na prąd. Zamiast ładować pojazd z domowej sieci lub kupować go na stacji, można zapewnić sobie niewyczerpane źródło darmowej energii ze słońca. Właśnie temu służy wiata solarna.

Dodatkowo jest to estetyczny, łatwy w budowie i praktyczny sposób na ochronę pojazdów przed działaniem warunków atmosferycznych.

Wiata zamiast dachu PV

Nie masz samochodu elektrycznego? Nie szkodzi. Wiata pod panele fotowoltaiczne nie musi pełnić roli carportu dla elektryków, a wyprodukowany prąd można wykorzystać do potrzeb domowych. W tym przypadku jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają odpowiedniego dachu do położenia solarów. Budowa wiaty pozwala na wybór optymalnego kierunku i stopnia nachylenia. Jednocześnie taka wiata może służyć jako altana ogrodowa, drewutnia czy ochrona dla zwykłego pojazdu na benzynę. Ze względu na swoją wielofunkcyjność wiata garażowa jest tańszym rozwiązaniem, dodatkowo oszczędzającym miejsce na działce w porównaniu do stelaży pod panele PV na gruncie.

Jak wygląda budowa wiaty?

Istnieją firmy, które oferują budowę wiaty PV na zlecenie klienta. Z punktu widzenia profesjonalnego projektu i wykonania jest to najlepsze rozwiązanie. Jak można się domyślać nie jest to jednak najtańsza opcja. Oferta danej firmy może też nie być dopasowana do naszych potrzeb.

Niezależnie od tego czy będziemy to robić samodzielnie czy z pomocą firmy, dobrze jest wiedzieć jak się zabrać do budowy wiaty solarnej.

Czy wiatę trzeba zgłaszać i uzyskać pozwolenie?

Czy wiata fotowoltaiczna wymaga zgłoszenia? Tak naprawdę wszystko zależy od tego jaką wiatę budujemy i jak chcemy ją wykorzystać. Mała wiata do ładowania samochodu lub skutera, albo zapewniająca dostęp do prądu w ogrodzie nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia do sprzedawcy prądu. Przypominamy, że pozwolenia na budowę nie wymagają obiekty o powierzchni nieprzekraczającej 35 m2, natomiast do operatora sieci zgłaszamy mikroinstalację o mocy większej niż 800 W, chyba że korzystamy z prądu off-grid (np. na działce rekreacyjnej).

Umiejscowienie wiaty

Tak jak panele PV na dachu czy na gruncie, tak samo wiata fotowoltaiczna powinna być skierowana tam gdzie jest najwięcej słońca. Najlepiej na południe lub południowy-wschód. Optymalne nachylenie paneli to 35°, ale tak naprawdę nie zrobi wielkiej różnicy jeżeli zmieścimy się między 25 a 45°. Przed zaplanowaniem wiaty warto zadać sobie pytanie o odległość paneli fotowoltaicznych od granicy działki? Odległość ta nie jest regulowana prawnie. Zwykle panele montowane na gruncie stawia się około 4 metrów od granicy działki, co pozwala uniknąć konfliktu z sąsiadami i ułatwia dostęp do paneli kiedy potrzebna jest wymiana lub konserwacja. W przypadku altany lub carportu fotowoltaicznego ta odległość zależy bardziej od rozplanowania działki. Zawsze lepiej zrobić to w pewnej odległości od granicy, bo unikamy zacienienia (ze strony budynków i drzew, na które nie mamy wpływu), zakurzenia od drogi czy problemów technicznych z czyszczeniem. Ponieważ wiata pod panele fotowoltaiczne jest wyższa niż stelaż do instalacji na gruncie, to nie ma aż takiego problemu z postawieniem przy ogrodzeniu zielonej bariery np. w postaci żywopłotu, która dodatkowo ochroni panele.

Z czego zbudować wiatę fotowoltaiczną?

Wiata fotowoltaiczna może być zbudowana ze wszystkiego z czego buduje się tego typu obiekty. Niektórzy instalatorzy proponują carport fotowoltaiczny wyposażony w dach z paneli bifacial. Wówczas konstrukcja musi być dopasowana do ciężaru paneli i jest dostarczana razem z nimi. Musi też dopuszczać dużo światła pod zadaszenie (bifacial to technologia wykorzystująca światło odbite od podłoża jako dodatkowe źródło energii). W innych przypadkach zwykle konstrukcja jest metalowa (zwłaszcza aluminiowa), ale można się spotkać z wiatami drewnianymi i częściowo lub całkowicie murowanymi. Tak naprawdę wybór zależy od okoliczności i kupującego.

