Budowa wiaty garażowej krok po kroku – formalności, koszty, projekt, materiał
Wiata garażowa to idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie posiadają garażu, a chcą uchronić swoje auto przed słońcem czy niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Budowa wiaty garażowej jest zdecydowanie mniej kosztowna niż wybudowanie garażu i daje wiele możliwości. Można ją w każdej chwili powiększyć i rozbudować. Zadaszona powierzchnia to również idealne miejsce do organizacji przyjęć w ogrodzie, jeśli nie dysponujemy altaną ogrodową. Sprawdzi się tez jako wiata na drewno. Sprawdźmy, co trzeba wiedzieć o budowie wiaty na samochód.
Jeśli planujesz budowę domu, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza otrzymasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Niezbędne formalności przy budowie wiaty garażowej
Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę?
Prawo polskie budowlane stanowi, że aby wybudować budynek, potrzebne jest pozwolenie na budowę. Nieco inaczej natomiast wygląda sytuacja, jeśli chcemy postawić wiatę garażową. W świetle prawa wiata garażowa jest budowlą, a nie budynkiem, dlatego pozwolenie na budowę, jeśli chodzi o wiaty garażowe, nie zawsze jest konieczne, w przeciwieństwie do budowy garażu.
Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę wiaty garażowej uzależniony jest od jej powierzchni zabudowy. Jeśli powierzchnia ta nie przekracza 50m2, wystarczy dokonać zgłoszenia zamiaru wybudowania wiaty do urzędu miasta lub starostwa powiatowego. W zgłoszeniu należy określić rodzaj wiaty, sposób jej wykonania oraz termin rozpoczęcia prac. Niezbędnym dokumentem, który należy dołączyć do zgłoszenia, jest również mapka, na której należy oznaczyć usytuowanie wiaty oraz oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością. Czasami urzędnik może poprosić również o projekt wiaty garażowej, ale nie zawsze jest to konieczne.
Zgłoszenia do urzędu należy dokonać co najmniej na 30 dni przed przystąpieniem do prac. Jeśli po tym czasie urząd nie zaneguje naszych planów, można rozpocząć budowę.
Inaczej sytuacja wygląda, jeśli nasza wiata garażowa będzie miała powierzchnię przekraczającą 50m2.Wówczas będziemy musieli już wystąpić do starostwa z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Do wniosku należy dołączyć również szereg dokumentów, m.in.: projekt wiaty garażowej wykonany przez osobę z uprawnieniami budowlanymi, sporządzony w czterech egzemplarzach, zaopatrzony w odpowiednie uzgodnienia, opinie i zaświadczenia. Dodatkowo niezbędnym dokumentem będzie również oświadczenie o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane oraz aktualna decyzja o warunkach zabudowy. Po otrzymaniu pozwolenia budowa wiaty garażowej może zostać rozpoczęta.
Bardzo ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, zanim powstanie nasza drewniana wiata, są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Należy się z nimi zapoznać, bowiem mogą zawierać wymogi dotyczące odległości wiaty do działek sąsiednich, jej wysokości, rodzaju pokrycia dachowego czy też kąta nachylenia dachu. Najlepiej byłoby zainwestować od razu w projekty domów z wiatą garażową i uwzględnić ją już na etapie, jakim jest budowa domu.
Wybieramy projekt wiaty garażowej
Co warto wiedzieć, jeśli chodzi o projekty wiat garażowych? Budowa wiaty garażowej o powierzchni do 50m2 zwalnia nas z konieczności posiadania profesjonalnego projektu. Niemniej jednak projekt wiaty garażowej jest bardzo ważny, jeśli chcemy mieć funkcjonalną i bezpieczną budowlę. Sprawdź także w tym miejscu inne informacje na temat wiat i garaży.
Projekt wiaty garażowej można zamówić w zaprzyjaźnionym biurze projektowym, wykonującym projekty domów lub możemy go zakupić na wielu stronach internetowych, gdzie znajdziemy ogromny wybór wiat wykonanych z zastosowaniem różnych technologii.
