Bramy garażowe – jak wybrać najlepszy rodzaj?

By wybrać najlepszy rodzaj bramy warto poznać technologie ich tworzenia oraz możliwości i przeznaczenie. Wśród najbardziej podstawowych pytań, na które odpowiedzi trzeba poznać, są kwestie materiałowe: najczęściej bramy garażowe budowane są z blachy stalowej lub aluminiowej, rzadziej z drewna oraz blachy miedzianej.

Zależnie od potrzeb mogą być ocieplone. Zwykle wykorzystuje się do tego celu styropian lub piankę poliuretanową. Istotne jest też dobre ich uszczelnienie względem ościeżnic oraz osadzenie i zaizolowanie ościeżnic w murze garażu.

Brama garażowa uchylna

Bramy uchylne zwane są też płytowymi. Tworzy je jeden element, który lekko otwiera się ku górze – są one zatem proste w obsłudze. Potrzebują jednak nieco dłuższego podjazdu lub więcej przestrzeni przed budynkiem garażu, ponieważ podczas otwierania mogą wysuwać się do przodu. Specjaliści są zdania, że około metra wolnego miejsca przed wjazdem do garażu powinno wystarczyć.

Po otwarciu brama chowa się pod sufitem garażu, dlatego przestrzeń ta musi być pusta.

Cena wariantu uchylnego nie jest zwykle wygórowana. To dobra wiadomość, ponieważ szczelnie zamontowane płyty bram uchylnych mogą dać naprawdę dobry efekt termoizolacyjny. Nie są one jednak szczytowym osiągnięciem w tej dziedzinie, dlatego lepiej wybierać je do pomieszczeń, które nie znajdują się w bryle budynku. Utrata ciepła, którą mogą powodować, nie wpłynie wówczas na temperaturę całego domu.

Brama garażowa segmentowa

Bramy segmentowe, inaczej sekcyjne, składają się z kilku połączonych ze sobą elementów. Podobnie jak uchylne chowają się pod sufitem garażu, dlatego potrzebują tam pozostawionej wolnej przestrzeni. Jeśli jednak samochód jest wyjątkowo wysoki lub chcemy przechowywać go w garażu z założonym na dach dodatkowym bagażnikiem, warto wybrać bramę segmentową otwieraną w bok - wówczas chowa się ona wzdłuż ściany.

Bramy segmentowe podczas otwierania nie wychodzą poza bryłę garażu, przez co można je montować nawet w garażach bezpośrednio wychodzących na ulicę. Sprawdzą się też w budynkach, których nadproże ma inny, np. łukowy, kształt.

Pod względem termoizolacyjności ten wariant oferuje dobre parametry cieplne. Najlepsze modele, ocieplane pianką poliuretanową, oferują współczynnik przenikania ciepła U przy zamontowanej bramie na poziomie 0,88-1,3 W/(m²K). Najnowszy, skonstruowany przez firmę Hörmann, system dodatkowo ograniczający straty energii cieplnej polega na montażu ościeżnicy ThermoFrame z zastosowaniem przegrody termicznej między ościeżnicą a ścianą budynku. Energooszczędność bramy garażowej zależy również od sposobu montażu.

Bramy rolowane – żaluzjowe

Bramy rolowane konstrukcją przypominają rolety okienne. Zbudowane są z aluminiowych profili wypełnionych pianką poliuretanową, które zachodzą na siebie przy zamykaniu, nie wysuwają się też z bryły budynku, dlatego można je montować w budynkach, przed którymi nie ma wiele przestrzeni.

Brama otwiera się najczęściej ku górze (może otwierać się też w bok) i nawija na bęben, który ukryty jest w skrzynce zamontowanej na ścianie lub suficie. Można ją też zamontować wewnątrz ściany czy sufitu – jest to jednak rozwiązanie jedynie dla osób budujących garaż, nie da się go wprowadzić w gotowym budynku.

Bramy garażowe - rodzaje, rozmiary, dobór
Bramy garażowe - rodzaje, rozmiary, dobór

Bramy garażowe wymiary

Architekci, podczas projektowania budynków, dobierają wymiary bram garażowych do jego reszty, by wyglądał on spójnie. Warto sprawdzić to przed zakupem projektu czy porozmawiać z projektantem przed jego zleceniem. Garaż ma spełniać przede wszystkim funkcję użytkową, warto zatem by był wygodny. Brama w garażu, w którym będzie stać np. samochód i motocykl powinna mieć co najmniej 3 m szerokości, a jeśli na dachu samochodu wozimy dodatkowy bagażnik – wysokość około 240 cm to minimum.

Rynek producentów bram garażowych na szczęście jest w tej kwestii dość elastyczny. Szerokości proponowane w standardowych modelach sięgają od 180 do nawet 600 cm, wysokość najczęściej mieści się między 200 a 350 cm. Średnio inwestorzy wybierają modele pojedyncze o szerokości ok. 200-250 cm oraz podwójne, od ok. 400 do 500 cm.

Bardzo często jej wymiar dopasowuje się do posiadanego garażu, jeśli jednak budynek będzie nowo wybudowany, warto zaplanować go pod kątem np. kupienia drugiego samochodu w przyszłości. Będzie to wymagać zaplanowania nieco szerszego wjazdu, ale pozwoli on wygodniej korzystać z garażu w przyszłości.

Automatyka do bram garażowych i inne dodatki

Napęd do bramy garażowej to coraz częściej stosowane udogodnienie, które da się wprowadzić niemal zawsze. Dzięki niemu można znacznie podnieść komfort korzystania z garażu dzięki możliwości otwierania go z dystansu, za pomocą pilota.

Wybierając napęd do bramy należy wziąć pod uwagę jej napięcie i wielkość oraz wagę. Ogólne napięcie zasilające do bram wynosi240 V (jednofazowe) w napędach garażowych lub 400 V(trójfazowe) w napędach przemysłowych.

Topowi producenci oferują swoim klientom także dodatkowe wyposażenie, takie jak np. okienka, pozwalające doświetlić wnętrze garażu światłem dziennym. Mogą one mieć różne kształty, a nawet stanowić całe pasy przeszkleń. Niektóre modele można wzbogacić o przejściowe drzwi, które montuje się w płycie bramy – pozwalają one wchodzić do garażu bez otwierania całego skrzydła.

Podsumowanie

Drzwi garażowe to inwestycja wymagająca przemyślenia. Zależnie od kształtu budynku i jego umieszczenia względem części mieszkalnej, brama powinna spełniać określone funkcje. By dobrze ją wybrać warto skorzystać z pomocy doświadczonych producentów i sprzedawców, jak np. firma Kapica. Szukając bramy garażowej dla siebie, warto zwrócić uwagę na ich ofertę.

artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny