Bramy garażowe - pomagamy wybrać najlepszą

Na rynku dostępny jest już dziś każdy typ bram garażowych. Wybór będzie zależał od indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta. Uzależniony jest najczęściej od ilości miejsca potrzebnego do jej prawidłowego montażu oraz funkcjonalności, a dodatkowo także od zasobów finansowych. Nie ma co ukrywać, istnieją bramy garażowe z napędem, których koszt może dojść nawet do 10 tys. zł. Te są oczywiście najwygodniejsze w użytkowaniu, ale także najdroższe. Postanowiliśmy się przyjrzeć innym parametrom bram wjazdowych dostępnych na polskim rynku.

Warto pamiętać, że koszty poszczególnych rodzajów bram wjazdowych można sprawdzić klikając w ten link.

Ocena: 5,0/5 (głosów 2)

Bramy garażowe typu wrota (rozwieralne, skrzydłowe)

Najstarsze bramy wjazdowe to bramy typu wrota. Coraz rzadziej spotyka się je w ofertach producentów, ponieważ są niepraktyczne, a zamontowanie napędu przysparza w nich sporo problemów. Wciąż jednak można takie drzwi garażowe zamówić bezpośrednio u rzemieślnika.

Drzwi skrzydłowe mają prostą konstrukcję, składają się z ościeżnicy i zawiasów, dzięki czemu są zarazem najtańsze. Dokupienie napędu wiąże się z kilkoma trudnościami, a ostatecznie mechanizm działania tak skonstruowanej bramy automatycznej, może nie zadowalać swym komfortem. Dlatego tego typu bramy nie warto brać pod uwagę, jeżeli myślimy o zakupie zdalnie sterowanego napędu.

Brama uchylna

Bramy garażowe uchylne stanowią najpopularniejszy typ bram. Stosunek ceny do jakości jest akceptowalny przez większość klientów. Nie są to bramy polecane do zastosowania w niewielkich garażach o małej powierzchni podjazdów. W trakcie ich otwierania niezbędna jest pewna ilość miejsca przed garażem, najlepiej od 1 do 1,5 metra, dlatego w przypadku bardzo krótkich podjazdów może być problem z częścią samochodu czekającą wciąż na ulicy.

Ten typ bramy garażowej jest używany i akceptowany przez klientów od bardzo wielu lat. Brama podczas otwierania nie przysparza wielu problemów, a mimo swej dużej wagi jej otwarcie nie wymaga zbyt dużej siły.

W garażu umieszcza się prowadnice, po których skrzydło bramy przesuwa się na specjalnych rolkach. Podczas zagospodarowywania pomieszczenia garażowego, warto pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu oświetlenia sufitowego, aby przy otwarciu bramy ta nie przysłaniała światła.

W celu skrócenia czasu montażu tego typu bramy garażowej należy sprawdzić czy fabrycznie łączy się z ościeżnicą. Niektóre z bram posiadają mechanizm nożycowy, zamiast prowadnic sufitowych. Płyta skrzydła bramy pokryta jest blachą stalową i wypełniona drewnem. Często wybiera się też bramy garażowe wypełnione styropianem lub pianką poliuretanową. 

Bramy segmentowe

Bramy segmentowe, jak sama nazwa wskazuje, składają się z segmentów, czyli połączonych ze sobą paneli. Wykonane są z ocynkowanej stali. Zwykle wykończona jest drewnopochodną okleiną lub pomalowana farbą proszkową czy pokryta poliestrem. Charakter wykończenia będzie zależny od oczekiwanej estetyki.

Bramy segmentowe, inaczej zwane sekwencyjnymi, są najlepszym rozwiązaniem dla działek o ograniczonej ilości miejsca. Stosuje się je głównie w garażach, które bezpośrednio graniczą z ulicą. Brama uchylna lub rozwierana zajęłaby dużą powierzchnię i manewrowanie samochodem okazałoby się znacznie utrudnione, podczas gdy brama segmentowa otwiera się w taki sposób, że segmenty bramy unoszą się najpierw pionowo do góry, a następnie mieszczą się pod sufitem. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.

Ich konstrukcja nie wymaga zbyt dużej siły do jej otwierania i zamykania. Poza tym, mechanizm pracuje cicho i płynnie. Wystarczy zaledwie jeden ruch, a brama jest już otwarta i schowana pod sufitem garażu. Dodatkowo nie ma żadnych obaw, że brama wjazdowa podczas silnego wiatru zamknie się lub otworzy w niekontrolowany sposób. Samochód można także zaparkować bezpośrednio przed garażem, ponieważ nie ma konieczności oszczędzania miejsca na otwarcie bramy garażowej.

Bramy garażowe rolowane

Bramy rolowane są najdroższe, aczkolwiek gwarantują największy komfort. Mają wiele zalet, za które trzeba zapłacić niemałą cenę.

Bramy garażowe rolowane składają się z paneli stalowych lub aluminiowych, które wypełnione są warstwą termoizolacyjną. Bramy tego typu nie wymagają dodatkowego miejsca przed garażem, nie ma także obaw, że podczas otwierania drzwi garażu strącimy coś z sufitu lub zasłonimy sobie światło. Korzysta się z nich lekko i wygodnie. Otwierają się tak samo, jak rolety w naszych domach. Wystarczy lekko unieść bramę do góry, a otworzy się samoczynnie. Istnieje również możliwość wyboru podobnej bramy garażowej otwieranej bocznie.