Projekt wiaty garażowej to przede wszystkim lekka konstrukcja, najczęściej drewniana i niezbyt dużo elementów. Dzięki temu szybko i tanio na naszym podwórku lub w ogrodzie może stanąć solidna wiata garażowa drewniana. Projekt wiaty garażowej zakłada wykonanie dużej połaci dachu wspartego na stabilnych filarach. Dzięki takiej konstrukcji drewniane garaże będą doskonale chroniły samochód przed słońcem, deszczem czy śniegiem. Dodatkowo wiata na samochód w takim wykonaniu będzie najtańszym rozwiązaniem, w porównaniu do budowy garażu czy wiaty z drewna, posiadającej zabudowane ściany.
Niejeden projekt wiaty garażowej zakłada również bardziej zaawansowane rozwiązania. Drewniana wiata może być połączona z pomieszczeniem gospodarczym, w którym możemy schować kosiarki, rowery czy meble ogrodowe. Możemy również zastanowić się nad wiatą z drewna, przy której zaprojektowane zostaną domki narzędziowe. Są one zawsze przydatne, zwłaszcza jeśli wykonujemy jakieś pace w ogrodzie i posiadamy sporo narzędzi.
Istnieją jeszcze inne, bardzo ciekawe rozwiązania. Otóż możemy zdecydować się na projekt, gdzie wiata garażowa drewniana będzie połączona z częścią rekreacyjną. Wówczas projekt wiaty garażowej może zawierać miejsce na taras z kominkiem, a nawet pomieszczenia mieszkalne. Powierzchnia użytkowa takiej wiaty jest dużo większa, ale dzięki temu zyskujemy zarówno schronienie dla nas samych, jak i dla naszego auta. Dodatkowo, jeśli wiata garażowa jest z pomieszczeniem gospodarczym czy wzbogacona o domki narzędziowe, mamy pełen komfort, że w jednym miejscu możemy wszystko schować.
Wiata samochodowa w ogrodzie – rodzaje wiat
Wiata garażowa drewniana i metalowa
Z reguły wiata garażowa to ażurowa konstrukcja drewniana bądź metalowa, na której oparty jest dach. Ma ona za zadanie ochronić nasz samochód czy inny pojazd przed niekorzystną aurą bądź palącym słońcem. Czasami jednak drewniana wiata jest zabudowywana częściowo lub całkowicie. Niekiedy wiaty posiadają nawet bramy garażowe i pełnia rolę nieogrzewanego garażu lub budynku gospodarczego. Sprawdź także nasze porady, jak urządzić garaż.
Najpopularniejszymi wiatami garażowymi dostępnymi na naszym rynku, są wiaty drewniane. Wiata garażowa drewniana ma dwie najważniejsze zalety. Jest łatwa w montażu i tania. Przy odrobinie fachowej wiedzy i pomocy innych osób, drewniana wiata może być zbudowana we własnym zakresie, kupując tylko materiały.
Jeśli samodzielna budowa wiaty garażowej nie jest możliwa, można skorzystać z ofert zakupu wiaty z drewna wraz z montażem, których całe mnóstw znajdziemy na stronach internetowych.
Wiata garażowa drewniana ma jeszcze jeden ważny atut, jest bardzo estetyczna i może stanowić niewątpliwą dekorację na działce czy w ogrodzie. Drewno bowiem jest materiałem ponadczasowym i zawsze będzie pasowało do każdego otoczenia. Wiata samochodowa z drewna musi być co jakiś czas konserwowana odpowiednimi preparatami, co zdecydowanie wydłuży jej żywotność.
Jeśli wiata garażowa drewniana nie spełnia naszych oczekiwań, możemy zdecydować się na wiatę metalową. Wiaty stalowe, częściej niż wiaty drewniane, wybierane są do przechowywania maszyn i urządzeń rolniczych.
Wiata samochodowa wolnostojąca
Wiata garażowa, która nie jest związana z żadnym budynkiem to wiata samochodowa wolnostojąca. Może być ona usytuowana w ogrodzie, z dala od zabudowań mieszkalnych, lub też w niedalekim ich sąsiedztwie.
