Czym się kierować, zmieniając sprzedawcę prądu?
Zmiana sprzedawcy prądu to dobry sposób na oszczędności. Dużym plusem jest też minimum formalności. Na co zwrócić uwagę, wybierając nowego sprzedawcę i co należy sprawdzić przed podpisaniem umowy?
Zmiana sprzedawcy prądu - podstawowe informacje
Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami odbiorcy końcowi mają pełną swobodę w wyborze sprzedawcy energii elektrycznej. W 2020 roku zdecydowało się na to ponad 31 tys. klientów indywidualnych. To proces w pełni bezpieczny. Jako odbiorca energii elektrycznej masz jasno określone prawa:
- Nie płacisz za zmianę sprzedawcy prądu ani za czynności związane z rozwiązaniem starej umowy, nawet jeśli udzielasz pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy. Musisz jednak sprawdzić warunki swojej obecnej umowy – zdarza się, że jej przedterminowe zakończenie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
- Prawo do pełnej informacji oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zapoznać cię z wszelkimi informacjami, które będą miały wpływ na podjęcie przez ciebie decyzji - szczegółową tabelą opłat, zasadami rozliczeń itd. Nie ma więc mowy o tym, aby sprzedawca zataił przed tobą istotne kwestie związane ze współpracą czy też zawarł w treści umowy postanowienia, które utrudnią ci jej rozwiązanie w przyszłości.
Na co zwrócić uwagę, wybierając nowego sprzedawcę prądu?
Zanim podpiszesz dokumenty, przeanalizuj kilka najistotniejszych kwestii:
- Cena prądu – do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej motywuje nas m.in. potrzeba oszczędzania. W związku z tym cena jednostkowa energii jest przeważnie jednym z pierwszych kryteriów, którymi się kierujemy. Aby porównać ceny, możesz albo zapoznać się z poszczególnymi cennikami, albo skorzystać z dostępnych internetowych kalkulatorów.
- Wysokość opłaty handlowej – oprócz stawek za energię elektryczną na wysokość rachunków wpływa również wysokość opłaty handlowej, czyli inaczej koszty obsługi rozliczenia klienta. Zależą one m.in. od sposobu rozliczeń, okresu płatności oraz rodzaju taryfy.
- Promocje i dodatkowe usługi – szukaj atrakcyjnych ofert, okresowych promocji i pakietów. W pierwszej kolejności upewnij się jednak co do podstawowych warunków umowy, poza tym dokładnie wczytaj się w zasady promocji.
- Czas trwania umowy oraz warunki jej wypowiedzenia i przedłużenia – jest to szczególnie istotne w kontekście niestabilnej sytuacji na rynku energii elektrycznej i rosnących cen prądu. Sprawdź, czy za przedterminowe rozwiązanie współpracy nie grozi ci wysoka kara umowna.
Zmiana sprzedawcy prądu – co trzeba o tym wiedzieć?
Jeśli zmiany dokonujesz po raz pierwszy, zapoznaj się z tym, jak przebiega procedura u wybranego przez siebie sprzedawcy oraz jakich dokumentów potrzebujesz. Proces możesz przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać z pomocy nowej firmy, która zajmie się niezbędnymi formalnościami, jak wypowiedzenie starej umowy oraz złożenie wniosku o zmianę sprzedawcy do lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Wystarczy, że udzielisz swojego pełnomocnictwa w tym zakresie. W zasadzie jedyne, o czym musisz pamiętać, jest uregulowanie wszystkich płatności u dotychczasowego operatora.
W jaki sposób można przeprowadzić procedurę?
Aby zmienić sprzedawcę energii elektrycznej, konieczna jest wizyta w salonie. Nie lubisz stać w kolejkach? Sprawdź na stronie interesującego cię sprzedawcy, czy możesz zarezerwować konkretny termin wizyty. Taką możliwość oferuje m.in. innogy Polska. Przed odwiedzeniem punktu obsługi zbierz wszystkie potrzebne dokumenty i dane, aby cały proces przebiegł szybko i sprawnie.
Jakich dokumentów potrzebujesz?
Przygotuj:
- dokument potwierdzający tożsamość, np. dowód osobisty,
- nazwę firmy, z którą obecnie masz umowę,
- pełnomocnictwo – w przypadku, jeśli umowę w twoim imieniu ma zawrzeć wyznaczona przez ciebie osoba, firma. Wzór pełnomocnictwa możesz pobrać ze strony internetowej nowego sprzedawcy.
Kiedy proces zostanie zakończony?
Współpracę z nowym sprzedawcą rozpoczniesz, kiedy tylko:
- zakończy się twoja obecna umowa lub minie okres wypowiedzenia,
- otrzymasz pozytywną odpowiedź od Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Warto sprawdzić, czy nowy sprzedawca udostępnia opcję śledzenia tego procesu. To bardzo przydatne – początkowo internetowe konto klienta pozwala na podgląd przebiegu procedury, a po jej ukończeniu uzyskujesz dostęp do wszystkich funkcjonalności serwisu.
Wraz ze zmianą sprzedawcy prądu możesz pomyśleć o zmianie taryfy energetycznej na dostosowaną do twoich potrzeb i przyzwyczajeń. W ten sposób osiągniesz jeszcze lepsze efekty: niższe rachunki za energię elektryczną w zasadzie bez żadnego wysiłku.
artykuł sponsorowany