Bramy garażowe z napędem elektrycznym

Bramy otwierane na pilota, w sposób automatyczny są dużo wygodniejsze niż te tradycyjne. Ich cena jest jednak znacznie wyższa. Należą do najdroższych produktów na rynku. Klient ma do wyboru całą paletę sposobów na otwieranie takiej bramy. Oto niektóre z dostępnych rozwiązań:

  • sterowana pilotem na podczerwień lub fale radiowe,
  • otwierane przez pociągnięcie linki wewnątrz garażu,
  • za pomocą przycisku umieszczonego w skrzynce sterujące na wyznaczonej ścianie,
  • za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie komórkowym.
  • uruchamiane za pośrednictwem fotokomórki,
  • poprzez odczyt linii papilarnych,

Otwieranie bramy z pomocą pilota budzi największe zainteresowanie klientów, ponieważ jest niezwykle wygodne. Można także dołączyć możliwość włączania światła w garażu za pomocą pilota. Zwiększa to nie tylko wygodę użytkowania takiego garażu, ale także bezpieczeństwo.

Wiele nowoczesnych napędów jest również wyposażona w awaryjną możliwość uruchomienia bramy garażowej w sposób ręczny, w przypadku ewentualnego wyłączenia prądu. To ważne, ponieważ w sytuacjach skrajnych taka opcja może się okazać nieunikniona.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru bramy garażowej?

Jeśli często korzystasz z garażu trzymając tam narzędzia ogrodowe, zamontuj przy bramie garażowej dodatkowe drzwi, które ułatwią ci użytkowanie pomieszczenia. Dzięki temu nie będziesz musiał wciąż otwierać i zamykać całej bramy.

Jeśli garaż umiejscowiony jest bezpośrednio obok domu i się z nim łączy, warto kupić ocieplaną bramę garażową, która zapobiegnie uciekaniu ciepła poprzez drzwi garażowe.

Obecnie na rynku producenci oferują dwa rodzaje bram garażowych: ocieplane i nieocieplane. Te pierwsze pokryte są tylko jedną warstwą blachy, natomiast ocieplane posiadają dodatkową warstwę zamontowaną od wewnątrz, pomiędzy którą znajduje się  termoizolacja, czyli pianka poliuretanowa lub styropian. Ocieplenie garażu znajdującego się w bryle budynku będzie miało spory wpływ na rachunki za ogrzewanie, ale warto odizolować garaż od reszty domu. Dzięki temu można w nim utrzymywać .

Najlepszym rozwiązaniem są bramy z automatycznym napędem. Jednak jeśli chwilowo nie można sobie na taki wydatek pozwolić, to warto jest przewidzieć ten zakup dowiadując się od producenta czy w przyszłości będzie możliwe zamontowanie takiego mechanizmu.

Zawsze trzeba dokładnie przewidzieć jak dużą ilością miejsca na podjeździe dysponujemy. To ważne podczas wyboru bramy garażowej, gdyż niektóre bramy wjazdowe potrzebują naprawdę sporo miejsca na otwarcie. Są to m.in. bramy typu wrota, a także bramy uchylne. O ile bramy skrzydłowe, otwierane w sposób tradycyjny, wymagają dużo miejsca dla ich całkowitego otwarcia, o tyle przy bramach uchylnych przewiduje się od 1-2 metrów zadatku. Ten problem nie występuje, jeżeli wybierzemy bramy segmentowe.

Warto również zakupić bramę garażową od autoryzowanego sprzedawcy znanej marki. Takie bramy posiadają długoletnią gwarancję oraz możliwość serwisowania podczas usterki, nie wspominając już o profesjonalnym montażu fachowej ekipy. Nie poleca się samodzielnej instalacji bramy garażowej, gdyż drobny błąd może wpłynąć na późniejsze ich bezpieczeństwo.

Podczas projektowania garażu należy wziąć pod uwagę jego optymalne rozmiary. Minimalny wymiar bramy garażowej to 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Zawsze rozmiar skrzydła uzależnia się od pojemności wnętrza garażowego, ale projektowanie bram wjazdowych zgodnie z np. najmniejszym wymiarem auta, może się okazać złudne. Dobrze jest przewidzieć przyszłościową zamianę samochodu na większy, a tym samym uwzględnić montaż pokaźniejszej bramy garażowej. Istotna jest przecież nasza wygoda, którą zyskamy bez konieczności ciągłego angażowania uwagi podczas wjazdu lub wyjazdu. Wystarczająca będzie brama o wymiarach 2,5 x 2,1m, ale lepiej przewidzieć możliwość parkowania dużymi samochodami typu SUV.

Koszty bramy wjazdowej

Zawsze warto kupować cały komplet bramy garażowej, wraz z napędem i montażem. Wówczas możemy liczyć na dużą oszczędność i niknięcie ewentualnych trudności instalacyjnych. Należy także postawić na renomowanego producenta i znaną markę, aby mieć pewność gwarancji oraz pełnej usługi serwisowej. Dla przykładu, ocieplaną bramę segmentową z napędem i montażem, o wymiarach 2,5 i 2,1 zakupimy już za ok 4000 zł.

Przybliżony cennik bram o wymiarach 2,5 x 2,1 m:

  • bramy typu wrota: do 1000 zł,
  • bramy uchylne: od 1000 zł,
  • bramy segmentowe od 2000 zł,
  • bramy rolowane od 2500 zł (koszt z napędem).

Wybrane koszty składowe bramy garażowej:

  • cena dodatkowego napędu do każdego typu bramy – ok 1000 zł
  • cena ocieplenia – ok 1000 zł
  • cena montażu bramy – od 500 do 1000 zł
, aktualizacja 18 kwietnia 2016
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zaloguj


Jeżeli jeszcze nie masz konta, zarejestruj się bezpłatnie.
Ta strona korzysta z plików cookies.

Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.


Zamknij