Koszt budowy wiaty

Cena budowy wiaty zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od wyboru wielkości mikroinstalacji i dobranych materiałów. Duża wiata pod panele fotowoltaiczne, to nie tylko większa powierzchnia. Wymaga mocniejszej konstrukcji, ze względu na kumulujące się obciążenie. Z kolei użytkownicy małej wiaty mogą postawić na wysoką wydajność i jakość paneli, co odbije się na cenie.

Biorąc to wszystko pod uwagę spróbujmy ustalić cenę dwóch przykładowych projektów:

1. Wiata na dwa samochody

Wiata garażowa pozwala zaparkować samochód i – jeżeli jest to pojazd elektryczny lub hybrydowy – naładować akumulator na miejscu z uzyskanego prądu. Powiedzmy, że chcemy w niej zmieścić 2 auta. Sama podstawa garażowa (konstrukcja bez paneli), wykonana z aluminium, powinna kosztować ok. 15 tys. zł. Na przykład oferowana przez jednego z producentów wiata tego typu ma wymiary 6,7mx5,6mx3m i nadaje się do montażu 20 paneli o standardowych wymiarach. Jeden panel to ok. 600-700 zł. 20 paneli będzie więc kosztować około 12-14 tys. zł. Do tego trzeba dodać cenę montażu, falownika (zwłaszcza jeżeli wiata ma również dostarczać prąd do sieci domowej) i ładowarki, która kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych. W sumie cena może dojść nawet do 50 tys. Weźmy jednak pod uwagę, że 20 paneli to spora instalacja jak na potrzeby domu jednorodzinnego i zdecydowanie większa niż potrzeba do ładowania elektryków.

2. Mała wiata na jeden samochód

Wiata fotowoltaiczna do ładowania jednego samochodu może mieć moc 2-3 kW. Jeżeli kupimy wiatę solarną pod 10 paneli, powiedzmy 8 paneli, o mocy 400W każdy, to powinniśmy się zmieścić w cenie 20-25 tysięcy złotych, razem z ceną ładowarki.

Pamiętajmy, że na cenę będzie miał wpływ nasz wybór estetyczny. Zwykła wiata fotowoltaiczna z aluminium jest dość tania. Jeżeli będzie to bardziej masywna konstrukcja, to jej koszt odpowiednio wzrośnie. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły na temat fotowoltaiki.

Czy to się opłaca?

Na pierwszy rzut oka carport fotowoltaiczny to idealna propozycja. Możemy w nieskończoność ładować samochód lub skuter, bez płacenia za benzynę. Wszystko mamy na wyciągnięcie ręki. Dodatkowo wiata pod panele fotowoltaiczne może zapewnić nam częściowe lub całkowicie zaspokojenie zapotrzebowania na prąd w domu. Jeżeli jednak podliczymy wszystkie wydatki, to okazuje się, że trzeba w nią sporo zainwestować. Czy warto stawiać na budowę wiaty?

Po pierwsze właściciele domów jednorodzinnych powinni się zorientować czy przysługuje im dopłata. Na altanie czy na dachu domu – mikroinstalacja jest inwestycją w OZE. Przede wszystkim można uzyskać dopłatę z programu „Mój prąd”. Można też poszukać opłacalnych pożyczek na ten cel. Ponieważ jest to szybko rozwijająca się technologia, to banki chętnie udzielają na nią kredytów.

Po drugie, tak jak w przypadku każdej instalacji, trzeba przeliczyć nasze aktualne wydatki na prąd i porównać je z tym co uzyskamy z wiaty. Koszt instalacji nie przekracza podobnych kosztów w przypadku montażu paneli na dachu. Można więc założyć, że zwrot nastąpi w ciągu około 10 lat. Jeżeli korzystamy z samochodu lub skutera elektrycznego, możemy dodatkowo odliczyć koszt benzyny.

Budowa wiaty może być dobrym rozwiązaniem dla działkowiczów, którzy zasilą w ten sposób również altanę i urządzenia przydatne w  ogrodzie (oświetlenie, pompa). Poza tym jest dobrym pomysłem dla osób mieszkających z dala od infrastruktury. Naładowanie samochodu w altanie z dachem PV pozwala bowiem przygotować samochód do jazdy, bez szukania odpowiedniego punktu na stacji lub w centrum handlowym.

Jak w przypadku każdej inwestycji, jeżeli możemy sobie pozwolić na budowę wiaty, to na wiele sposobów ułatwi nam życie, a w ciągu kilku do kilkunastu lat się zwróci.

Wiata fotowoltaiczna jest nowoczesnym sposobem na zapewnienie energii samochodom i zasilenie domowej sieci. Jest wielofunkcyjna, dobrze zastępuje panele na dachu, a do tego może poprawić estetykę działki.

ikona podziel się Przekaż dalej