Wartość rezydualna pojazdu

Cena samochodu po okresie amortyzacji

Wartość resztowa jest przewidywaną ceną samochodu po ustalonym okresie amortyzacji. Kupując w ramach inwestycji samochody dla przedsiębiorstwa, należy obliczyć spadek ich wartości w czasie. Z tego względu nie jest zwykle wybierany samochód najtańszy cenowo ani najbardziej ekonomiczny ze względu na koszty eksploatacji. Utrata wartości może mieć niższą wartość w przypadku droższego pojazdu.

Ogólnie biorąc, kalkulator utraty wartości wskazuje na kwotę, za jaką trzeba będzie sprzedać samochód po zakończeniu amortyzacji albo zakupić leasingowane. Wartość rezydualna wpływa też zasadniczo na zobowiązania przy leasingu lub wynajmie samochodu. Jak wskazuje definicja, jeśli w okresie trwania umowy samochód w leasingu straci przykładowo 60%, to za ten spadek zapłaci leasingobiorca. Przy leasingu i inwestycji w środki transportowe należy wybierać te, które wykazują najmniejszy spadek wartości po okresie amortyzacji, czyli mają największą wartość rezydualną.

Co wpływa na wartość rezydualną samochodu?

Prognozowana cena zbytu samochodu po ustalonym okresie użytkowania jest jego wartością resztową. Często bywa, że tańszy samochód więcej traci z czasem na wartości niż samochód droższy. Koszt poniesiony na zakup droższego samochodu może być realnie niższy. Jeśli nawet pojedyncza kwota nie jest zbyt wysoka – na przykład tysiąc złotych – to dla firmy operującej dziesiątkami pojazdów różnica staje się bardzo znacząca.

Utrata wartości rezydualnej jest procesem, który może mieć różną dynamikę spadku oraz wysokość. W przypadku niektórych modeli ten proces przebiega w miarę równomiernie w całym okresie eksploatacji, u innych zaś jest najbardziej dynamiczny w pierwszym i drugim roku. Do najważniejszych czynników decydujących o końcowej wartości samochodu należą:

  • Marka – utrata wartości samochodu zależy od konkretnej marki i może przebiegać równomiernie albo spadać najwięcej w pierwszych latach. Mniej tracą zwykle na wartości małe samochody z wyposażeniem standardowym. Na wartość rezydualną ma również wpływ moda i prestiż marki. Jeśli w pewnym okresie modne są określone samochody, można przewidywać, że po kilku latach będzie ich na rynku jako używanych dużo, a tym samym ceny będą niskie.
  • Cena zakupu – wartość resztowa wynosząca przykładowo 50% w ciągu trzech lat będzie połową każdej początkowej kwoty.
  • Rodzaj silnika
  • Typ nadwozia
  • Model pojazdu


Ogólnie biorąc, największą wartość zachowują po okresie amortyzacji samochody o małolitrażowym silniku, funkcjonalnym nadwoziu i popularnym modelu. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o samochodach.

Wartość rezydualna – wyznaczanie i znaczenie

Określanie wartości resztowej

Wielkość utraty wartości samochodu po okresie eksploatacji trzeba uwzględnić, podejmując decyzję o jego zakupie. Właściwa prognoza wartości rezydualnej ma istotne znaczenie. Utratę wartości liczy się jako różnicę między ceną zakupu samochodu i jego wartością na koniec użytkowania. Określaniem wartości rezydualnej zajmują się wyspecjalizowane firmy, które przeprowadzają szczegółową analizę rynku i na bieżąco obserwują zmiany cen. Mając odpowiednią wiedzę i narzędzia można wyliczyć wartość rezydualną nawet samochodu dopiero wprowadzanego na rynek.  

Na wartość resztową pojazdu wpływają różne czynniki, między innymi dalsza produkcja wybranego modelu po okresie użytkowania. Wprowadzenie istotnych zmian albo nowej generacji auta spowoduje spadek wartości używanego samochodu. Rynek wtórny samochodów jest oparty na wyliczeniach ich wartości końcowej. Marki popularne i cieszące się zaufaniem, mają najlepsze wyceny na rynku wtórnym, a tym samym najwyższe wartości rezydualne.

Nie wszystko jest amortyzowane

Proces utraty wartości samochodu rozpoczyna się z chwilą jego zakupu. Jeśli cena nowego egzemplarza wynosi przykładowo 80 000 zł, a prognozowana wartość po okresie użytkowania wyniesie 30 000 zł, to znaczy, że amortyzacji będzie podlegała wartość 50 000 zł. Amortyzacja dotyczy również budynków, ale już nie gruntu. Grunty posiadają nieograniczony okres użytkowania i stąd nie ulegają amortyzacji. Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność w niczym nie zmienia tej zasady. Nawiasem mówiąc, spadek nieruchomości obciążonej długami również może wyrządzić wiele szkody i jedynym wyjściem jest w porę dokonane zrzeczenie się dziedziczenia.

Wartość rezydualna, chociaż nikt się nad nie zastanawia, decyduje o cenach samochodów na rynku wtórnym. Z zakupem samochodu często wiąże się tak zwany podatek od wzbogacenia, czyli podatek od czynności prawnych. Nie dotyczy to zakupu samochodu od podmiotu, który jest płatnikiem podatku VAT. Nie trzeba zatem płacić PCC, kupując samochód w salonie. W komisie albo od kogoś, kto prowadzi działalność gospodarczą.

Wartość rezydualna i amortyzacja

Ustalone wartości rezydualne środków trwałych nie mogą być amortyzowane. Jeśli właściciel przedsiębiorstwa przewiduje wartość resztową dla samochodu, to wartość podlegająca amortyzacji powinna stanowić różnicę wartości początkowej i jego wartości końcowej. Ustawa o rachunkowości nie pozwala amortyzować wartości rezydualnej.

Art. 32 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. stwierdza, że odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Zakończenie amortyzacji następuje z chwilą przeznaczenia go do likwidacji lub sprzedaży. Można uwzględnić przewidywaną cenę sprzedaży pozostałości środka trwałego po tym okresie. Amortyzacja wartości rezydualnej jest niemożliwa, ponieważ wtedy ustalanie takiej wartości straciłoby sens.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 90,6% czytelników artykuł okazał się być pomocny