Warto wiedzieć, że wiata na samochód powinna być postawiona w odpowiedniej odległości do granicy sąsiedniej działki, zwłaszcza jeśli ma co najmniej jedną ścianę zasłoniętą, lub zaprojektowana jest z pomieszczeniem gospodarczym. Wówczas powoduje zacienienie działki sąsiedniej i musi być oddalona od granicy działki o co najmniej 3 metry, jeśli na ścianie zwróconej do sąsiada nie ma okien ani drzwi.
Bardzo ważne jest również zachowanie odpowiedniej odległości od budynków mieszkalnych. Drewniana wiata postawiona zbyt blisko budynku mieszkalnego, będzie zasłaniała naturalne światło, a w pomieszczeniu będzie zbyt ciemno. Minimalna odległość pomiędzy domem a wiatą powinna wynosić 7 metrów. A może zainteresuje cię także budowa garażu krok po kroku?
Wiata garażowa połączona z budynkiem
Budowa wiaty garażowej połączonej z budynkiem to bardzo dobre rozwiązanie. Można ją zaplanować już na etapie budowy domu. Niektóre projekty domów zakładają bowiem, że do budynku od razu będzie dobudowana wiata samochodowa lub garaż. Połączenie wiaty z budynkiem pozwoli zaoszczędzić miejsce w ogrodzie i stworzyć spójną całość.
Budowa wiaty garażowej prowadzona na etapie budowania domu to duża oszczędność czasu i pieniędzy. Nie musimy dwa razy wynajmować ekipy budowlanej, która wykona wszystko od razu. Dodatkowo unikniemy również wycinania otworów i niszczenia elewacji, aby przymocować konstrukcję wiaty do ściany budynku.
Jeśli jednak wiata garażowa drewniana jest planowana przy już istniejącym budynku, również są ku temu możliwości. Wystarczy w odpowiedni sposób połączyć elementy konstrukcyjne wiaty ze ścianą i położyć dach. Najlepiej, jeśli pokrycie dachu wiaty jest z tego samego materiału, którym pokryty jest dach domu czy budynku.
Wiata jednostanowiskowa i dwustanowiskowa
Planowana powierzchnia użytkowa wiaty garażowej, a tym samym jej wymiary, uzależnione są od tego, czy ma być to wiata jednostanowiskowa dla jednego auta, czy też dla dwóch. Minimalne wymiary wiaty dla jednego samochodu osobowego powinny wynosić 2,5 m x 5 m i wysokość 2,2 m.
Wiata dwustanowiskowa powinna mieć szerokość co najmniej 5,5 m, aby swobodnie mogły pod nią wjechać dwa auta. Zarówno wiata dwustanowiskowa, jak i jednostanowiskowa to doskonała alternatywa dla garażu na wąskiej działce.
Minimalne wymiary wiaty są mniejsze niż wymiary garażu. W garażu bowiem ograniczają nas ściany, natomiast wiata garażowa daje swobodną przestrzeń podczas otwierania drzwi auta.
Wiata na samochód z pomieszczeniem gospodarczym
Nowoczesne projekty wiat garażowych dają nam nieograniczone możliwości. Możemy zdecydować się na połączenia wiaty z pomieszczeniem gospodarczym.
Wiata z pomieszczeniem gospodarczym stwarza możliwość schowania zarówno samochodu, jak i sprzętu, który wykorzystujemy do pracy w ogrodzie. Pomieszczenie to można wykorzystać również jako miejsce, gdzie zmagazynujemy nasze meble ogrodowe na zimę. Wymiary budynku gospodarczego połączonego z wiatą garażową nie muszą być bardzo duże. Nawet niewielkie pomieszczenie będzie bardzo przydatne.
Niektóre wiaty z pomieszczeniem gospodarczym mają wygląd standardowych garaży. Oprócz tego, że boki pomieszczenia gospodarczego z każdej strony mają wypełnienie z drewna lub innego materiału, to cała wiata również ma ściany, a czasami nawet bramy garażowe.
Od fundamentu po dach – budowa wiaty garażowej
Nawierzchnia i fundamenty
Budowa wiaty garażowej powinna rozpocząć się od utwardzenia nawierzchni, na której będzie postawiona. Dzięki temu unikniemy gromadzenia się wody pod kołami samochodu. Do tego celu możemy wykorzystać żwir (opcja najtańsza), płyty ażurowe lub kostkę brukową.
Bardzo ważnym etapem budowy jest wykonanie fundamentów, na których będzie opierała się cała konstrukcja. Bazę pod konstrukcję wykonuje się w postaci betonowych stóp wylanych bezpośrednio do gruntu. Głębokość wykopu pod fundament powinien mieć około 60 cm, a długość i szerokość 40 x 40 cm.
Na etapie zalewania fundamentów musimy pamiętać również o przygotowaniu mocowań słupów nośnych. W tym celu w lekko zastygniętym betonie umieszczamy stalowe kotwy, do których przymocujemy elementy nośne konstrukcji.
Konstrukcja nośna wiaty garażowej
Wiaty drewniane czy metalowe wymagają zastosowania solidnej konstrukcji nośnej. Konstrukcja taka zbudowana jest zazwyczaj z drewnianych słupów o przekroju 8 x 8 lub 10 x 10 cm i połączona w górnej części wieńcem spinającym.
Cała drewniana konstrukcja powinna zostać dokładne zaimpregnowana odpowiednimi preparatami. Jeśli konstrukcja jest wykonana ze stali, również należy pamiętać o zabezpieczeniu jej preparatem antykorozyjnym.
Słupy podtrzymujące należy zamocować do kotew, zatopionych w fundamencie. Następnie możemy przystąpić do budowania pozostałych elementów konstrukcji.
Zadaszenie wiaty
Wiaty drewniane powinny być przykryte dachem o kącie nachylenia co najmniej 150. Jest to warunek konieczny, aby woda z dachu mogła swobodnie spływać.
Konstrukcja dachu musi być mocna, aby podmuchy silnego wiatru jej nie uszkodziły, zwłaszcza gdy wymiary budynku są duże. Wiata na samochód wolnostojąca ma zazwyczaj dach dwuspadowy, natomiast wiata przylegająca dłuższą ścianą do budynku – jednospadowy.
Krokwie, z których budowana będzie konstrukcja dachu, powinny mieć przekrój 4 x 10 i być mocowane co około 80 cm. Wierzch dachu można pokryć blachą, płytami poliwęglanowymi czy gontem bitumicznym. Wszystko zależy od gustów i zasobności naszego portfela.
Wiaty drewniane – jaki jest koszt budowy?
Ile kosztuje inwestycja w wiatę garażową? Koszt budowy wiaty garażowej uzależniony jest od jej wielkości oraz użytych materiałów. Wiata garażowa drewniana w wersji ekonomicznej może być postawiona już za 2-3 tys. złotych. Konstrukcja takiej wiaty będzie prosta, ale estetyczna.
Ile kosztuje wiata garażowa z wyższej półki? Najpopularniejsze wiaty wykonane z lepszej jakości materiałów to wydatek rzędu 7-8 tys. złotych. Za wiatę z pomieszczeniem gospodarczym musimy zapłacić powyżej 17 tys. złotych. Do podanych kosztów należy doliczyć również wykonanie nawierzchni, które w zależności od rodzaju, będzie mniej lub bardziej kosztowne.
Wiata garażowa to znakomita, a zarazem najtańsza alternatywa dla garażu. Wprawdzie nie zastąpi go w stu procentach, ale równie skutecznie uchroni nasze auto przed słońcem, deszczem czy śniegiem. Można ją wykorzystać również jako miejsce rekreacyjne, a także gospodarcze. Budowa wiaty garażowej to przedsięwzięcie, do którego pozwolenie na budowę nie jest wymagane, dlatego przy minimum formalności na naszym podwórku szybko może stanąć niedroga wiata na samochód.